برزیل هرگز عضو کامل اوپک‌پلاس نمی‌شود

رئیس‌جمهوری برزیل اعلام کرد که این کشور هرگز عضو کامل ائتلاف اوپک‌پلاس نخواهد بود و تنها ناظر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا گفت: برزیل هرگز به‌عنوان یک عضو کامل به ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) نمی‌پیوندد و تنها به‌دنبال شرکت در نشست‌های این ائتلاف به‌عنوان ناظر است.

گفته‌های رئیس‌جمهوری برزیل در جمع به خبرنگاران در نشست تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۸) در دوبی بیانیه‌های او را یک روز پیش از شرکت ژان پل پراتس، وزیر انرژی برزیل در نشست وزارتی اوپک‌پلاس روشن کرد.

رئیس‌جمهوری برزیل  گفت: برزیل باید به اوپک‌پلاس بپیوندد اما تنها می‌تواند ناظر باشد و این کشور هرگز عضو کامل این ائتلاف نخواهد بود، زیرا ما نمی‌خواهیم عضو کامل باشیم.

فعالان محیط زیست در برزیل و خارج از کشور از دولت لولا انتقاد کرده‌اند که به‌دلیل موفقیتش در مهار جنگل زدایی در جنگل‌های بارانی آمازون، خود را به عنوان رهبر آب و هوا معرفی کرده است، در حالی که همچنان برنامه‌های حفاری عظیم نفت در دریا را ادامه می‌دهد.

لولا گفت: حضور برزیل در اوپک‌پلاس برای حمایت از اینکه کشورهای غنی از درآمدهای نفتی بخشی از این پول را برای کمک به کشورهای در حال توسعه فقیر آفریقا و آمریکای لاتین برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی سرمایه‌گذاری کنند، مهم است.

رئیس‌جمهوری گفت: من فکر می‌کنم با مشارکت در این راه، مردم را متقاعد خواهیم کرد که بخشی از پول حاصل از نفت باید در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر هزینه شود و هیچ تناقضی وجود ندارد.

لولا گفت: شرکت ملی نفت برزیل (پتروبراس) از اکتشاف نفت دست نمی‌کشد، زیرا سوخت‌های فسیلی تا مدتی دیگر بخشی از اقتصاد جهانی خواهند بود.

وی افزود: پتروبراس به انجام کارهایی که برای کمک به رشد برزیل نیاز دارد ادامه خواهد داد، اما فراتر از نفت تولید دیگر انواع انرژی را گسترش می‌دهد.

رئیس‌جمهوری برزیل روز شنبه (۱۲ آذرماه) گفته بود که این کشور از نفوذ خود در اوپک‌پلاس استفاده خواهد کرد.

کد خبر 634147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =