۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
  • کد خبر: 634818
تثبیت قیمت نفت در بازارهای جهانی

قیمت نفت در پی تلاش‌های ایالات متحده آمریکا برای محافظت از عبور ایمن کشتی‌های دریای سرخ ثابت ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی بررسی سرمایه‌گذاران از تأثیر بالقوه حمله‌های شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ بر عرضه نفت که تجارت دریایی در این منطقه را مختل کرده و شرکت‌ها را مجبور به تغییر مسیر کشتی‌ها کرده است، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه (۲۸ آذرماه) بازارهای جهانی نفت ثابت ماند.

ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه از ایجاد یک عملیات چند ملیتی به همراه بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا برای حفاظت از تجارت در دریای سرخ خبر داد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات امروز تا ساعت ۱۱ به وقت گرینویچ با ۹ سنت افزایش به ۷۸ دلار و چهار سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه، که امروز منقضی می‌شود، با یک سنت کاهش، ۷۲ دلار و ۴۶ سنت به ازای هر بشکه داد و ستد شددر حالی که قیمت این شاخص برای تحویل در ماه فوریه تنها دو سنت کاهش یافت.

جان ایوانز از مؤسسه پی‌وی‌ام در این باره گفت: اگرچه حمله‌ به کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها حق بیمه ریسک ژئوپلیتیک را افزایش داده است، اثر واقعی بر جریان نفت احتمالا محدود خواهد بود.

وی افزود: این حمله‌ها بر عوامل دخیل در تولید تأثیر نگذاشته است.

قیمت نفت خام روز دوشنبه (۲۷ آذرماه) ناشی از ترس از اختلال در تجارت از طریق کانال سوئز که حدود ۱۲ درصد حمل و نقل کشتی‌های جهان از آنجاست، نزدیک به ۲ درصد افزایش یافته بود.

تحلیلگران گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده‌اند که بعید است این اختلال تأثیر زیادی بر قیمت‌های نفت خام و گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) داشته باشد زیرا فرصت‌ها برای تغییر مسیر کشتی‌ها نشان می‌دهد که تولید مستقیم تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

شرکت بی‌پی به‌طور موقت عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف کرده است و گروه نفتکش فرانت لاین هم روز دوشنبه اعلام کرد که شناورهای این شرکت از عبور از این مسیر اجتناب خواهند کرد.

کد خبر 634818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =