رتبه نخست وزارت نفت در تولید بار اول در میان دستگاه‌های اجرایی کشور

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: وزارت نفت با همه زیرمجموعه‌هایش در مجموع بیشترین عملکرد را در تولید بار اول در میان دستگاه‌های اجرایی داشته است.

به گزارش خبرنگار شانا، رضا اسدی‌فرد روز دوشنبه (۱۳ آذرماه) در دومین روز از رویداد پتروفن ۱۴۰۲ در نشست تخصصی مکانیسم‌های همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت پتروشیمی و ابزارهای حمایتی با تشریح ظرفیت‌های قانونی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در همکاری با شرکت‌های بزرگ اظهار کرد: مبنای کار در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا سال ۱۴۰۱ قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس بود، تجربه اجرای یک دهه قانون درس‌هایی به ما آموخت و حاصل این یادگیری ۱۰ساله قانون جهش تولید دانش‌بنیان شد.

وی ادامه داد: رویکرد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در حوزه تولید محصولات با فناوری پیشرفته بود اما اقتصاد کشور تحت تأثیر صنایع بزرگ مانند پتروشیمی و فولاد قرار داشت که بیشتر دولتی، نیمه‌دولتی و بخشی نیز خصوصی بود.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری با اشاره به محدودیت‌های همکاری شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی با شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی دانش‌بنیان شدن این شرکت‌ها افزود: این تجارب سبب شد قانون جهش تولید دانش‌بنیان تدوین و تغییر رویکرد از شرکت‌های دانش‌بنیان به اقتصاد دانش‌بنیان انجام شود.

اسدی‌فرد با تشریح ظرفیت‌های قانونی تولید بار اول در ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعتبار مالیاتی در ماده ۱۱ این قانون گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به سه دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم می‌شوند.

وی افزود: وزارت نفت با تمام زیرمجموعه‌هایش در مجموع بیشترین عملکرد را در تولید بار اول در میان دستگاه‌های اجرایی داشته است.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه پایه هر نوآوری یک تحقیق و توسعه است، ادامه داد: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در قانون جهش تولید برای حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری‌های فناورانه و نوآورانه تعریف شده است.

اسدی‌فرد تأکید کرد: شرکت‌های بورسی یا شرکتی که سرمایه ثبتی آن معادل یک‌سی‌ام صندوق نوآوری باشد می‌تواند از اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری‌های فناورانه و نوآورانه استفاده کند.

رویداد «پتروفن» ۱۴۰۲ با شعار «مسیر نوآوری پتروشیمی» با تأکید بر رفع نیازهای فناورانه با توانمندسازی بازیگران زیست‌بوم صنعت پتروشیمی در هفت حوزه تخصصی ۱۲ تا ۱۴ آذرماه به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

کد خبر 634107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =