پژوهشگاه صنعت نفت به‌عنوان بازوی فناورانه‌ در کنار سرمایه‌گذاران است

مدیر پروژه ال‌ان‌جی در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پژوهشگاه صنعت نفت این توانایی را دارد که به‌عنوان بازوی انتقال فناوری در کنار شرکت‌ها باشد تا ترسیم دانش به‌خوبی اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار شانا، لاله شیرازی ظهر امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) در نشست تخصصی «توسعه فناوری مایع‌سازی گاز و هلیوم» در حاشیه روز دوم دومین رویداد پتروتِک اظهار کرد: دانش‌ فنی در زمینه ساخت تجهیزات کرایوژونیک را داریم، اما هنوز این دانش به اثبات فناوری نرسیده است و اگر شرکت‌ها بخواهند در حوزه استقرار واحدهای کوچک‌مقیاس گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) اقدام کنند، توصیه می‌کنیم از یک بازوی علمی امین ایرانی کمک گیرند.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت از ۱۲ سال پیش مطالعات خود را در زمینه ال‌ان‌جی آغاز کرده است، تصریح کرد: مطالعات میدانی روی پتنت‌های (حق ثبت اختراع) موجود در این حوزه در پژوهشگاه صنعت نفت به‌خوبی انجام شد.

مدیر پروژه ال‌ان‌جی در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در زمینه ال‌ان‌جی با توجه به پایین بودن اسپک‌ها برای مایع‌سازی، مطالعات کامل‌تری انجام و شبیه‌سازی این واحدها تکمیل شد و پژوهشگاه صنعت نفت توانایی ارائه بخش اولیه را دارد.

در  ادامه این نشست، مژگان عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ابتدا بازنگری‌هایی روی نقشه‌راه کارخانه‌های کوچک‌مقیاس ال‌ان‌جی‌ در انستیتوهای کشور تعیین شد، افزود: متناسب با این بازنگری‌ها راه‌اندازی آزمایشگاهی برای فعالیت‌های تحقیقاتی حوزه ال‌ان‌جی در دانشگاه تهران در اولویت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر با راه‌اندازی این آزمایشگاه در دانشگاه تهران موافقت شد، ادامه داد: به همین منظور در حال خرید تجهیزات اولویت‌دار هستیم، همچنین افرون‌ بر تمرکز بر موضوع فناوری در زمینه کاربری هم مطالعات مختلفی انجام شد و به حوزه حمل‌ونقل‌ زمینی و دریایی وارد شدیم و پروژه‌های تحقیقاتی مختلفی در این زمینه انجام شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: هدف ما پوشش دانش‌ فنی و شناسایی ظرفیت کاربری‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران است که مطالعاتی مطلوب در این زمینه انجام شد.

در پایان این نشست نادر رضائیان، رئیس امور پژوهش، توسعه و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: از زمانی که طرح ساخت کارخانه‌های کوچک‌مقیاس ال‌ان‌جی‌ مطرح شد شرکت ملی گاز ایران نقشه راه این واحدها را تدوین کرد.

کد خبر 634858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =