سی‌وششمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس آغاز به‌کار کرد

سی‌وششمین نشست وزیران نفت و انرژی ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) دقایقی پیش از طریق ویدیوکنفرانس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس امروز (پنجشنبه، نهم آذرماه) در حالی گرد هم آمدند که چشم امید بازارهای جهانی انرژی هم‌زمان با افزایش قیمت نفت به این ائتلاف دوخته شده است.

پنجاه‌ویکمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) هم امروز از طریق ویدیوکنفرانس و پیش از این نشست برگزار شد.

به تعویق افتادن نشست‌های وزارتی اوپک و اوپک‌پلاس از ۲۵ و ۲۶ نوامبر (چهارم و پنجم آذرماه) به ۳۰ نوامبر (نهم آذرماه) قیمت نفت را بیش از ۳ دلار کاهش داد، اما پس از آن دوباره قیمت‌ها بهبود یافت و نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات امروز و در آستانه برگزاری این نشست تا این لحظه بالای ۸۴ دلار برای هر بشکه دادوستد می‌شود.

گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس با حضور ۲۳ عضو این ائتلاف حکایت از احتمال کاهش عرضه بیش از یک میلیون بشکه‌ای دارد.

یکصدوهفتادوهشتمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک که از ۲۵ نوامبر (چهارم آذرماه) به ۳۰ نوامبر (نهم آذرماه) موکول شده بود امروز از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد و اعضا درباره مسائل مربوط دبیرخانه این سازمان تصمیم‌گیری کردند.

اعضای اوپک‌پلاس در مجموعه اقدام‌هایی که از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شد، متعهد شده‌اند در مجموع روزانه ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه یا حدود ۵ درصد از تقاضای روزانه جهانی از تولید خود بکاهند.

عربستان ابتدا در ماه ژوئیه کاهش داوطلبانه را به‌عنوان اقدامی اضافه به توافق گسترده محدود کردن عرضه که نخستین بار از سوی برخی اعضای اوپک‌پلاس در آوریل توافق شد، انجام داد.

عربستان سعودی و روسیه اعلام کرده‌اند که کاهش عرضه داوطلبانه خود (در مجموع روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه) را تا پایان سال جاری میلادی ادامه می‌دهند.

اوپک‌پلاس تا پایان سال ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کاهش تولید (معادل ۳.۶ درصد از تقاضای جهانی نفت) دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه آن داوطلبانه و ۲ میلیون بشکه آن مصوب است، در عین حال اعضای این ائتلاف به‌منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام، در نشست سی‌وپنجم در وین تصمیم گرفتند این ارقام تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد و برای کل سال ۲۰۲۴ افزون بر این مقدار یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه دیگر هم تولید کشورهای عضو این ائتلاف کاهش یابد و مجموع تولیدشان به ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

کد خبر 633865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =