دولت سیزدهم رویکردی ویژه‌ به پدافند غیرعامل در صنعت نفت دارد

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت، صنعت نفت را خط مقدم جبهه اقتصادی کشور خواند و گفت: در دولت سیزدهم نگاهی ویژه‌ به انجام اقدام‌های پدافند غیرعامل در صنعت نفت شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، وحیدرضا زیدی‌فرد، امروز (یکشنبه، دهم دی‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری درباره طرح پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری (منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس) که با حضور سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد، صنعت نفت را خط مقدم جبهه اقتصادی کشور خواند و افزود: این صنعت به‌عنوان نمود و مظهر اقتصاد کل کشور همواره برای دشمن یک هدف جذاب بوده است، چراکه تبعات و پیامدهای آسیب به این صنعت، گریبانگیر کل کشور می‌شود. 

وی با اشاره به تأمین بخش عمده‌ای از نیاز گازی کشور از طریق مناطق عملیاتی واقع در عسلویه اظهار کرد: با توجه به این مهم، در دولت سیزدهم نگاهی ویژه‌ به انجام اقدام‌های پدافندی به‌طور خاص در صنعت نفت که برای تاب‌آوری اقتصادی کشور بوده، شده است.  

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت افزود: در دولت سیزدهم از راهکارهای مختلف برای کاهش و خنثی‌کردن اثر تحریم‌ها استفاده شده است، همچنین در این دولت شاهد افزایش حجم صادرات نفت و میعانات گازی بوده‌ایم؛ رویکرد ایجاد پتروپالایشگاه‌ها برای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده، در این دولت پیگیری شده است.

زیدی‌فرد ادامه داد: رویکرد بومی‌سازی تجهیزات و حمایت از ساخت داخل نیز از جمله اقدام‌های موفق دولت سیزدهم بوده به‌طوری که امسال برای دومین سال پیاپی وزارت نفت به‌عنوان دستگاه برتر حامی شرکت‌های دانش‌بنیان و ساخت تجهیزات بار اول شناخته شد.

وی گفت: در حوزه تعیین تکلیف فلرینگ که به‌طور خاص از سوی مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری و وزیر نفت دنبال می‌شود اقدام‌های مطلوبی انجام شده است، به‌طوری که انتظار می‌رود تا پایان دولت سیزدهم این مسئله تعیین تکلیف شود.

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت طرح فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی با هدف بهره‌مندی حداکثری از سرمایه عظیم موجود در این منطقه را از دیگر مباحث مهمی خواند که از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به طور جدی پیگیری می‌شود.

زیدی‌فرد در مورد طرح مشترک پدافند غیرعامل رئیسعلی دلواری میان صنعت نفت و سازمان پدافند کشوری گفت: این طرح پس از نشست‌های تخصصی متعدد میان تیم‌های مختلف لشکری و کشور نهایی و مصوب شده و به اجماع رسیده است.

وی با بیان اینکه این طرح برای اجرایی‌شدن نیازمند هماهنگی، همکاری و همدلی همه ارکان صنعت نفت و سازمان پدافند غیرعامل کشوری است، افزود: اهمیت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس باید ما را به سمتی هدایت کند تا با بهره‌گیری از همه توان و ظرفیت‌های موجود این طرح را اجرایی کنیم.   

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت برگزاری مانورها و نشست‌های هماهنگی منظم برای شناسایی نقاط ضعف و آسیب‌ها و ریسک‌های موجود در منطقه را از جمله اقدام‌های ضروری در راستای اجرایی‌کردن طرح پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری برشمرد و ادامه داد: آسیب‌ها و ریسک‌ها پیش‌تر شناسایی شده اما از آنجا که تهدیدها به‌طور پیوسته در حال به‌روز شدن است، باید متناسب با آن آسیب‌پذیری‌ها و ریسک‌های موجود در منطقه را شناسایی و راهکارهای رفع آنها را ارائه دهیم.

زیدی‌فرد اظهار کرد: حفظ حریم تأسیسات، آموزش و فرهنگ‌سازی از دیگر مواردی است که متناسب با اجرای این طرح پیگیری می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که نتایج اجرای طرح پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری منجر به تاب‌آوری هر چه بیشتر منطقه و نا امید شدن بیشتر دشمن شود.   

بر پایه این گزارش، حضور در نشست پدافند غیرعامل منطقه ویژه و بازدید از تأسیسات منطقه، از برنامه‌های سفر رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به منطقه ویژه پارس است.

در این سفر همچنین مقرر شده است تا در نشستی مشترک با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، وضعیت تولید گاز در زمستان امسال بررسی شود.

کد خبر 635473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =