افزایش  ۸.۵ میلیون لیتری بنزین یورو ۵ پالایشگاه اصفهان با راه‌اندازی واحد RFCC

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه تحول و انقلاب بزرگی در حوزه تبدیل این پالایشگاه به بزرگ‌ترین پتروپالایش منطقه در حال رخ دادن است، گفت: چشم‌انداز این مجتمع پتروپالایشی دستیابی به درآمد سالانه ۱.۵ میلیارد یورویی تا سال ۱۴۰۷ است و تنها با راه‌اندازی واحد RFCC این مجتمع پالایشی، تولید بنزین یورو ۵ این پالایشگاه روزانه ۸.۵ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن قدیری در نشست خبری که امروز (چهارشنبه، ۲۵ مرداد) با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری در آستانه هفته دولت به‌منظور انعکاس دستاوردها و اهداف پیش روی این شرکت در محل پالایشگاه نفت اصفهان برگزار شد، با اشاره به ایجاد ۶ شرکت زیرمجموعه در هلدینگ پتروپالایش اصفهان اظهار کرد: ۶ شرکت راهبر ترابر انرژی، میرداماد صفه، سهروردی صفاهان، مشعل پویا، اکسیر ایرانیان، ملاصدرای صفاهان از زیرمجموعه‌های این هلدینگ پالایشی هستند. هم‌اکنون ۴۵۰ پروژه در این پالایشگاه با ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که ۷۰ درصد این پروژه‌ها در شرکت اصلی و ۳۰ درصد در زیرمجموعه‌ها تعریف شده است.

درآمد یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورویی هلدینگ پتروپالایشی اصفهان در چشم‌انداز ۱۴۰۷

وی افزود: درآمد این شرکت در سال نخست اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون یورو، در سال دوم (۱۴۰۳) به ۵۱ میلیون یورو، در سال سوم (۱۴۰۴) به ۱۳۴ میلیون یورو، در سال چهارم (۱۴۰۵) به ۶۶۵ میلیون یورو، در سال پنجم (۱۴۰۶) به ۹۷۷ میلیون یورو و در سال ششم (۱۴۰۷) به یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو می‌رسد.

تولید روزانه ۲۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ در پتروپالایش نفت اصفهان

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان با اشاره به پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه‌های کیفی‌سازی این پالایشگاه گفت: واحد تصفیه گازوئیل این پالایشگاه با راه‌اندازی پیش از موعد (۱۶ ماه زودتر از برنامه) هم‌اکنون در مدار قرار گرفته و روزانه ۲۶ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو ۵ در این پالایشگاه تولید می‌شود. سودآوری این واحد برای پالایشگاه اصفهان حدود ۱۹.۵ همت(هزار میلیارد تومان) بوده است.

راه‌اندازی واحد RHU پالایشگاه نفت اصفهان تا پایان سال ۱۴۰۳

قدیری همچنین از راه‌اندازی نخستین فاز واحد RHU این پالایشگاه تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: واحد RHU پالایشگاه نفت اصفهان هم‌اکنون ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ازسرگیری اجرای واحد RFCC پالایشگاه اصفهان پس از ۱۴ سال معطلی

وی با اشاره به تولید روزانه ۱۴ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه و افزایش ۲ میلیون لیتری تولید بنزین این پالایشگاه از ابتدای دولت سیزدهم اضافه کرد: واحد RFCC ۱۴ سال معطل بود که با استقرار دولت سیزدهم و از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده است و تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین در حال اجرای یک طرح ابتکاری برای دریافت خوراک میعانات و افزایش تولیدات بنزین هستیم.

افزایش ۷.۹ میلیون لیتری بنزین یورو ۵ پالایشگاه نفت اصفهان با راه‌اندازی واحد  RFCC

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان از افزایش ۷.۹ میلیون لیتری تولید روزانه بنزین یورو ۵ این پالایشگاه با راه‌اندازی واحد RFCC خبر داد و تصریح کرد: در بخش پتروشیمی این پالایشگاه نیز ۶۷ صدم میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌شود که با احتساب این عدد، مجموع بنزین تولیدی افزایشی این پالایشگاه روزانه ۸.۵ میلیون لیتر خواهد بود.

تحول بنزینی با راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی/ سود ۲ میلیارد یورویی واحدهای پتروشیمی

قدیری بیان کرد: با راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی این پالایشگاه، ۷۶۰ هزار تن مکمل بنزین MTBE و ۳۹۶ هزار تن سوخت کشتی در این مجتمع پتروپالایشی تولید می‌شود که انقلابی در حوزه تولید بنزین است و می‌تواند مشکل ناترازی بنزین را برطرف کند.

وی سود واحدهای پتروشیمی این مجتمع پالایشی را سالانه ۲ میلیارد یورو اعلام و تأکید کرد: یک انقلاب و تحول اساسی توسعه‌ای در پالایشگاه اصفهان در حال رخ دادن است که این پالایشگاه را به بزرگ‌ترین هلدینگ پتروپالایشی منطقه تبدیل خواهد کرد.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان همچنین از تولید ۱۰۰ هزار تن الکل‌های چرب در سال آینده در این پتروپالایشگاه خبر داد و گفت: این محصولات به‌عنوان محصول پایه تولید شوینده‌های در صنایع بهداشتی استفاده می‌شود.

واحد KHT پالایشگاه اصفهان تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان حجم پیشرفت فیزیکی واحد KHT را ۲۱ درصد و مقدار پیشرفت واحد RFCC را ۹.۲ درصد اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم تا برگزاری مجمع پالایشگاه در سال آینده، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در واحد RFCC حاصل شود.

قدیری همچنین از راه‌اندازی واحد KHT این پالایشگاه تا پایان امسال خبر داد و گفت: با راه‌اندازی واحد KHT همه محصول گازوئیل تولیدی این پالایشگاه یورو ۵ خواهد بود.

هدف‌گذاری برای دستیابی به سهم ۹۵ درصدی ساخت داخل در پالایشگاه نفت اصفهان/ نصب نخستین سیستم کنترلی ایرانی

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان از هدف‌گذاری برای دستیابی به سهم ۹۵ درصدی در ساخت داخل پالایشگاه نفت اصفهان خبر داد و افزود: شرکت مشعل پویا به‌منظور توسعه و رشد صنایع داخلی در زیرمجموعه هلدینگ پتروپالایش اصفهان تشکیل شده است که در قالب این شرکت و با تجمیع ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنایع نفت به‌ویژه در استان اصفهان، نزدیک به ۱۰۰ درصد تجهیزات این مجموعه ایرانی می‌شود، همچنین نخستین سیستم کنترل ایرانی به همت این شرکت تا چند ماه آینده در واحد KHT پالایشگاه نصف خواهد شد.

قدیری با اشاره به اینکه همه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت در قالب شرکت مشعل پویا در حوزه تولید تجهیزات پالایشی فعالیت خواهند کرد، تصریح کرد: به این منظور نزدیک به هزار میلیارد تومان پروژه پالایشی در این شرکت در حال اجراست، همچنین همه کارگاه‌های قدیمی پالایشگاه نفت اصفهان به این شرکت منتقل و تعمیرات اساسی نیز زیر نظر این مجموعه انجام خواهد شد.

کاهش ۷۵ درصدی مصرف آب پالایشگاه اصفهان تا نیمه نخست سال آینده

وی بزرگ‌ترین تهدید این پالایشگاه را موضوع آب اعلام کرد و گفت: به‌منظور رفع این چالش، ۲۳ پروژه در این حوزه تعریف شده است که با اجرایی شدن این پروژه‌ها، ۷۵ درصد مصرف آب پالایشگاه نفت اصفهان تا نیمه نخست سال آینده کاهش خواهد یافت همچنین در حال نصب تصفیه‌خانه در شاهین‌شهر هستیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان حجم پیشرفت پروژه‌های حوزه آب در این شرکت را ۱۸.۶ درصد اعلام کرد و افزود: در این حوزه همچنین مخازن راهبردی آب پالایشگاه اصفهان به مخازن راهبردی استان اصفهان منتقل خواهد شد، همچنین در حال نصب ۳ واحد به‌منظور تجمیع آب‌های دورریز، استحصال نمک و تصفیه آب هستیم.

دستیابی به ضریب پیچیدگی ۱۲.۶ در چشم‌انداز ۱۴۰۷

قدیری ضریب پیچیدگی فعلی پالایشگاه نفت اصفهان را ۶.۲ اعلام و بیان کرد: در سال ۱۴۰۴ این عدد به ۹.۹ و تا سال ۱۴۰۷ به ۱۲.۶ خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه میانگین ضریب پیچیدگی در پالایشگاه‌های کشور ۵.۸ است، افزود: تنها ۲ درصد از پالایشگاه‌های آمریکا دارای ضریب پیچیدگی ۱۶ هستند که پالایشگاه نفت اصفهان تا پنج سال آینده به این ضریب دسترسی خواهد یافت.

رتبه نخست بهینه‌سازی مصرف انرژی

قدیری با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم این شرکت رتبه هفتم انرژی را به خود اختصاص داده بود، اما امروز تبدیل به نخستین شرکت در حوزه مصرف انرژی هستیم، اظهار کرد: در این حوزه موفق به دستیابی ۹.۴ میلیون یورو صرفه‌جویی شده‌ایم و در سال ۱۴۰۵ نیز حجم کاهش مصرف انرژی ما ۱۱.۷۸ درصد خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه زنجیره ارزش در این پالایشگاه دستاوردهای مهمی محقق شده است، تأکید کرد: امروز ۷۰ میلیارد تومان در ماه هزینه گاز طبیعی این پالایشگاه است که با اجرای کامل پروژه‌های توسعه‌ای این عدد به ۳۵ میلیارد تومان در ماه کاهش خواهد یافت.

احداث ۷۸ کیلومتر راه‌آهن به‌منظور انتقال تولیدات پتروپالایشی

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان همچنین از اجرای ۷۸ کیلومتر راه‌آهن به‌منظور وابستگی نداشتن به خطوط لوله خبر داد و گفت: خط صادرات ریلی پالایشگاه نفت اصفهان به‌منظور انتقال سالانه ۱۰ میلیون تن محصولات تولیدی در این مجموعه راه‌اندازی خواهد شد.

وی توسعه پایدار و متوازن، فرآیندمحور شدن و تبدیل به هلدینگ موفق پتروپالایشی منطقه را از مهم‌ترین راهبردها و اهداف پیش روی هلدینگ پتروپالایشی اصفهان برشمرد و گفت: در افق ۱۴۰۵ بالاترین ضریب پیچیدگی در پالایشگاه‌های کشور را کسب می‌کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان با اشاره به اینکه در پالایشگاه موجود نیازمند ارتقای پدافند غیرعامل هستیم، اظهار کرد: زیرساخت‌هایی که در ۴۰ سال گذشته ایجاد شده، نیازمند توسعه است.

قدیری تأکید کرد: در حوزه اچ‌اس‌ئی و ایمنی نیازمند توسعه هستیم که اصلاح زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه آتش‌نشانی، نوسازی مانیتورها و ماشین‌آلات آتش‌نشانی به این منظور در دستور کار قرار گرفته است.

افزایش ذخیره راهبردی آب پالایشگاه اصفهان به ۱۵ روز

وی همچنین از ایجاد ذخیره راهبردی ۳۰۰ هزار مترمکعب آب در قالب ۶ مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه ذخیره آب پالایشگاه نفت اصفهان ۱۵ روزه خواهد شد که این موضوع در صورت بروز حادثه احتمالی، بسیار حیاتی خواهد بود.

مدیرعامل پتروپالایشگاه نفت اصفهان تصریح کرد: ۱۰۰ گروه فکری در حال تهیه بیزنس پلان براساس اولویت‌های اقتصادی چشم‌انداز پالایشگاه هستند.

قدیری افزود: سال گذشته ساختار سازمانی را بر اساس هلدینگ طراحی کردیم. در سال ۱۴۰۱ میلیارد دلار انرژی در کشور هدر می رود که به مدیریت آینده‌نگر نیاز دارد و در این پالایشگاه در اولویت قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تا سال ۱۴۰۵، ۲۰۰ مدیر توانمند در این هلدینگ پتروپالایشی تربیت خواهیم کرد و با اتخاذ تصمیم‌های سخت و جهادی براساس برنامه پنج ساله، ثبات اقتصادی را به‌منظور حداکثر سوددهی ایجاد خواهیم کرد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان ایجاد تحول در بخش بهداشت و درمان، ایجاد صندوق بهداشت و درمان در این پالایشگاه، توسعه شاخص‌های محیط زیستی با اجرای سیستم آبیاری زیرسطحی درختان و کاشت ۲۰۰ هزار اصله درخت در سال ۱۴۰۱ را از دیگر دستاوردهای این مجموعه پالایشی در دو سال گذشته خواند و گفت: ایجاد تحول اساسی در حوزه محیط زیست و شاخص‌های پدافند غیرعامل از جمله چشم‌اندازهای پیش روی این شرکت است.

قدیری در پایان یادآور شد: همچنین ۳۱ انبار قدیمی موجود در این پالایشگاه تجمیع و تبدیل به یک انبار بزرگ خواهد شد.

کد خبر 477040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =