نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت در پارس جنوبی پروژه برتر محیط زیستی شد

پروژه سیکل ترکیبی در نیروگاه بعثت در نخستین همایش سالانه معرفی پروژه‌های برتر زیست‌محیطی در منطقه پارس جنوبی، حائز رتبه برتر زیست‌محیطی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، نخستین همایش سالانه معرفی پروژه‌های برتر زیست‌محیطی با عنوان «همایش رویش» با حضور علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران عامل شرکت‌های تابع وزارت نفت مستقر در منطقه پارس جنوبی، روز چهارشنبه (۲۰ دی‌ماه) در سالن همایش هتل نخل کنگان برگزار شد.

در این همایش که به میزبانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد، پروژه تکمیلی سیکل ترکیبی در نیروگاه بعثت که با هدف استمرار تولید پاک و اهداف توسعه پایدار توسط شرکت نفت و گاز پارس اجرا شده است، رتبه برتر گرفت.

محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این همایش با اشاره به پایان دوره نخست مأموریت این شرکت برای احداث ۱۳ پالایشگاه گازی، ۳۸ سکوی تولیدی به همراه ۳۸۰ حلقه چاه با تلاش‌های شبانه‌روزی فرزندان این مرز و بوم در جبهه اقتصادی گفت: هم‌اکنون دوره دوم مأموریت این شرکت در مسیر حفظ و نگهداشت تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی آغاز شده است.

وی افزود: نتیجه زحمات مدافعان تولید در شرکت نفت و گاز پارس، تولید سوخت پاک گاز طبیعی و عرضه آن به شبکه سراسری گاز به‌عنوان شریان اقتصادی کشور است. ماحصل این تلاش، زندگی راحت، اشتغال و درآمدزایی در سطح کشور با حداقل تولید آلودگی و هوای سالم خواهد بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه افزون بر تولید انرژی، پروژه زیست‌محیطی برای تصفیه پساب ۱۳ پالایشگاه گازی پارس جنوبی در عسلویه و کنگان آغاز شده است، گفت: تا پایان دی‌ماه مدارک مرتبط با مناقصه پروژه تصفیه‌خانه پساب‌های پالایشگاهی عرضه و در دولت سیزدهم بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین تصفیه‌خانه پساب در کشور با همت کارشناسان و متخصصان با تکیه بر توان ساخت داخل اجرایی خواهد شد.

متجلی اعلام کرد: در این پروژه از تخلیه ۱۷ هزار مترمکعب در روز انواع پساب به دریا جلوگیری و فرصت تولید این حجم از آب با مشخصات آبیاری فضای سبز ایجاد می‌شود.

وی افزود: طرح نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی از دیگر پروژه‌های این شرکت است که با ۶ واحد توربین گاز به ظرفیت کلی ۱۰۰۰ مگاوات و سه واحد توربین بخار به ظرفیت کلی ۵۰۰ مگاوات است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هدف از احداث این نیروگاه را صرفه‌جویی در سوخت گاز طبیعی به میزان حدود یک میلیون مترمکعب در روز به ازای هر بلوک عنوان کرد و گفت: راندمان حرارتی این نیروگاه در حال حاضر از ۳۳ به ۴۸ درصد افزایش یافته است.

متجلی ادامه داد: نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی بر اساس پروتکل کیوتو در سازمان ملل همسو با سازوکار توسعه پاک ثبت شده که با اضافه شدن بخش بخار به بخش گازی، به ازای تولید هر کیلووات ساعت برق از توربین بخار حدود ۴۵ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این نیروگاه یکی از نیروگاه‌هایی است که در کشور به‌صورت همزمان تولید برق، بخار و آب شیرین را به همراه دارد، اظهار کرد: این نیروگاه با داشتن سیستم تبخیر سطحی آب در راستای جلوگیری از آلودگی خاک منطقه، همچنین سیستم جداکننده آب از روغن در زمینه کاهش آلودگی محیط زیستی اقدام کرده است.

کد خبر 636361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =