حرکت وزارت نفت بر ریل شفافیت مالی و اقناع افکار عمومی

وزارت نفت دولت سیزدهم به‌منظور رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری، گام‌های بلندی در حوزه شفافیت مالی و اقناع افکار عمومی برداشته تا آنجا که ۹۵ درصد از حساب‌های ریالی را به خزانه منتقل کرده است؛ موضوعی که حکایت از صدرنشینی این وزارتخانه در میان همتایان دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، شفافیت دستگاه‌های دولتی از موضوع‌هایی است که در سال‌های اخیر با جدیت دنبال می‌شود؛ موضوعی که برای بهبود شرایط کسب‌وکارها و صدور مجوز برای آنها، دسترسی آزاد به اطلاعات و دیگر مسائل مرتبط حیاتی و لازم است.

وزارت نفت هم از این قاعده مستثنا نبوده و در کنار رکوردشکنی‌های پیاپی از جمله کسب دوباره رتبه نخست قراردادهای بار نخست در کل دستگاه‌های اجرایی، توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه زیرساخت‌های داخلی با تکیه بر توان داخلی، پیشرفت‌های بین‌المللی با دیپلماسی انرژی، رشد اقتصادی، به صفر رساندن میعانات گازی سرگردان در میان آب و بسیاری موارد ارزشمند دیگر، موفق شده است در مورد شفافیت مالی و اقناع افکار عمومی هم در صدر بایستد؛ موضوعی که سید احمدرضا دستغیب، رئیس دیوان محاسبات کشور روز سه‌شنبه، ۲۱ آذرماه در حاشیه حضور در وزارت نفت و پس از نشست با جواد اوجی وزیر نفت، آن را تأیید و اظهار کرد: آنچه اتفاق افتاد و دغدغه رهبری نیز هست موضوع رابطه مالی نفت و دولت است که خوشبختانه گام‌های خوبی از سوی وزارت نفت در این حوزه برداشته شده است. در حساب واحد خزانه کار خوبی از سوی وزارت نفت انجام شده که قابل‌قبول است، هم‌اکنون ۹۵ درصد حساب‌های ریالی مجموعه نفت به خزانه منتقل شده که با رفع برخی مشکلات این عدد به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

جواد اوجی، وزیر نفت هم در این دیدار به بحث انتقال حساب‌های مربوط به این وزارتخانه به حساب خزانه اشاره و اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های دیوان محاسبات این موضوع بود که خوشبختانه تا امروز بخش بسیاری از حساب‌ها منتقل شده و برخی دیگر که باقی‌ مانده به‌دلیل اشکالات قانونی است که با کمک و همکاری دیوان محاسبات در نخستین فرصت برطرف و آنها نیز به حساب خزانه منتقل می‌شوند؛ شفافیتی که با آغاز به کار دولت سیزدهم در کل صنعت نفت اشاعه و گسترش‌ یافته است.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این باره در نشست هم‌اندیشی جهاد تبیین که ۱۹ آذرماه با حضور مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه و علی جمادی معاون قضایی دادستان کل کشور برگزار شد، با ارائه گزارشی درباره عملکرد این شرکت در طول دو سال گذشته از آغاز به کار دولت سیزدهم اظهار کرد: از سال ۹۷ بحث اتصال حساب‌ها به خزانه مطرح بود و نزدیک ۷۰۰ تا ۸۰۰ حساب در فروشندگی‌ها داشتیم که همه این حساب‌ها در یک بازه زمانی ۶ ماهه در ۲۶۰ حساب متمرکز شد و مورد تقدیر بانک مرکزی قرار گرفت.

در همین زمینه، سید محمد سراجی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران هم به‌تازگی از اجرای کامل طرح سامانه پنجره واحد خدمات هوشمند گاز و اتصال ۲۱ خدمت این شرکت به پنجره دولت هوشمند خبر داد و یادآور شد: این سبب می‌شود ارائه خدمات با سرعت، دقت و شفافیت بیشتری به مردم انجام شود.

راهبردهای اشاعه شفافیت وزارت نفت؛ از نظارت برخط تا رصد لحظه‌ای فعالیت‌های بالادستی

امروزه با قطعیت می‌توان گفت وزارتخانه یا نهادی وجود ندارد که برای ارائه عملکردها، فعالیت‌ها و معرفی خود درگاه یا تارنمایی نداشته باشد، اما اینکه در این تارنما تا چه حد میزان دسترسی برای عموم باز است تا به‌راحتی راستی‌آزمایی کنند اهمیت دارد؛ موضوعی که وزارت نفت به آن توجه کرده و در راستای نیل به ایجاد شفافیت در همه فرآیندهای مالی و بین‌سازمانی و اقناع افکار عمومی اقدام‌های اساسی را در پیش گرفته است، اقدام‌هایی همچون تکمیل و راه‌اندازی سامانه شفافیت و پنجره واحد هوشمند از سال ۱۴۰۱ که در آن دسترسی افراد جامعه را به خدمات خود تسهیل کرده است.

بخش‌های اسناد و گزارش‌ها، تحقیق و توسعه، آمار و اطلاعات، سامانه مناقصه و مزایده‌ها، حقوق شهروندی و قوانین و مقررات از جمله بخش‌های این تارنما است که تمامی آیین‌نامه‌های اجرایی و مصوبه‌های اجرایی بدون هیچ کمی و کاستی در آن قابل‌ مشاهده است، همچنین به‌منظور شفافیت در صدور مجوزهای کسب‌وکار، وزارت نفت، تمامی شرکت‌های تابعه و فرعی خود را ملزم به پیوستن به سامانه مربوط و پاسخگویی به متقاضیان از اولین روزهای قانونی شدن این فرآیند کرد.

این موضوع سبب شد تمامی درخواست‌های صدور مجوز کسب‌وکار به وزارت نفت پاسخ داده شود و این وزارتخانه در صدر تمامی وزارتخانه‌های دولت سیزدهم برای صدور مجوز قرار گیرد.

وزارت امور اقتصاد و دارایی در آماری که از میزان همکاری دستگاه‌ها در ارائه صدور مجوز کسب‌وکار ارائه داده عنوان کرده است که سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست، صداوسیما و وزارت نفت بیشترین همکاری را در شفافیت صدور مجوزهای کسب‌وکار داشته‌اند، همچنین وزارت نفت با عضویت در کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق به کسب رتبه بالا در پاسخگویی به مردم شد.

بر اساس گزارشی که از سوی دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۱۴۰۱ منتشر شد، از مجموع ۱۸۲۹ دستگاه فعال در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ۴۴۵ دستگاه و سازمان به همه (صددرصد) درخواست‌های شهروندان پاسخ داده‌اند.

از میان دستگاه‌های با سریع‌ترین زمان پاسخگویی، ۲۶ دستگاه و مؤسسه بیش از ۱۰ درخواست دارند و به نسبت تعداد پاسخ و سریع‌ترین زمان پاسخگویی جزو دستگاه‌های برتر این گزارش به‌شمار می‌آیند که حدود نیمی از آنها به شرکت‌های تابع وزارت نفت اختصاص دارند.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت انتقال گاز ایران، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد، شرکت پالایش گاز پارسیان، شرکت مهندسی و توسعه نفت، صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، سازمان‌های منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از جمله دستگاه‌های برتر در پاسخگویی هستند.

شایان یادآوری است که از ابتدای فعالیت سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، میانگین پاسخگویی وزارت نفت و ۳۸ شرکت تابع آن همواره کمتر از ۱۰ روز بوده است، همچنین وزارت نفت با بیش از ۱۱ هزار سند عمومی در این سامانه به‌منظور شفاف‌سازی عملکرد خود منتشر کرده که در جایگاه برترین دستگاه‌های اجرایی کشور است.

همین موضوع سبب شد سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در شهریورماه امسال و آیین گرامیداشت هفته دولت و هجدهمین جشنواره شهید رجایی در موضوع تبیین دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی از وزارت نفت قدردانی و اعلام کند: همه اشخاصی که مخلصانه در سراسر کشور تلاش و امیدآفرینی می‌کنند شایسته قدردانی و تشکر هستند.

کد خبر 634545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =