رونمایی از ۲ خدمت اعتبار اسنادی ریالی و بیمه مسئولیت کالا

صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت در کنار همه فعالیت‌های معمول خود خدماتی نو را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این صنعت پیشگام ابداع و پیگیری کرده است، از این رو این صندوق در دومین رویداد «پتروتِک» از دو خدمت اعتبار اسنادی ریالی و بیمه مسئولیت کالا رونمایی کرد.

به گزارش شانا، یکی از عمده درخواست‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در صنعت کشور به‌موقع پرداخت نشدن مطالبات از سوی کارفرمایان است که این موضوع سبب شده روند رشد شرکت‌های دانش‌بنیان به‌دلیل تزریق نشدن به‌موقع منابع مالی با چالش‌هایی عدیده روبه‌رو شود.

با توجه به تاب‌آوری نسبتاً پایین شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد با شرکت‌های تابع وزارت نفت و تحمل کم این شرکت‌ها به‌علت تسویه دیرهنگام کارفرمایان، راه‌حل اعتبار اسنادی ریالی برای قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت پیشنهاد شد.

با استفاده از این ابزار شرکت‌ها می‌توانند با اطمینان بیشتری نسبت به وصول به‌موقع مطالبات خود از کارفرمایان بدون مشکل مالی پروژه‌های امضا شده را پیش‌برند و ریسک توقف پروژه‌ها نیز به‌دلیل توان اندک شرکت‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات در پیمان‌های دولتی، سبب شده است شرکت‌ها در ارائه پیشنهاد قیمت، خواب پول را در نظر بگیرند، از این رو پیاده‌سازی این مهم و اطمینان شرکت‌ها از پرداخت به‌موقع به کاهش بهای تمام‌شده پروژه‌ها از نگاه دولتی نیز منجرخواهد شد.

با راه‌اندازی این خدمت در زیست‌بوم دانش‌بنیان، برای نخستین بار در کشور گامی بسیار بلند برای رفع مشکل کمبود نقدینگی شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شد. بدون شک می‌توان اعتبار اسنادی ریالی برای این شرکت‌ها را به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد حوزه دانش‌بنیان صنعت نفت نام برد.

بیمه مسئولیت کالا خدمتی نوین

مسئولیت کالا به مسئولیت حقوقی سازندگان یا فروشندگان برای جبران خسارت و صدمه‌هایی که در نتیجه وجود نقص در کالا و محصول خریداری‌شده به خریداران و کاربران وارد می‌شود، اشاره دارد.

ضرورت وجود چنین بیمه‌ای با هدف توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و کاهش ریسک تجاری‌سازی آنها از طریق طراحی سازوکار بیمه‌ای نوین برای جبران خسارت‌های احتمالی ناشی از به‌کارگیری محصولات دانش‌بنیان برای پوشش هزینه‌های کالاهایی که بومی‌سازی شده و برای بار اول در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و احتمال کارکرد معیوب و ناقص آنها در فرآیندهای صنعتی زیاد است به‌شدت احساس می‌شود.

به‌منظور کاهش خطر (ریسک) تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، پوشش ریسک‌های احتمالی در استفاده از تجهیزات و جبران خسارت‌های احتمالی ناشی از به‌کارگیری محصولات یادشده در صنعت نفت، خدمت ضمانت بیمه مسئولیت کالا از سوی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت دنبال شد و برای نخستین بار در کشور به مرحله صدور رسید.

بدون شک پیاده‌سازی این سازوکار در صنعت نفت افزون بر توسعه کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و کاهش ریسک‌های تولیدات بار اول، به افزایش کیفیت کالاهای تحویلی به وزارت نفت به‌واسطه توسعه نهادهای استاندارد در این فرآیند منجر می‌شود.

بر اساس این گزارش، تفاهمنامه اجرایی گشایش اعتبار اسنادی ریالی داخلی در صنعت نفت بین محمد روستا، مدیر مالی شرکت ملی نفت ایران و حمید حیدری، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت کشور و قرارداد طرح بیمه مسئولیت کالا بین مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت و اسماعیل داورپناه، مدیرعامل بیمه اتکایی تهران رواک در حاشیه دومین رویداد «پتروتِک» امضا شد.

کد خبر 635161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =