راهبردی‌ترین کریدور نفتی ایران به زیر زمین منتقل می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: به‌دلیل وجود معارضان متعدد در مسیر کریدور نفتی اهواز و لزوم ایجاد نشدن اختلال ترافیکی برای شهروندان در این منطقه، برای نخستین بار در صنعت نفت، این کریدور با حفاری افقی و لوله‌گذاری به شیوه حفر قنات به زیر زمین منتقل می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی در حاشیه بازدید از عملیات حفاری و لوله‌گذاری در سه‌راه فرودگاه اهواز، با بیان اینکه این پروژه به شیوه حفر قنات در حال انجام است، اظهار کرد: کریدور نفت اهواز واقع در سه‌راه فرودگاه از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین کریدورهای صنعت نفت است که سال‌هاست به‌دلیل وجود معارضان متعدد، همچنین بار سنگین ترافیکی در آن محل، عملیات حفاری و لوله‌گذاری، همچنین تعمیرات لوله‌های انتقال نفت و گاز با مشکل روبه‌رو شده است.

وی افزود: با ابتکار معاونت مهندسی ساختمان شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، تصمیم گرفته شد عملیات حفاری و لوله‌گذاری به شیوه کیسینگ و الهام از شیوه سنتی حفر قنات انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: در این پروژه همچون شیوه حفر قنات، شخص مقنی با ورود به داخل یک لوله با قطر بالا، آغاز به حفاری در زیر زمین به‌صورت افقی می‌کند و پس از آزاد کردن مسیر لوله، با ماشین آلات پرس، لوله به جلو هدایت می‌شود.

راهبردی‌ترین کریدور نفتی ایران به زیر زمین منتقل می‌شود

دانشی ادامه داد: در پایان پروژه پس از پایان حفاری، لوله جدید و با قطر مناسب انتقال میعانات نفتی و گازی، به داخل لوله حفاری هدایت می‌شود که با انجام این طرح ماندگار، سال‌ها بعد عملیات تعویض و تعمیر لوله بدون مشکل و ایجاد مزاحمت برای شهروندان انجام می‌شود.

وی درباره مخاطره‌های این پروژه، همچنین دلیل حفاری به‌وسیله یک شخص با وجود ابزارهای پیشرفته حفاری افقی گفت: در محل حفاری، ما با کریدوری از لوله‌های حساس و خطرناک نفت و گاز مواجه هستیم که کوچک‌ترین اشتباه و خطر برای دیگر لوله‌ها باعث ایجاد یک بحران می‌شود، از این رو این تصمیم سخت اتخاذ شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: عملیات حفاری و لوله‌گذاری در سه راه فرودگاه اهواز بسیار دشوار، حساس و مهم است و شخص مقنی با پوشش مناسب، دستگاه اکسیژن‌رسانی، بی‌سیم، دستگاه سنجش گازهای سمی و با سختی بسیار از داخل لوله عملیات حفاری را انجام می‌دهد که امیدواریم با توفیق الهی و دعای خیر مردم، عملیات بدون ایجاد مشکل، همچنین سلامت ماندن مقنی و تیم حفاری به پایان برسد.

دانشی با انتقاد به گفته‌های برخی افراد بی‌اطلاع از دشواری کار صنعتی گفت: برخی تصورشان از تولید نفت فقط استخراج و جابه‌جایی نفت است، در حالی که در صنعت نفت ما هر دقیقه با یک مشکل روبه‌رو هستیم که مدیران و کارکنان متخصص ما باید با اتخاذ تصمیم مناسب افزون بر حل مسئله و نگهداشت روند تولید، مراقب مخاطره‌های محیط زیستی و از همه مهم‌تر حفظ سلامت مردم و شهروندان ساکن مناطق عملیاتی نیز باشند.

کد خبر 634199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =