طرح توسعه ۱۶ مخزن نفت و گاز جنوب ایران به نتیجه رسید

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه طرح بزرگ ۲۸ مخزن به‌معنای واقعی کلمه میدان مین به جا مانده از دولت قبل است، گفت: با وجود حجم گسترده تأسیسات فرسوده در این میدان‌ها و مشکلات و مسائل صنفی کارکنان توانستیم توسعه ۱۶ مخزن از این طرح را به نتیجه برسانیم.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی در نشست بررسی مسائل و آخرین وضع تولید این شرکت گفت: از ابتدای دولت سیزدهم شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با همه توان پای کار تولید و مأموریت خود آمده است.

وی افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پروژه‌های مهمی از جمله پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت شرق و جنوب خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد (پتروشیمی بیدبلند خلیج فارس) را با هدف جمع‌آوری روزانه ۵۹۳ میلیون فوت‌مکعب گاز، همچنین پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت اهواز، کارون، رامهرمز، مسجدسلیمان و پتروشیمی مارون را با هدف جمع‌آوری ۲۴۹ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز به پیش برده که ۵۶ درصد پیشرفت دارند و تا یک سال و نیم آینده به‌طور کامل اجرا می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره آخرین وضع طرح ۲۸ مخزن اظهار کرد: این طرح به‌معنای واقعی کلمه میدان مین به جا مانده از دولت پیش است که با وجود حجم گسترده تأسیسات فرسوده، مشکلات کارکنان و مسائل صنفی، توسعه ۱۶ مخزن را به نتیجه رسانده‌ایم.

دانشی با بیان اینکه بخش مطالعاتی توسعه چهار مخزن گازی دیگر به اتمام رسیده که مراحل پیگیری اجرای آنها در حال انجام است، ادامه داد: برای نخستین بار پس از دوران تحریم موفق به افتتاح نخستین چاه توسعه‌ای شده‌ایم.

وی با اشاره به افزایش تولید نفت در کشور اظهار کرد: عمده افزایش تولید در دولت سیزدهم به مقدار یک میلیون بشکه در روز سهم شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که این مهم با همت و تلاش جهادی کارکنان و مدیران آن رقم خورد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: تولید در مناطق نفت‌خیز جنوب در شرایط خوبی قرار دارد، اما وضع معیشتی و صنفی کارکنان مساعد نیست و امروز با چالش جدی مطالبه‌های متعدد کارکنان مواجه هستیم.

دانشی با اشاره به برخی مطالبه‌های صنفی کارکنان تصریح کرد: متأسفانه در دولت قبل، حجم بالایی از استخدام (بی‌ضابطه) و انواع جذب در صنعت نفت را شاهد بوده‌ایم که امروز باعث ایجاد مشکلاتی برای کارکنان و متخصصان نفت و کاهش انگیزه آنان شده است.

کار در کنار تأسیسات فرسوده، ایثار است

در ادامه این نشست، محسن دهان‌زاده، جانشین مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب در شرکت‌های بهره‌بردار، افزایش تولید در مناطق را جزو افتخارهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برشمرد و اظهار کرد: این شرکت حدود یک میلیون بشکه در روز به توان تولید نفت کشور افزوده است و این جز با ایثار و کار جهادی کارکنان قابل تحقق نبود.

وی ادامه داد: این موفقیت در حالی است که با حجم انبوهی از تأسیسات فرسوده مواجه هستیم که خطرپذیری کار در مناطق عملیاتی را از حد معمول افزایش داده است و اگر بخواهیم به صورت استاندارد عمل کنیم به علت فرسودگی تأسیسات باید کار تولید متوقف شود.

جانشین مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب در شرکت‌های بهره‌بردار با انتقاد به مصوبه مجلس در تعیین حداقل و حداکثر حقوق کارکنان اظهار کرد: مبنای تعیین سقف حقوق مشخص نیست، چراکه این موضوع سبب شده بسیاری از کارکنان و متخصصان باتجربه ما، انگیزه‌شان را برای قبول مسئولیت‌های تخصصی و سخت از دست بدهند.

کشورهای همسایه در کمین متخصصان صنعت نفت ایران هستند

قباد ناصری، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون نیز در ادامه این نشست با اشاره به نقش حیاتی مناطق نفت‌خیز در اقتصاد کشور گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قطب اقتصاد کشور است که اگر توان تولید این شرکت کاهش یابد، خسارت سنگینی به کشور وارد می‌شود.

وی افزود: ثبت این موفقیت در حالی است که با وجود تأسیسات فرسوده، کار بسیار پر خطر است و فعالیت در چنین شرایطی فقط به‌خاطر وجود روحیه ایثار و ازخودگذشتگی کارکنان این صنعت است که مانند رزمندگان دوران دفاع مقدس در میدان هستند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با اشاره اهمیت نقش جهادی کارکنان در موفقیت صنعت نفت گفت: امروز کارکنان صنعت نفت با تکیه بر توان و دانش خود به‌رغم مخاطرات بالا و مسائل صنفی متعدد که باعث کاهش انگیزه آنان می‌شود، موفقیت‌ها و افتخارات متعددی برای این صنعت رقم زده‌اند.

ناصری افزود: این مسئله سبب شده برخی کشورهای همسایه در کمین متخصصان ایرانی صنعت نفت باشند تا با پیشنهادهای سنگین برای جذب آنان اقدام کنند و شاهد مهاجرت برخی متخصصان به خارج کشور هستیم.

وی با اشاره به برخی مطالبات کارکنان اظهار کرد: سقف حقوق کارکنان، سقف حقوق پاداش بازنشستگی، ماده ۱۰ و موارد دیگر جزء مهم‌ترین مسائل کارکنان نفت است که افزون بر کاهش انگیزه آنان، سبب شده برخی به‌دنبال بازنشستگی پیش از موعد باشند که قطعا صنعت را با چالش سنگینی مواجه خواهد کرد.

در این نشست غلامرضا نورانی، مدیرتولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گفت: مناطق نفت‌خیز جنوب سال‌هاست با چالش فرسودگی تأسیسات مواجه است که نتیجه دستورات غلط وزیر سابق نفت در حوزه تعمیرات تأسیسات بوده است.

وی افزود: متأسفانه برای این مسئله نیز بودجه‌ای اختصاص داده نشده بود و همین موضوع کار را در مناطق بسیار سخت کرده است.

مدیرتولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، چالش اصلی نیروی انسانی مناطق را در دو حوزه بیان کرد و گفت: از یک سو پایه حقوق و حداقل دریافتی سبب شده برخی متخصصان و نخبگان دانشگاهی انگیزه‌ای برای ورود به صنعت نداشته باشند و از سوی دیگر سقف حقوق و پاداش بازنشستگی، انگیزه کاری برای افراد با تجربه را کاهش داده است.

نورانی ادامه داد: در دو سال گذشته شاهد مهاجرت چند نفر از متخصصان صنعت نفت به کشورهای همسایه بودیم که متأسفانه شرایط به نحوی رقم خورده است که حتی اگر متخصصان ما تمایل نداشته باشند، تحت تأثیر فشار خانواده و اطرافیان به خارج مهاجرت می‌کنند و در کشورهای خارجی با حقوق چند برابر در ایران مشغول کار می‌شوند.

حسن شهرویی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون نیز در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت حفظ آرامش در صنعت نفت گفت: ما در چند مدت اخیر شاهد چند مورد تجمع آرام از سوی کارکنان و مطالبه‌گران شده‌ایم که اگر این تجمعات و مطالبات خللی در کار تأسیسات به وجود می‌آوردند، باعث ایجاد خساراتی به صنعت نفت می‌شد.

وی افزود: بر این اساس ورود فوری و جدی نهادهای تصمیم‌گیرنده و قانون‌گذار همچون نمایندگان مجلس و  هیئت دولت به مسئله مطالبات کارکنان نفت بسیار جدی است.

امنیت اقتصادی خوزستان، امنیت کشور است

در پایان این نشست  فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از عملکرد مدیران نفت در ثبت موفقیت‌های امروز اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند نمایندگان مجلس در جریان مسائل صنعت نفت نیستند، اما این گونه نیست و نمایندگان مجلس به‌طور مستمر در نشست‌های متعدد وضع تولید و نیروی انسانی صنایع مختلف را بررسی و پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهوری به خوزستان گفت: در نشست برخی مدیران و شخصیت‌های سیاسی خوزستان با رئیس جمهوری، موضوع استاندار ویژه طرح شد که این استاندار باید از اختیارات ویژه‌ای هم برخوردار باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرایط سخت کار در مناطق عملیاتی در مقابل حقوق دریافتی کارکنان آن مناطق عادلانه نیست و بارها در سفرها و نشست‌های متعدد این موضوع را به نمایندگان و دولتمردان متذکر شده‌ایم، اما کافی نیست و مدیران و متخصصان باید خود نیز در دیدار با شخصیت‌های تاثیرگذار مسئله را طرح کنند.

حسنوند با اشاره به اهمیت امنیت اقتصادی خوزستان گفت: امروز همه به این مسئله واقف شده‌اند که امنیت اقتصادی خوزستان، امنیت اقتصادی کشور است و در ریل‌گذاری‌های پیش به‌خوبی بیان شده است که توسعه خوزستان برای اهداف نظام بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز برخی مسائل در نتیجه رقابت‌های منطقه‌ای اختیارات و قدرت تصمیم‌گیری را از مدیران صنایع خوزستان گرفته و در تهران متمرکز شده و این در شرایطی است که مأموریت صنایع مانند مناطق نفت‌خیز جنوب همان مأموریت است اما اختیارات کاهش یافته است.

کد خبر 633763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =