تفاهم‌نامه تأمین دانش‌فنی پتروشیمی‌های آریا و مهتاب پارسیان با یک شرکت چینی امضا شد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی هلدینگ پتروفرهنگ از انعقاد دو تفاهم‌نامه تأمین دانش‌فنی با یک شرکت معتبر چینی از سوی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ پتروفرهنگ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از هلدینگ پتروفرهنگ، پتروفرهنگ با هدف گسترش طرح‌های توسعه‌ای در حوزه پتروشیمی اولویت خود را بر برنامه‌ریزی اصولی و تأمین مالی به روش‌های مختلف، برای رفع چالش‌های پروژه‌ها قرار داده است. طرح‌هایی که با روند رو به پیشرفت می‌تواند درآمدهای حاصله را به‌طرز چشمگیری افزایش دهد. یکی از طرح‌های این هلدینگ، پتروشیمی آریاست که با هدف تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی تعریف شده است. این طرح ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار تن پلی‌استال در زنجیره متانول را خواهد داشت.

علی معاضدی درباره طرح تبدیل متانول به پلی‌استال گفت: این طرح در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار واقع در شهرک نگین مکران در منطقه آزاد چابهار قرار دارد که عملیات زیربنایی آن انجام شده است. سرمایه‌گذاری کل طرح ۱۸۰ میلیون دلار برآورد شده که طی سه سال اجرا می‌شود و نرخ بازگشت سرمایه طرح ۱۸.۵ درصد است.

وی بیان کرد: برنامه‌های آتی پتروشیمی آریا و سرمایه‌گذاری‌های پیش‌رو با توجه به دورنمای موجود امیدوارکننده است و این شرکت در نظر دارد با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری، فاز دوم طرح پتروشیمی آریا شامل احداث واحد پلی‌اتیلن با ظرفیت تولید سالانه ۲۶۲ هزار تن و واحد پلی‌پروپیلن با ظرفیت تولید سالانه ۴۶۰ هزار تن از خوراک متانول موجود در منطقه جایگزین را نیز به انجام برساند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی هلدینگ پتروفرهنگ در زمینه امضای تفاهم‌نامه دانش فنی با شرکت مهتاب پارسیان نیز گفت: شرکت پتروشیمی مهتاب پارسیان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ پتروفرهنگ است که مأموریت توسعه زنجیره ارزش متانول را در این گروه به‌عهده دارد و در این مسیر احداث یک مجتمع پتروشیمی در پایین‌دست متانول را در دستور کار قرار داده است.

معاضدی افزود: این مجتمع در زمینی به مساحت حدود ۱۳۱ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان در استان هرمزگان احداث خواهد شد. متانول خوراک اصلی این مجتمع خواهد بود که بیشتر از سوی سایر واحدهای تولیدی پتروفرهنگ واقع در فاز ۲ عسلویه تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، متانول مورد نیاز برای طرح‌های واقع در این منطقه با خط لوله از فاز ۲ عسلویه به این منطقه منتقل می‌شود و در اختیار این مجتمع قرار می‌گیرد. این طرح هم‌اکنون در مرحله مطالعات اولیه برای نهایی‌سازی طراحی مفهومی قرار دارد که زنجیره تبدیل متانول به پروپیلن و صنایع پایین‌دست آن را در دستور کار قرار داده است.

شایان ذکر است ظرفیت تولید پروپیلن ۴۴۶ هزار تن در سال است و طرح‌های تکمیلی زنجیره پروپیلن در فازهای بعد اجرا می‌شود.

کد خبر 634194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =