تحقق بومی‌سازی نیازمندی‌های صنعت پتروشیمی

مسئول امور توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و ساخت داخل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تدوین نقشه‌راه برای توسعه ساخت داخل و بومی‌سازی نیازمندی‌های صنعت پتروشیمی با تکیه‌ بر توانمندی‌های دانش‌بنیان از اهداف تعیین‌شده در زمینه استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش خبرنگار شانا، مهیار نادری ظهر امروز (سه‌شنبه، ۲۸ آذرماه) در نشست تخصصی «توسعه دانش‌فنی زنجیره پایین‌دستی پتروشیمی» در روز نخست دومین رویداد «پتروتِک» در محل پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اقدام‌ها انجام‌شده برای همکاری با کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اظهار کرد: تجاری‌سازی فناوری ساخت داخل، ارتباط با مراکز فناوری و نوآوری مانند معاونت علمی فناوری و ریاست‌جمهوری و پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، ساخت کاتالیست و مواد شیمیایی با محور پژوهش و فناوری پتروشیمی نمونه‌هایی از اهداف تعیین‌شده در زمینه استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها در صنعت پتروشیمی است.

وی ادامه داد: همسو با این هدف اقدام‌هایی مانند بومی‌سازی تجهیزات و قطعات یدکی از طریق ساخت بار اول، دریافت مجوز بار اول سیستم اطفای حریق هوشمند و امضای چند قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند برای ساخت تجهیزات نیازسنجی و اولویت‌بندی شده صنعت انجام شده است.

مسئول امور توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و ساخت داخل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اقدام‌هایی مانند برگزاری رویدادهای مرتبط با بومی‌سازی و خودکفایی با تکیه‌بر دانش‌بومی، تشکیل کارگروه‌ها با هدف توسعه مصرف اقلام و محصولات دانش‌بنیان در حوزه‌های کاتالیست و مواد شیمیایی و تعیین اولویت تجهیزات و اقلام مورد نیاز صنعت پتروشیمی برای سپردن کار به شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب قراردادهای بار اول را از زمینه‌های همکاری‌های آینده با کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اعلام کرد.

در ادامه این نشست، زین العابدین سلیمانی پرگو، رئیس پشتیبانی مدیریت توسعه صنایع پایین‌دستی درباره مزایای استفاده از صنایع پایین‌دستی اظهار کرد: جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالا برای افزایش صادرات غیرنفتی، نیاز به منابع مالی کم، تنوع فراوان محصولات حوزه پایین‌دستی مانند پلاستیک و لاستیک و اشتغال‌زایی بسیار بالا از جمله مزایای استفاده از صنایع پایین‌دستی است.

وی گفت: امضای قرارداد فروش اعتباری محصولات در شهریورماه ۱۴۰۱ و جمع‌آوری اطلاعات از پتروشیمی‌ها و سازمان بورس کالا از جمله اقدام‌های اصلاحی مدیریت توسعه صنایع تکمیلی است.

مرضیه نوری، کارشناس ارشد سیاست‌گذاری نیز در پایان این نشست تصریح کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از سال ۱۳۷۷ به‌عنوان یک شرکت پژوهشی با هدف دستیابی به دانش‌فنی فرآیندهای اولویت‌دار تولید محصولات پتروشیمی، دستیابی به دانش‌فنی تولید کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی راهبردی صنعت پتروشیمی و انجام پژوهش با هدف بهینه‌سازی کمیت و کیفیت مجتمع‌های تولیدی تأسیس شد.

وی دستیابی به فناوری از مسیر پژوهش، دستیابی به فناوری از مسیر شناخت و کارکرد با فناوری موجود در کشور و دستیابی به فناوری از طریق انتقال فناوری در زمان خرید فناوری را از راهبردهای مختلف اکتساب فناوری در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی دانست.

کارشناس ارشد سیاست‌گذاری در پایان این نشست یادآور شد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای اجرای مأموریت‌های خود مبنی‌بر بومی‌سازی فرآیندها و کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بر اساس سه راهبرد اصلی، تدوین دانش‌فنی از مسیر پژوهش، تدوین دانش‌فنی از مسیر شناخت و توسعه فناوری موجود در کشور و تدوین دانش‌فنی از طریق انتقال فناوری در زمان خرید فناوری اقدام می‌کند و در این مسیر از همکاری دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز توسعه فناوری استفاده می‌کند.

کد خبر 634828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =