روسیه صادرات دریایی نفت خود را کاهش می‌دهد

روسیه در نظر دارد صادرات محموله‌های نفتی خود از مسیر دریا را در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع مطلع اعلام کردند که روسیه در نظر دارد همزمان با افزایش توان عملیاتی نیروگاه‌های خود، صادرات دریایی نفت خام را در ماه ژانویه سال آینده میلادی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نسبت به ماه دسامبر ۲۰۲۳ کاهش دهد.

یکی از منابع گفت: برنامه صادرات روسیه برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ کمتر از بازه زمانی اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ است.

صادرات سه ماهه یک برنامه صادراتی برای شرکت‌های نفتی روسیه است که پیش از آغاز سه ماهه تازه مشخص می‌شود و به این شرکت‌ها امکان می‌دهد برای عرضه نفت با تأسیسات خطوط لوله شرکت ترانسنفت برنامه‌ریزی کنند.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر بلندپایه بازار نفت در شرکت مشاوره کپلر، گفت: میانگین صادرات دریایی نفت روسیه را تاکنون در ماه دسامبر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز تخمین می‌زنیم و پیش‌بینی می‌کنیم این مقدار در ماه ژانویه به‌دلیل افزایش پالایش کاهش یابد.

بعضی از پالایشگاه‌های روسیه برنامه‌های تعمیر و نگهداری خود را بررسی کردند و این موضوع سبب شد تا ظرفیت پالایش نفت اولیه آفلاین این کشور در ماه دسامبر نسبت به برنامه‌های پیشین حدود سه برابر شود و به ۲ میلیون و ۹۸ هزار تن برسد.

کاتونا افزود: میانگین توان عملیاتی در پالایشگاه‌های نفت روسیه در ماه اکتبر ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود و هفته گذشته به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

این سه منبع پیش‌بینی کردند که بارگیری نفت عمدتاً در بنادر غربی روسیه یعنی بنادر پریمورسک، اوست-لوگا و نووروسیسک که مبادله عرضه با پالایشگاه‌ها از نظر فنی آسان است، کاهش یابد.

به‌دلیل جابجایی صادرات برخی از محموله‌ها از ماه نوامبر، صادرات روزانه ماه دسامبر از این سه بندر ممکن است از یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه برنامه‌ریزی‌شده بیشتر باشد. صادرات محموله‌های ماه نوامبر به‌دلیل طوفان دریای سیاه مختل شده بود.

بر اساس توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس)، روسیه متعهد شده است که کاهش داوطلبانه صادرات روزانه نفت و فرآورده‌های نفتی خود را در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ با افزودن ۲۰۰ هزار بشکه به ۵۰۰ هزار بشکه برساند.

این مقدار کاهش بر اساس میانگین سطح صادرات روسیه در ماه‌های مه و ژوئن ۲۰۲۳ محاسبه می‌شود. به گفته الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، این کشور در ماه دسامبر کاهش عرضه را آغاز کرده است.

کد خبر 635011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =