تولید نفت آمریکا در ۲۰۲۴ به اوج می‌رسد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد که با وجود کاهش رشد، تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۴ به بالاترین حد خود می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه (۱۹ دی‌ماه) اعلام کرد که تولید نفت خام ایالات متحده طی دو سال آینده رکوردهایی تازه ثبت می‌کند، اما سرعت رشد کند می‌شود زیرا افزایش بازدهی کاهش فعالیت دکل‌ها در این کشور را جبران می‌کند.

افزایش تولید ایالات متحده آمریکا در حالی رخ می دهد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) در تلاش برای افزایش قیمت نفت، تولید خود را کاهش می دهند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود اعلام کرد که تولید نفت خام ایالات متحده امسال با ۲۹۰ هزار بشکه افزایش به رکورد روزانه ۱۳ میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه می‌رسد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد تولید اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس به استثنای آنگولا که در ژانویه از این سازمان کناره‌گیری کرد، با کاهش روزانه ۶۲۰ هزار بشکه‌ای در سال آینده میلادی به ۳۶ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه می‌رسد، با این حال این رقم نسبت میانگین پنج‌ساله روزانه ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای در زمان پیش از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا کاهش یافته است.

تازه‌ترین نظرسنجی رویترز  نشان داد که تولید نفت اعضای اوپک در ماه دسامبر ۲۰۲۳ افزایش یافت زیرا افزایش در آنگولا، عراق و نیجریه ادامه کاهش عرضه داوطلبانه ازسوی عربستان سعودی و شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس را جبران کرد.

نگرانی از افزایش عرضه و تقاضای ضعیف برای نفت خام هم عربستان را مجبور کرد تا قیمت فروش رسمی نفت خام سبک عرب خود را برای تحویل به مشتریان آسیا در ماه فوریه را کاه دهد و به پایین‌ترین سطح در ۲۷ ماه گذشته برساند، در حالی که قرار است تولید نفت خام آمریکا در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی به‌دلیل بهره‌وری چاه‌ها به رکوردهایی تازه دست یابد، با این حال با توجه به کاهش عملیات حفاری، رشد تولید نفت ایالات متحده نسبت به رشد روزانه یک میلیون بشکه‌ای در سال ۲۰۲۳ کند می‌شود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که انتظار می‌رود قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۸۲ دلار برای هر بشکه و در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۷۹ دلار به ازای هر بشکه برسد که نزدیک به میانگین ۸۲ دلار برای سال ۲۰۲۳ است.

این نهاد زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا در گزارش خود آورده است که اگرچه انتظار داریم اوپک‌پلاس تولید را محدود کند تا از کاهش قیمت‌ها جلوگیری کند، اما همچنان پیش‌بینی می‌کنیم تولید جهانی تا اواسط سال ۲۰۲۵ میلادی از مصرف فراتر رود بنابراین ذخیره‌سازی‌های نفت با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا هشدار داد تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ می‌تواند جریان‌های تجاری را مختل کند و قیمت‌ها را افزایش دهد.

قیمت نفت در روز سه‌شنبه پس از کاهش بیش از سه درصدی روز دوشنبه (۱۸ دی‌ماه) حدود ۲ درصد افزایش یافت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد که رشد مصرف سوخت مایع در جهان امسال روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشگه و در سال ۲۰۲۵ میلادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خواهد بود، به‌طوری که کمتر از رشد روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه‌ای در سال ۲۰۲۳ میلادی است.

اقتصاد ضعیف‌تر چین، افزایش بهره‌وری سوخت خودروها و پایان رشد زمان رهایی از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا از عوامل عمده این رشد تقاضا به شمار می‌آیند.

کد خبر 636020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =