جابه‌جایی رکورد واردات نفت خام چین در سال ۲۰۲۳

واردات نفت خام چین در سال ۲۰۲۳ میلادی در پی بهبود تقاضا برای سوخت رکوردی تازه ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمارهای روز جمعه (۲۲ دی‌ماه) گمرک چین نشان داد که در پی بهبود  تقاضای سوخت پس از رکود ناشی از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا با وجود آمارهای منفی اقتصادی، واردات نفت خام سالانه چین در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید.

داده‌های اداره کل گمرک نشان می‌دهد چین در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۱ درصد بیشتر نفت خام وارد کرده و این رقم به مجموع ۵۶۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تن معادل میانگین روزانه ۱۱ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه رسیده است که از رکورد پیشین روزانه ۱۰ میلیون و ۸۱۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۰ میلادی فراتر رفت.

واردات نفت خام چین در ماه دسامبر ۲۰۲۳ میلادی به مجموع ۴۸ میلیون و ۳۶۰ هزار تن یا میانگین روزانه ۱۱ میلون و ۳۹۰ هزار بشکه رسید که نسبت به رقم روزانه ۱۰ میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه‌ای نوامبر پارسال افزایش نشان می‌دهد.

مقدار حمل‌ونقل مسافر داخلی در چین در سال ۲۰۲۳ میلادی به‌دنبال لغو ناگهانی محدودیت‌های کرونایی در نوامبر ۲۰۲۲ به‌طور پیوسته با افزایش همراه بود.

بر اساس داده‌های وزارت حمل‌ونقل چین، ترافیک بزرگراهی چین برای سال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به سال پیش از آن از نظر کیلومتر مسافر در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر پارسال، ۴۳.۶ درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیل هوایی اوای‌جی (OAG)، حجم سفرهای هوایی در داخل مرزهای چین طی سال ۲۰۲۳ میلادی هم به‌سرعت بهبود یافت و نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۷ درصد افزایش یافت و در دسامبر پارسال رکوری تازه ثبت کرد.

سفرهای هوایی برون‌مرزی چین روند بهبود ضعیف‌تری را تجربه کردند، به‌طوری که حجم پروازهای دسامبر پارسال همچنان ۳۹ درصد نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۹، اندکی پیش از بسته شدن مرزها به‌دلیل بحران شویع ویروس کرونا، کاهش یافت.

تقاضای داخلی چین برای گازوئیل در بحبوحه رکود مداوم در بخش ساخت و ساز و چشم‌انداز نامشخص برای بخش تولید ضعیف‌تر بود.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که رشد تقاضای نفت چین در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ به حدود ۴ درصد کاهش می‌یابد که دلیل آن مشکلات بازار املاک و متغلات این کشور است، اگرچه رشد تعدیل‌کننده در تولید داخلی به حمایت از سطح واردات ادامه خواهد داد.

پیش‌بینی می‌شود محرک‌های اولیه واردات نفت در سال ۲۰۲۴ تقاضای هوانوردی برای نفت‌سفید و تقاضا در صنعت پتروشیمی برای محصولات شیمیایی پیشرفته مورد استفاده در تولید کالاهای کلیدی مانند صفحه‌های خورشیدی و خودروهای الکتریکی باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضای چین برای نفتا، یک ماده اولیه خوراکی برای پتروشیمی‌ها، امسال ۱۳.۳ درصد افزایش می‌یابد.

داده‌های روز جمعه همچنین نشان داد واردات گاز طبیعی چین، شامل گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) و گاز طبیعی واردشده با خط لوله، ۹.۹ درصد افزایش یافت و به مجموع ۱۱۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳ رسید که دومین رکورد بالا پس از سال ۲۰۲۱ با رقم ۱۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به‌شمار می‌آید.

واردات گاز طبیعی چین در پی افزایش تقاضا برای مصارف گرمایشی با توجه به هوای سردتر از حد معمول در دسامبر به ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن رسید، در حالی که این مقدار در ماه نوامبر ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تن بود.

افزایش عرضه گاز خط لوله از روسیه نیز به تقویت واردات کمک کرد.

چین سال گذشته میلادی در مجموع ۶۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تن انواع فرآورده نفتی شامل گازوئیل، سوخت جت، بنزین و سوخت دریایی صادر کرد که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۶.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

صادرات فرآورده‌های نفتی چین در ماه دسامبر با ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن به کمترین سطح از ژوئن گذشته رسید و دلیلش هم تمام شدن سهمیه صادراتی شرکت‌ها بوده است.

کد خبر 636086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =