افزایش ۵۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌ها

وزیر نفت با اشاره به اینکه تولید نفت از ابتدای دولت سیزدهم از ۲.۲ میلیون بشکه به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است، گفت: تولید نفت در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌ها افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی در  دیدار با مراجع تقلید آیت‌الله بوشهری، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله عراقی و آیت‌الله اعرافی که امروز صبح (جمعه، ۲۶ آبان‌ماه) در جریان سفر به استان قم انجام شد، با اشاره به اینکه پیش از انقلاب صنعت نفت ایران در دست مستشاران خارجی بود و هر چه تولید می‌کردند به یغما می‌بردند، افزود:  پس از پیروزی انقلاب و در این ۴۴ سال، اتفاق‌های بزرگی در صنعت نفت رخ داده است و اکنون در هیچ بخشی از صنعت نفت و گاز کشور مستشار خارجی نداریم و توسعه صنعت نفت ازسوی متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یک پتروشیمی و یک پالایشگاه گاز در کشور ساخته شده بود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید گاز کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲۳ میلیون متر مکعب  در روز بود، گفت: اکنون ۲۳ پالایشگاه گاز در کشور فعالیت می‌کنند.

اوجی تاکید کرد: ۶۸ مجتمع پتروشیمی در کشور وجود دارد و پارسال ارز حاصل از ۱۴ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی در کشور به سامانه نیما واریز شد.

وی با بیان اینکه گازرسانی پیش از پیروزی انقلاب تنها به چند شهر و یک روستا محدود بود، تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی، اکنون ۹۸ درصد جمعیت شهری و حدود ۸۴ درصد از جمعیت روستایی به شبکه گاز متصل هستند.

وزیر نفت افزود: همه فعالیت‌ها در صنعت نفت از توسعه میدان‌های نفتی و گازی در خشکی و دریا، ساخت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و ... به همت متخصصان داخلی انجام می‌شود.

اوجی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور ساخته می‌شود، ادامه داد: در دولت سیزدهم شتاب بیشتری‌ به پروژه‌های نفتی داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه افزون بر آنکه در صنعت نفت و گاز در کشور خودکفا شده‌ایم، همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورهایی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشتند نیز در حال انجام است، گفت: در دولت سیزدهم صدور خدمات فنی و مهندسی به پالایشگاه‌های ونزوئلا و آمریکای لاتین آغاز شد و با متخصصان ایرانی صنعت نفت آن کشورها که به‌دلیل تحریم متوقف شده بود، دوباره فعال شد.

وزیر نفت با تأکید بر اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت در دولت سیزدهم، افزود: بعضی از پروژه‌های جدید مانند توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز در دستور کار قرار گرفت.

اوجی ادامه داد: میدان گازی پارس جنوبی با قطر مشترک است و هر روز تعلل باعث عدم‌النفع ایران در برداشت از آن خواهد شد، از این رو با کار شبانه‌روزی متخصصان صنعت نفت و حمایت دولت، به تولید روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب گاز در فاز ۱۱ پارس جنوبی رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مصرف گاز استان قم در همه بخش‌ها روزانه ۴ تا ۵ میلیون مترمکعب است، تاکید کرد: اما تنها از فاز ۱۱ حدود ۱۴ میلیون متر مکعب در روز گاز تولید می‌شود و با حفاری چاه‌های بیشتر، تولید از این فاز بیشتر خواهد شد.

وزیر نفت گفت: تولید نفت در ابتدای دولت سیزدهم ۲.۲ میلیون بشکه در روز بود که به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری و تشدید تحریم‌ها کاهش یافته بود اما اکنون بدون آنکه تحریم‌ها کاهش یابو و با وجود چالش‌های موجود اما توانستیم تولید و صادرات نفت را افزایش دهیم.

اوجی با اشاره به اینکه برای افزایش صادرات با راهکارهای تازه بازارهای خوبی به دست آوردیم، افزود: با ترفندهای مختلف صادرات نفت در دولت سیزدهم ۲.۵ برابر شده است.

وی ادامه داد: تولید نفت ایران در دولت سیزدهم از ۲.۲ میلیون بشکه به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده که ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد و تولید نفت تا پایان امسال به ۳.۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد که بخش عمده آن در پالایشگاه‌های داخل کشور تبدیل به ارزش‌افزوده شده است و امنیت انرژی کشور را تضمین می‌کند.

وزیر نفت تأکید کرد: بخشی از نفت تولیدی نیز صادر می‌شود و اکنون به هر کجا که نیت کنیم می‌توانیم نفت خود را بفروشیم.

اوجی با اشاره به اینکه برای صادرات نفت بازاهای خوبی داشتیم و درآمدهای خوبی کسب شده که صرف تکمیل پروژه‌های عمرانی کشور می‌شود، گفت: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز افزایش داشته و از همکاری با ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت در ابتدای دولت سیزدهم، امروز به ۶۰۰ شرکت رسیده است.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم ۵۰ میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز کشور اضافه شده است و پارسال با وجود سرمای سخت اما مشکلی در تامین گاز کشور نداشتیم.

وزیر نفت به توجه ویژه به احداث پالایشگاه در کشور اشاره کرد و گفت: در دولت‌های گذشته توجه لازم به ساخت پالایشگاه در کشور نشد اما در دولت سیزدهم احداث پالایشگاه و پتروشیمی به‌عنوان ضرورت مهم برای تولید ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام.فروشی در دستور کار است.

اوجی افزود: در هشت سال دولت قبل ۲ هزار میلیارد تومان در زمینه مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت اهزینه شد اما در دولت سیزدهم تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عام‌المنفعه تخصیص داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ هزار روستا و ۴۰ شهر گازرسانی شده است، ادامه داد: بیشتر این موارد در مناطق محروم و سردسیر بوده است.

وزیر نفت تاکید کرد: سرمایه‌گذاری مناسبی در صنعت نفت شده است تا در آینده پشتیبان درآمد دولت باشد، همچنین بخشی از صادرات نفت سرمایه‌گذاری می‌شود و رشد تولید و صادرات را به دنبال دارد.

اوجی با بیان اینکه درباره کاهش آلودگی هوا جمع‌آوری گازهای مشعل در دستور کار قرار دارد، گفت:  از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون روزانه ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل جمع آوری می‌شود و تا پایان امسال معادل یک فاز پارس جنوبی گازهای مشعل جمع شده که افزدن بر کاهش آلودگی، خوراک پتروشیمی‌ها تامین می‌شود و این تهدید به فرصت تبدیل خواهد شد.

وی با اعلام اینکه اگر صنعت نفت حرکت کند، بخش زیادی از صنایع کشور حرکت می‌کنند، افزود: زیرا برای تامین تجهیزات و خدمات نیازمند پیمانکاران و صنعتگران هستیم.

وزیر نفت ادامه داد: امید خوبی در میان صنعتگران کشور ایجاد شده است.

اوجی با اشاره به اینکه اکنون توان حفاری بیش از ۶ هزار متری چاه‌های نفت و گاز در کشور وجود دارد، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حفر چاه‌های افقی کاملا به دست خارجی‌ها بود اما امروز حفاری چاه‌های افقی را خودمان انجام می‌دهیم و با این روش تولید نفت افزایش می‌یابد.

وزیر نفت ادامه داد: از دیگر اقدام‌های انجام شده در دولت سیزدهم، جذب همه نخبگان دانشگاه صنعت نفت بود که با این اقدام جلو فرار نخبگان را گرفتیم.

اوجی به تاثیر صنعت نفت در رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و ادامه داد: پارسال رشد اقتصادی نفت و گاز ۱۰.۵ درصد و در سه ماه نخست امسال ۱۹.۶ درصد بوده است.

وی با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور گفت: ۲.۵ تا ۳ برابر بیش از میانگین جهانی سوخت مصرف می‌کنیم و یکی از مهمترین دلایل این بدمصرفی قیمت پایین سوخت و یارانه‌ای است که دولت پرداخت می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به قاچاق سوخت در بعضی از مناطق مرزی کشور افزود: اختلاف قیمت در ایران و کشورهای همسایه بسیار زیاد است و  یک لیتر گازوئیل در ایران ۳۰۰ تومن و در پاکستان ۵۰ هزار تومان است.

اوجی گفت: ۱۷ دستگاه درگیر موضوع قاچاق سوخت هستند، البته قاچاق سوخت نسبت به پارسال کمتر شده است و در همه مبادی ورودی و خروجی پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع رصد می‌شود.

کد خبر 633151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =