امضای ۷۴۳ میلیارد تومان قرارداد در رویداد نفتی خوزستان از سوی نفت و گاز اروندان

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: این شرکت در نمایشگاه تخصصی تجهیزات صنعت نفت امسال، قراردادهایی به ارزش حدود ۷۴۳ میلیارد تومان با بخش‌های مختلف از جمله دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و... امضا کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، عبدالله عذاری‌اهوازی روز چهارشنبه (۲۷ دی‌ماه) در نشست خبری که در روز پایانی نمایشگاه تخصصی تجهیزات صنعت نفت خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: تعداد تقاضای ارائه‌شده در بحث بومی‌سازی در سال ۱۴۰۰ و قبل از آن ۵۳ قلم بود که حدود ۲۲ میلیارد تومان ارزش داشته، اما از سال ۱۴۰۱ به بعد در بحث ارجاع به واحد ساخت داخل ۸۱۱ قلم کالا به ارزش ۱۶۱ میلیارد تومان ارجاع داده شده است تا ساخت داخل انجام شود، همچنین در بحث ارجاع به اداره خرید نیز حدود ۳۷ میلیارد تومان کالای ساخت داخل خریداری شده است و در این زمینه باید گفت حدود پنج برابر نسبت به دوران پیش از سال ۱۴۰۱ در بحث خودکفایی، بومی‌سازی و ساخت داخل قدم برداشته‌ایم.

وی گفت: شرکت نفت و گاز اروندان امسال در نمایشگاه تخصصی تجهیزات صنعت نفت، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای بسیاری امضا کرده که مجموع ارزش قراردادها حدود ۷۴۳ میلیارد تومان است و با بخش‌های مختلف از جمله دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌ بنیان و... امضا شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ادامه داد: خوشبختانه در افزایش تولید، ۱۰۱ درصد نسبت به برنامه مصوب پیشرفت داشته‌ایم و تولید به‌خوبی در مجموعه میدان‌های تحت اختیار شرکت نفت و گاز اروندان در حال انجام است.

عذاری‌اهوازی با بیان اینکه در زمینه محیط زیست نیز اقدام‌های شایان توجهی انجام شده است، افزود: اقدام‌هایی از جمله بحث کاهش گاز مشعل در دارخوین انجام شده است. در این زمینه در گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در این بخش سوخته می‌شد اما با اقدام‌هایی که در دارخوین انجام شد اکنون حدود ۵ میلیون فوت مکعب گاز سوزانده می‌شود.

وی تصریح کرد: در بحث تولید بار اول، چهار طرح از ۶ پروژه که در سطح وزارت نفت منجر به امضای قرارداد شده مربوط به شرکت اروندان است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: اقدام‌های بسیاری در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی درباره ساخت مدرسه و تعمیرات مدارس در حوزه دشت آزادگان و دارخوین و خرمشهر انجام و در بحث آب‌رسانی به شهرها و روستاها در خشکسالی تابستان و ایام اربعین و اردوهای راهیان نور خدمات بسیار خوبی ارائه شده است.

عذاری اهوازی با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش در صنعت نفت ادامه داد: این نمایشگاه فرصتی ایجاد کرد که زنجیره ارزش در صنعت نفت تکمیل شود و همه واحدها در تعامل با یکدگیر بتوانند اقدام‌ها و هماهنگی‌هایی داشته باشند که سرانجام منجر به تکمیل زنجیره ارزش شود.

وی تصریح کرد: در هویزه قراردادی ۷۳ میلیون دلاری با هلدینگ خلیج فارس داریم که در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه است و بیش از ۱۰۰ فوت‌مکعب از گازهای همراه در ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ تبدیل به محصول می‌شود و به تکمیل زنجیره ارزش کمک بسیار خوبی می‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: توجه ویژه‌ای به دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های بومی داریم و در تلاش هستیم تا از ظرفیت این بخش‌ها بهره‌مند شویم. امیدواریم با تلاش دانش‌بنیان‌ها شاهد تولید بیشتر در صنعت نفت باشیم تا موتور محرک اقتصاد کشور نیز حرکت کند.

عذاری‌اهوازی درباره توسعه میدان نفتی سهراب و مباحث محیط زیستی این میدان اضافه کرد: میدان نفتی سهراب تولیدی شده است و خط لوله آن نیز به‌زودی تکمیل می‌شود اما به‌طور همزمان بحث‌های فنی و زیست محیطی آن با سازمان محیط زیست دنبال می‌شود. در این زمینه شرکت نفت قصد ندارد با کشیدن خط لوله محیط زیست را تخریب کند و تلاش خواهیم کرد با استفاده از لوله‌های (آرتی‌پی) که بسیار گران هستند به محیط زیست آسیب نزنیم.

وی افزود: در این باره بحث‌های مطرح‌شده درباره خشک شدن هورالعظیم ارتباطی به صنعت نفت ندارد و باید گفت اصلاً چنین چیزی نیست و بحث سدهای بالادستی و خشک‌سالی در عراق سبب خشکی هورالعظیم شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه توسعه فاز سوم میدان دارخوین در دستور کار است تا بتوانیم تولید بیشتری از این میدان داشته باشیم، گفت: چاه‌های اروندان دارای بالاترین فناوری هستند و از این رو شاهد ضریب ایمنی بالا در چاه‌ها هستیم. همچنین به‌دنبال هوشمندسازی چاه‌های نفتی اروندان و در حال عقد قرارداد در این زمینه هستیم.

عذاری اهوازی در پایان با اشاره به اینکه ۸۶ درصد از میدان‌های مشترک در غرب کارون است، افزود: در بحث میدان‌های کشف‌شده جدید به توسعه نرسیده‌ایم و فقط توسعه این میدان‌ها در برنامه هستند البته میدان‌های سپهر و جفیر تولیدی شده و در مرحله افزایش تولید در این میدان‌ها هستیم.

کد خبر 636411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =