افزایش ۵ برابری عمر دستگاه‌های جذب اتمی با روش ابتکاری کارمند پالایشگاه آبادان

کارمند آزمایشگاه شرکت پالایش نفت آبادان با روش ابتکاری موفق شد طول عمر لامپ‌های دستگاه‌های جذب آزمایشگاه را ۵ برابر افزایش دهد و باعث صرفه‌جویی میلیارد تومانی شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت آبادان، رئیس آزمایشگاه مرکزی پالایشگاه آبادان در این باره گفت: دستگاه‌های جذب اتمی موجود در آزمایشگاه مرکزی پالایشگاه آبادان با توجه به شرایط محیطی و تغییرات در شدت و تابش لامپ نیازمند رسم Calibration curve هستند که مهرداد چترسحر از کارکنان آزمایشگاه مرکزی موفق شد با روشی به نام ضریب تصحیح Calibration curve عمر لامپ دستگاه‌های جذب اتمی را ۵ برابر افزایش دهد.

عقیل کنعانی‌راد توضیح داد: روش قبل نیازمند ساخت حدود ۱۰ محلول استاندارد و صرف زمان تقریبی ۴۵ دقیقه برای هر عنصر بود که در تمام این مدت لامپ باید روشن می‌ماند و از عمر مفید آن کاسته می‌شد که در روش ضریب تصحیح با اندازه‌گیری یک یا دو نقطه از غلظت نمودار موجود انحراف را به‌دست می‌آورد و نتیجه آنالیزهای مختلف در این مقدار به‌دست‌آمده ضرب می‌شود و نیاز به استفاده طولانی از لامپ را رفع می‌کند.

وی تأکید کرد: با این اقدام از خرید لامپ که قیمت کنونی آن در بازار ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است،همچنین تهیه ۵ هزار میلی‌لیتر ماده شیمیایی با قیمت هر لیتر ۴۰ میلیون تومان کاسته می‌شود و در مجموع صرفه‌جویی حدود یک میلیارد تومان را به همراه خواهد داشت.

رئیس آزمایشگاه مرکزی پالایشگاه نفت آبادان تصریح کرد: آنالیز عناصر کاتالیست، آب‌های سیستم خنک‌کننده، آب‌های شرب، پساب‌های نفتی و غیرنفتی، مواد هیدروکربنی، بنزین‌ تولیدی، وارداتی و صادراتی، رسوبات حاصل از خوردگی سیستم، مواد شیمیایی و تحلیل دیگر موارد کاربرد دستگاه جذب اتمی است.

کد خبر 635534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =