اقدام‌های صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت برای هموارسازی فعالیت دانش‌بنیان‌ها

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، اقدام‌های صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به‌عنوان بزرگ‌ترین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی کشور برای دانش‌بنیان شدن صنعت نفت را تشریح کرد.

وحیدرضا زیدی‌فرد به خبرنگار شانا گفت: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت از سال ۱۴۰۰ با مجوز صندوق نوآوری و شکوفایی و با سرمایه ثبتی هزار و ۳۰ میلیارد ریال تأسیس شد. این صندوق با همت و سهامداری ۱۲ شرکت اصلی دولتی (شرکت ملی نفت ایران، ملی گاز ایران، ملی صنایع پتروشیمی، ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی) و غیردولتی صنعت نفت (هلدینگ خلیج فارس، مجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت و...) با هدف ارزش‌آفرینی در حوزه ارائه خدمات مالی و تسهیل تأمین مالی - اعتباری شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و فعال در صنعت نفت فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت آذرماه ۱۴۰۱ سرمایه ثبتی خود را به مبلغ ۲ هزار و ۶۰ میلیارد ریال و در خردادماه امسال نیز سرمایه ثبتی خود را به مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال افزایش داد و بزرگ‌ترین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی کشور به‌شمار می‌آید.

ترهین مطالبات قراردادی

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری اظهار کرد: با توجه به تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و با هدف حمایت از تولید محصولات دانش‌بنیان، توسعه و حمایت از شرکت‌های تولیدکننده محصولات و کالاهای ساخت داخل و تسهیل ارائه خدمات مالی و تضامین موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزه صنعت نفت دستورعمل اجرایی «ترهین مطالبات قراردادی» یکم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است.

زیدی‌فرد با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری از این طریق به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است، افزود: فرآیند ترهین مطالبات قراردادی با ارسال کتبی اطلاعیه تصمیم به ترهین قرارداد از سوی نهاد مالی به کارفرما آغاز می‌شود و در ادامه کارفرما با تأیید اصالت قرارداد، رضایت خود را برای اشتراک‌گذاری اطلاعات مالی قرارداد به نهاد مالی اعلام می‌کند. قرارداد ترهین با تأمین‌کننده امضا و کارفرما برای هر پرداخت قراردادی به شرکت متقاضی مجوز لازم را از نهاد مالی اخذ می‌کند.

ضمانت مسئولیت کالا در صنعت نفت

وی گفت: با توجه به اهمیت سازوکار بیمه‌ای و صدور ضمانت‌نامه محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت و به‌منظور اجرای ماده ۱۷ آیین‌نامه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی در صنعت‌ نفت و به‌منظور حمایت از تولید مواد و تجهیزات راهبردی حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دستورعمل اجرایی «صدور ضمانت و بیمه مسئولیت کالای صنعت ‌نفت» ۲۷ اردیبهشت‌ماه امسال از سوی وزیر نفت ابلاغ شد.

معاون وزیر نفت در امور پژوهشی، فناوری و مهندسی ادامه داد: دستورعمل اجرایی صدور ضمانت و بیمه مسئولیت کالای صنعت ‌نفت به‌منظور توسعه فناوری و تولید محصولات بار اول در صنعت‌ نفت کشور، اهمیت حفاظت از دارایی‌ها و تجهیزات موجود در مناطق مختلف عملیاتی این صنعت ‌راهبردی و کاهش خطر (ریسک) تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان از طریق پوشش ریسک‌های احتمالی در استفاده از تجهیزات و جبران خسارت‌های احتمالی ابلاغ شده است.

زیدی‌فرد افزود: با ابتکار صندوق نفت در استفاده حداکثری از منابع کمک‌های فنی - اعتباری پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه و به‌منظور تأمین بخشی از منابع موردنیاز پیاده‌سازی این بیمه نوین در صنعت نفت در اواخر پارسال هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال از این محل جذب شده و اقدام‌های لازم برای جذب منابع کمک دیگر دستگاه‌های متولی از جمله معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: طراحی مدل کسب‌وکار و تسهیم ریسک، انتخاب سبدهای موضوع فعالیت، انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان فاز نخست؛ طراحی سامانه جامع اطلاعاتی محصولات وزارت نفت؛ تدوین و تصویب آیین‌نامه بیمه مسئولیت کالا وزارت نفت در بیمه مرکزی؛ امضای قرارداد با بیمه‌های اتکایی برای اتکایی کردن تضامین صادره؛ رونمایی از تصویر ضمانت‌نامه صادر شده و اجرای پایلوت برنامه به‌مدت ۶ ماه برای کالاهای هدف با ریسک کم سایر اقدام‌های انجام‌شده در این حوزه از سوی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت است.

اعتبار اسنادی ریالی دانش‌بنیان

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: با توجه به اهمیت تسویه به‌موقع مطالبات قطعی پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت‌ها و سازمان‌های تابع وزارت نفت در کاهش هزینه‌های سربار به پروژه‌ها ناشی از اعمال ضرایب تأخیر پرداخت در محاسبه هزینه‌ها و ضرورت این موضوع درباره شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که بیشتر از توان مالی محدودی برخوردار بوده و همواره با دغدغه دریافت مطالبات خود در موعد مقرر روبه‌رو هستند، دستورعمل «اجرایی اعتبار اسنادی ریالی دانش‌بنیان وزارت نفت» یکم شهریورماه امسال از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است.

زیدی‌فرد افزود: هدف این دستورعمل گسترش زیست‌بوم دانش‌بنیان در صنعت نفت و توسعه کسب‌وکارهای فناور پایه، کاهش هزینه‌های تحمیلی به پروژه‌ها و تسهیل شرایط برای تولید محصولات دانش‌بنیان و بار اول در صنعت نفت است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون قراردادهایی به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان با شرکت ملی نفت ایران به ذی‌نفعی شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد با این مجموعه امضا شده است، گفت: امضای قرارداد تجمیعی اعتبار اسنادی ریالی با نهاد مالی، ارائه درخواست به شرکت تابع برای استفاده از اعتبار اسنادی ریالی، تدوین شرایط خصوصی اعتبار اسنادی و ضمانت تعهد پرداخت موضوع آن و اخذ مجوز استفاده از منابع برای گشایش، فرآیند اجرای اعتبار اسنادی ریالی دانش‌بنیان است.

کد خبر 636169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =