اوپک‌پلاس نیاز به کاهش بیشتر عرضه نفت را بررسی می‌کند

منابع اوپک‌پلاس از تصمیم این ائتلاف برای بررسی نیاز به کاهش بیشتر عرضه نفت خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع آگاه اعلام کردند تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) در نظر دارند در نشست آتی خود در ماه جاری کاهش بیشتر عرضه نفت خام را بررسی کنند.

قیمت‌های نفت از اواخر ما سپتامبر تاکنون حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

قیمت نفت شاخص برنت دریای شمال از بالاترین سطح خود در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ یعنی ۹۸ دلار به حدود ۷۹ دلار برای هر بشکه کاهش یافته است. با وجود افزایش قیمت‌ها به‌دلیل کاهش عرضه از سوی اعضای اوپک‌پلاس و درگیری‌های نظامی در خاورمیانه، نگرانی درباره تقاضا و احتمال عرضه مازاد در سال آینده قیمت‌ها را تحت‌ فشار قرار داده است.

عربستان، روسیه و دیگر اعضای اوپک‌پلاس پیش‌تر وعده دادند که در مجموع تولید نفت خود را به مقدار ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه در روز معادل ۵ درصد از تقاضای روزانه جهان کاهش دهند و اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی وعده خود را عملی کردند. این تصمیم شامل کاهش ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای تولید اعضای اوپک‌پلاس و تولید داوطلبانه عربستان و روسیه می‌شود.

یکی از منابع اوپک‌پلاس که خواست نامش فاش نشود، گفت: کاهش کنونی عرضه نفت ممکن است کافی نباشد و احتمال دارد اعضای این ائتلاف در نشست خود اجرایی بودن کاهش بیشتر عرضه را بررسی کنند.

دو منبع دیگر اوپک‌پلاس نیز عنوان کردند که ممکن است اعضا درباره کاهش بیشتر گفت‌وگو کنند.

حتی پس از آنکه اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد با وجود تداوم روند منفی در بازار و پیش‌بینی به‌نسبت بالای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴، عوامل بنیادین بازار نفت همچنان شرایط بسیار مطلوبی دارند اما قیمت نفت در هفته جاری با کاهش بیشتری همراه بوده است.

آژانس بین المللی انرژی این هفته با انتشار دوباره چشم‌انداز تقاضای نفت، پیش‌بینی خود را درباره رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ کاهش داد و اعلام کرد که بازار در سه ماهه نخست با مازاد عرضه مواجه خواهد شد.

در حالی که سه منبع اعلام کردند ممکن است به کاهش تولید بیشتری نیاز باشد، دو منبع دیگر اوپک‌پلاس عنوان کردند هنوز خیلی زود است که بگوییم درباره کاهش بیشتر عرضه گفت‌وگو می‌شود یا خیر.

عربستان در نشست‌های پیشین بارها تأکید کرد که تمایل دارد اعضا تعهد بیشتری به کاهش تولید داشته باشند و به سهم خود در کاهش تولید متعهد بمانند.

کد خبر 633362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =