ایران وارد چرخه تولید شیل‌های نفتی شده است

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ساخت پایلوت آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی شیل‌های نفتی با موفقیت انجام شده است، گفت: مرحله بعدی احداث کارخانه خواهد بود و هم‌اکنون ایران وارد چرخه شیل‌های نفتی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی فکور ظهر امروز (یکشنبه، ۲۸ آبان‌ماه) در آیین قدردانی از متخصصان و تلاشگران مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت در پروژه‌های پانیذ، چنگوله غربی و شیل‌های نفتی منطقه قالی‌کوه استان لرستان با بیان اینکه نقش اساسی مدیریت اکتشاف کشف ذخایر هیدروکربوری است، اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای کشف این ذخایر وجود دارد که نسبت به شرایط این روش‌ها به‌روز می‌شود و تغییر می‌کند، اما هدف آرمانی که کشف است عوض نمی‌شود.

وی افزود: اگر در انجام طرح استقامت و تفکر جدید وجود نداشته باشد، طرح نیمه‌تمام می‌شود و هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند و اگر دولت بخواهد طرح‌های نیمه‌تمامی را که در دولت‌های پیش کلنگ آن خورده کامل کند، ۱۵ سال طول می‌کشد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هیچ کشوری مثل ایران نمی‌تواند جنگ و تحریم را ۴۴ سال تحمل و در عین حال پیشرفت کند، گفت: به همت ذهن خلاق جوانان توانسته‌ایم تحریم‌ها را شکست دهیم.

فکور با قدردانی از زحمت‌های کارکنان مدیریت اکتشاف تصریح کرد: هم‌اکنون بار همه اکتشاف کشور بر دوش مجموعه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران است.

وی با بیان اینکه ایجاد و خلاقیت در روش‌های جدید و استفاده از این روش‌ها در کشف ذخایر و میدان‌های هیدروکربوری مهم است، افزود: این کار از وظایف مدیریت اکتشاف است که باید انجام شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: برای پیشرفت در انجام یک طرح نخست هدف آن مشخص و برای آن برنامه‌ریزی شود و هنگام اجرای کار با استفاده از روش‌ها، تکنیک و تاکتیک‌های جدید مشکلات را حل کرد و به هدف رسید.

فکور با اشاره به پروژه اکتشافی پانیذ اظهار کرد: قرارداد این پروژه سال ۱۳۹۸ امضا شد و تا سال ۱۴۰۰ پیشرفت ۱۹ درصدی داشته است، اما در دو سال اخیر با هنر کارکنان مدیریت اکتشاف به ۸۰ درصد پیشرفت در این پروژه رسیده‌ایم؛ در پروژه پانیذ نزدیک به هزار و ۶۰۰ شوت در یک روز زده شده که با توجه به فرآیند کار، هنر کارکنان این مجموعه را می‌رساند و با توجه به اضافه شدن حجم کار از ۹۹ هزار شوت به ۱۲۲ هزار شوت رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در پروژه پانیذ متانسب با روز و شب، شرایط جغرافیایی و زمانی از روش‌های گوناگونی استفاده شده است که توانسته‌ایم طی دو سال ۶۰ درصد پیشرفت کنیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در پروژه اکتشافی چنگوله کاری بی‌بدیل انجام شده است، به‌طوری که توانسته‌ایم در حفره ۲۶ اینچی با عمق ۲ هزار و ۲۰۰ متر کیسینگ سایز ۲۰ اینچ به‌کار ببریم که این کار با دکل ۲ هزار اسب بخار انجام شده است.

فکور با اشاره به اینکه دانش و عملیات دو بازوی مدیریت اکتشاف هستند، گفت: از دانش نباید غافل شویم، زیرا نقش کلیدی در سیستم دارد و اگر سیستم از دانش فاصله بگیرد افزون بر اینکه آرمان و هدفش فراموش می‌شود پویایی مجموعه نیز از بین می‌رود و اگر از اکتشاف دانش را بگیرند دیگر ماهیتی ندارد.

وی با بیان اینکه ساخت پایلوت آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی شیل‌های نفتی با موفقیت انجام شده است، اظهار کرد: مرحله بعدی احداث کارخانه در ابعاد بزرگ‌تر است و هم‌اکنون ایران وارد چرخه شیل‌های نفتی شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در ایران منابع نفت شیل متعددی مانند قالی‌کوه لرستان وجود دارد که فناوری استخراج نفت شیل استفاده شده کاملاً بومی و متناسب با زیست‌بوم کشور بوده و هیچ شرکت خارجی در این فناوری دخالت نکرده است.

فکور با بیان اینکه نفت خام با API ۴۰ در کشور کم پیدا می‌شود، تصریح کرد: ماحصل نفت خام برداشتی از شیل نفت دارای این API است و در تلاشیم که این API  را بالا ببریم و تنها مسئله بعد از استخراج نفت پودری است که باقی‌ می‌ماند. می‌توانیم این پودر را در دیگر صنایع استفاده کنیم، یا اگر از لحاظ محیط زیستی مشکل نداشته باشد به طبیعت برگردانیم.

کد خبر 633287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =