توضیحات اوجی درباره اختلال اخیر در جایگاه‌های عرضه سوخت/ ۹۳ درصد سبد سوختی در نیروگاه‌ها گاز طبیعی است

وزیر نفت با اشاره به اختلال اخیر در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور و اینکه عده‌ای می‌خواستند مردم را عصبانی کنند، گفت: خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک.

به گزارش شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) در حاشیه نشست هئیت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صبح دوشنبه (۲۷ آذرماه) ساعت ۹ تا ۱۰ تعدادی از جایگاه‌های کشور عملیات سوخت‌رسانی‌شان متوقف شد که بلافاصله در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ستاد بحران را تشکیل دادیم و با بسیج ۲۲ هزار نفر از همکاران و صبوری مردم، همراهی جایگاه‌داران و پای کار آمدن صداوسیما در همان ساعات اولیه، این توطئه را خنثی کردیم و عملیات سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها به‌صورت دستی برقرار شد.

وی با بیان اینکه مرکز داده سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران واقع شده و خوشبختانه مشکلی پیدا نکرده است، افزود: از عصر روز سه‌شنبه (۲۸ آذرماه) هم سامانه هوشمند کارت سوخت در ۸۸ درصد جایگاه‌ها بالا آمد و اکنون فعال است.

وزیر نفت تصریح کرد: آنها می‌خواستند مردم را عصبانی کنند، اما با کار جهادی که کردیم خیلی‌ها متوجه این موضوع نشدند، همچنین اسم عملیاتشان را «گنجشک درنده» گذاشته‌اند، اما خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک.

اوجی گفت: امسال ۹۳ درصد سبد سوختی وزارت نفت در نیروگاه‌ها گاز بوده و بیش از ۳۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها عرضه شده، همچنین امسال روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به صنایع عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌ها در دولت سیزدهم آغاز شده است، افزود: بنده بیش از ۳۰ سال در صنعت نفت فعالیت دارم، اما فرآیند کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه‌ها که در این دولت رقم خورده بی‌سابقه بوده است.

وزیر نفت اظهار کرد: ظرف دو تا سه سال آینده همه محصولات پالایشگاهی ما استانداردی در حد یورو ۵ خواهند داشت.

اوجی در باره انتقال کارت سوخت به کارت ملی یا کارت بانکی نیز گفت: این موضوع در مرحله کارشناسی است.

وی به بازدید هفته گذشته سیداحمدرضا دستغیب، رئیس کل دیوان محاسبات کشور از مجموعه وزارت نفت اشاره و بیان کرد: در این دیدار موضوع اندازه‌گیری‌های شرکت ملی نفت بررسی شد. کاری که در این دولت آغاز کردیم، هر بشکه نفت و هر مترمکعب گاز استخراج‌شده از چاه‌ها، مخازن و میدان‌های نفت و گاز تا واحدهای پالایشی، واحدهای بهره‌برداری و حتی مبادی صادراتی، اندازه‌گیری و رصد می‌شود که این موضوع مورد رضایت دیوان محاسبات کشور قرار گرفت.

وزیر نفت با اشاره به ارسال لوح سپاس ازسوی دیوان محاسبات کشور به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: دستغیب پس از شنیدن گزارش معاونان بنده درباره بحث انتقال حساب‌های نفت و گاز به حساب خزانه واحد، از ارسال لوح سپاس از سوی دیوان محاسبات به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد، همه حساب‌های شرکت‌های زیرمجموعه پالایش و پخش که بیشترین حساب‌های دولتی به شمار می‌آیند، به حساب خزانه واحد متصل شده‌اند.

اوجی از تصویب آیین‌نامه رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت خبر داد و افزود: کارشناسان وزارت نفت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در حال کار روی نحوه محاسبه سهم ۱۴.۵ درصدی وزارت نفت از بودجه به ازای هر بشکه نفت یا هر مترمکعب گاز استخراج‌شده از مخازن، چاه‌ها و میدان‌های دریایی و زمینی و تسویه حساب با شرکت نفت هستند.

وی انتقال حساب نفت و گاز به حساب خزانه واحد و اندازه‌گیری‌ دقیق تولیدات نفت شرکت ملی نفت از طریق نصب سیستم بسیار پیشرفته پایش نفت و گاز ازسوی شرکت ملی نفت و گاز را طی پنج دهه انقلاب اسلامی، بی‌سابقه توصیف کرد.

کد خبر 634846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =