آفریقا بازار کار مناسبی برای رونق و صدور خدمات فنی و مهندسی است

معاون اول رئیس‌جمهوری به ظرفیت ۳۲۰ میلیارد دلاری در آفریقا برای صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: وزراتخانه‌های مربوطه با همکاری دانش‌بنیان‌ها و بخش خصوصی ظرفیت‌های موجود را بررسی کنند و از این بازار کار مناسب برای رونق بخش‌های مهندسی و فنی کشور بیشترین استفاده را ببرند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، در نخستین نشست ستاد آفریقا در دولت سیزدهم که امروز (چهارشنبه، یکم آذرماه) به ریاست محمد مخبر برگزار شد، بر شناسایی ظرفیت‌های کشورهای آفریقایی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی تأکید شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در این نشست دبیرخانه ستاد آفریقا را مکلف کرد نقشه راهی دقیق و برنامه‌ای منسجم برای گسترش همکاری‌های اقتصادی به تفکیک هریک از کشورهای آفریقایی تدوین و ارائه کند.

مخبر در این نشست که با حضور وزیران نفت، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس کل بانک مرکزی و سایر مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد، ‌از کشورهای آفریقایی به‌عنوان فرصتی غیرقابل تردید برای توسعه مناسبات تجاری یاد کرد و گفت: هیچ جای دنیا به‌اندازه آفریقا برای ما فرصت نیست، اما با وجود زمینه‌های فرهنگی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در قاره آفریقا به لحاظ مراودات و فعالیت‌های اقتصادی تاکنون موفق نبوده‌ایم و اگرچه در دولت مردمی همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آفریقایی احیا و سه برابر شده است، اما هنوز نتوانسته‌ایم از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی تقویت بخش آفریقای وزارت امور خارجه به جهت فعال‌سازی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در کشورهای آفریقایی را مورد تأکید قرار داد و افزود:‌ دستگاه‌های دیپلماسی کشورمان باید رایزنی‌های لازم را برای افزایش مراودات تجاری با کشورهای آفریقایی، همچنین آسیب‌شناسی کاستی‌های گذشته انجام دهد.

معاون اول رئیس‌جمهوری نیازسنجی کشورهای آفریقایی برای توسعه صادرات و افزایش واردات محصولات قابل تأمین از آفریقا را گامی در جهت ارتقای مناسبات تجاری ایران با کشورهای آفریقایی دانست و تصریح کرد: فعال کردن بخش خصوصی برای توسعه مناسبات تجاری با آفریقا موضوعی مهم و ضروری است و لازمه تحقق آن نیز فراهم شدن زمینه‌های حمل‌ونقل شامل کشتیرانی، هواپیمایی و مبادلات پولی و بانکی فی‌مابین است.

مخبر با اشاره به ظرفیت ۳۲۰ میلیارد دلاری در آفریقا برای خدمات فنی و مهندسی از وزارتخانه‌های مربوطه خواست با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی ظرفیت‌های موجود را احصا کند و از این بازار کار مناسب برای رونق بخش‌های مهندسی و فنی کشور بیشترین استفاده را ببرند.

وی رؤسای کمیسیون‌های همکاری با کشورهای آفریقایی را مکلف کرد با محوریت معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه نشست‌هایی را به‌صورت مستمر برگزار و ضمن بررسی فرصت‌ها و مزیت‌های کشورهای آفریقایی، برنامه‌ای مشخص برای گسترش مراودات تجاری با آفریقا تدوین کنند.

در این نشست که رئیس سازمان توسعه تجارت، ‌مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و نمایندگان سایر دستگاه‌های مرتبط نیز حضور داشتند، گزارش‌های مختلفی از آخرین وضع همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی، همچنین ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود برای توسعه روابط تجاری ارائه و مقرر شد معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به‌عنوان دبیر ستاد آفریقا نشستی را با دستگاه‌ها و مسئولان ذی‌ربط به‌صورت مستمر برگزار و نقشه راهی منسجم و دقیق برای توسعه همکاری‌های تجاری به تفکیک با همه کشورهای آفریقایی تدوین کنند.

کد خبر 633464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =