سرمایه مورد نیاز برای توسعه طرح‌های اولویت‌دار نفت مناطق مرکزی ۸.۴ میلیارد دلار است

رئیس هیئت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران سرمایه مورد نیاز برای توسعه میدان‌های نفتی، گازی و ایستگاه‌های تقویت فشار این شرکت را ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار دانست.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی، پیمان ایمانی در نخستین گردهمایی تخصصی و هم‌اندیشی مدیران برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: برای احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز میدان‌های کنگان، هما، وراوی، نار، تنگ‌بیجار، شانول، دهلران و سرخون در مجموع ۸۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز است که تاکنون ۴۲۳ میلیون دلار برای احداث ایستگاه‌های تقویت فشار هما، وراوی و دهلران و مرکز تفکیک تابناک جذب شده است.

وی درباره سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های گازی این شرکت افزود: سرمایه مورد نیاز برای توسعه میدان‌های گازی معادل ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است. این میدان‌ها شامل هالگان، سفید زاخور، سفید باغون، دی، فاز دوم آغار و توسعه پالایشگاه فراشبند، مدار، پازن، ارم، خارتنگ، گردان، توس، بابا قیر و بیستون می‌شود و تاکنون ۱۰۰ میلیون دلار برای توسعه میدان‌های دی، فاز دوم آغار، خارتنگ و توس از منابع داخلی نفت تأمین شده و قراردادهایی امضا شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی درباره توسعه میدان‌های نفتی تصریح کرد: میدان‌های نفتی توسعه‌ای شرکت شامل آبان، پایدار غرب، چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق، افزایش تولید دهلران، شاخه، شوروم، کوه ریگ، دودرو، سامان، سومار و دلاوران می‌شود و سرمایه مورد نیاز ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است که در این باره تاکنون ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای توسعه و تولید میدان‌های آبان و پایدار غرب، چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق سرمایه‌گذاری شده است.

ایمانی درباره پروژه‌های اولویت‌دار طرح ضربت تولید گاز گفت: این طرح در قالب توسعه میدان‌های پازن، ارم، خارتنگ و گردان، سفیدزاخور، هالگان، سفیدباغون، مدار، بابا قیر، بیستون، توس، فاز دوم آغار، توسعه پالایشگاه فراشبند، احداث ایستگاه‌های تقویت فشار سرخون و شانول تعریف شده است که در مجموع روزانه ۱۴۹ میلیون مترمکعب گاز و ۱۰۵ هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود. در این طرح سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار و حفاری و تعمیر ۱۲۱ حلقه چاه در برنامه قرار دارد.

شایان یادآوری است که شرکت نفت مناطق مرکزی مسئولیت تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز بالغ بر ۸۵ میدان شناخته‌شده در بیش از ۱۸ استان را به‌عهده دارد. تولیدات تجمعی این شرکت در سال ۱۴۰۱ برابر ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت، ۶۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز و ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی بود.

کد خبر 636085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =