۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
  • کد خبر: 635229
قیمت نفت دوباره به مرز ۸۰ دلار نزدیک شد

توجه سرمایه‌گذاران به تنش‌های خاورمیانه و کاهش نرخ بهره قیمت‌های جهانی نفت خام را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تمرکز سرمایه‌گذاران بر تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و خوش‌بینی به آغاز زودهنگام بانک مرکزی آمریکا به کاهش نرخ‌های بهره و به‌دنبال آن افزایش رشد اقتصادی جهانی و افزایش تقاضا، قیمت نفت در روز سه‌شنبه (پنجم دی‌ماه) افزایش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۷ و ۳۲ دقیقه روز سه‌شنبه با ۲۶ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۱۶ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش، ۷۳ دلار و ۷۲ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

حجم داد و ستدها به‌دلیل تعطیلی بعضی از بازارها معاملاتی هنوز به‌دلیل تعطیلات رسمی باکسینگ دی (Boxing Day) اندک بوده است.

لئون لی، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکت (CMC Market) در این باره گفت: انتظارها درباره کاهش نرخ بهره و تنش‌ها در دریای سرخ منجر به افزایش اخیر قیمت‌های جهانی نفت خام شده است، اگرچه اعلام شرکت کشتیرانی دانمارکی «مرسک» مبنی بر از سرگیری مسیرهای کشتیرانی از طریق آبراه در دریای سرخ تا حدودی نگرانی‌های عرضه را کاهش داده است.

هر دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی هفته گذشته پس از حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌ها که باعث اختلال در کشتیرانی و تجارت جهانی شد، حدود ۳ درصد افزایش یافتند و تداوم درگیری‌ها بین حماس و رژیم صهیونیستی هم بر این فشار افزایشی اضافه کرد.

شرکت‌های کشتیرانی عبور کشتی‌ها را از دریای سرخ که به کانال سوئز متصل می‌شود و حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی را انجام می‌دهد، به حال تعلیق درآوردند و هزینه‌هایی اضافی برای مسیریابی دوباره کشتی‌ها وضع کردند.

کد خبر 635229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =