اجرای ۸ قرارداد تولید بار اول در مناطق نفت‌خیز جنوب

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه تاکنون ۸ قرارداد تولید بار اول به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال به مرحله اجرا رسیده است، گفت: در افق دو ساله ارزش جذب فناوری‌های جدید نیز بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

محمد گلستان‌باغ به خبرنگار شانا گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب همسو با اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و بهره‌مندی از مصوبه تولید بار اول (ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان – بند «ی» ماده ۲۹ قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳.۰۱.۲۵) به‌منظور تأمین نیازهای فناورانه، راهبردی و تحریمی، سطح ارتباطات علمی و مالی خود را با شرکت‌ها و مؤسسه‌های دانش‌بنیان افزایش داده است.

وی ادامه داد: تا کنون هشت قرارداد جاری تولید بار اول به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال در این شرکت به اجرا در آمده است که شامل پلاگ‌های متورم‌شونده قابل بازیافت، سیال جایگزین گِل‌ روغنی و کنترل هرزروی، نرم‌افزار جامع مهندسی بهره‌برداری، خدمات جریان‌سنج چندفازی، نرم‌افزار اسیدکاری و شبیه‌ساز جریان چندفازی پایا و پمپ‌های چندفازی است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: استفاده از ظرفیت قانونی مصوبه تولید بار اول، تجاری‌سازی محصولات فناورانه را شتاب بخشیده است، به‌نحوی که حجم مالی قراردادهای فناورانه در مناطق نفت‌خیز جنوب در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیشتر از ۶ برابر ۱۰ سال پیش از آن شده است. این قراردادهای فناورانه در ۲ سال اخیر در این شرکت مجموعاً ۱۲ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته و بیش از ۱۳۰ موقعیت شغلی مستقیم در حوزه دانش‌بنیان ایجاد کرده است.

افزایش ۱۵ هزار بشکه‌ای نفت در روز با راه‌اندازی پمپ‌های چندفازی

گلستان‌باغ افزود: از جمله دستاوردهای این قراردادها می‌توان به امضا و شروع به‌کار قرارداد تولید بار اول با موضوع «طراحی، نصب و راه‌اندازی چهار دستگاه پمپ چندفازی Perla260» با شرکت دانش‌بنیان اکسین گاز پمپ در مردادماه امسال اشاره کرد که در فاز اول پروژه با نصب و راه‌اندازی یک مجموعه پمپ چندفازی‌ تولید به میزان ۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و با نصب و راه‌اندازی هر چهار مجموعه پمپ، نگهداشت و افزایش تولید به میزان ۱۵ هزار بشکه در روز را درپی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه به‌تازگی مجوز سه قرارداد دیگر توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به مناطق نفت‌خیز جنوب ابلاغ شده است، گفت: ارزش این سه قرارداد در مجموع ۳ هزار میلیارد ریال و صرفه جویی ارزی آنها نیز حدود ۵ میلیون یورو برآورد می‌شود.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه ۸ قرارداد در مرحله صدور مجوز تولید بار اول از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قرار دارد، اظهار کرد: ارزش این قراردادها ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است که حدود ۶۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیرمسقیم مشغول به‌کار می‌شوند و حدود ۲۴ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.

وی افزود: ۱۷ موضوع تولید بار اول نیز در مرحله نهای‌سازی پیشنهادهای فنی و مالی قرار دارد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در پایان گفت: هفت طرح در قالب طرح‌های پیشران در حوزه فناوری در بستر تولید بار اول در حال پیگیری است که در مرحله امکان‌سنجی، بررسی بسترسازی قراردادی و اخذ مجوزهای لازم قرار دارند.

کد خبر 634138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =