ورود پتروشیمی امیرکبیر به توسعه میدان مارون/ جابه‌جایی رکورد تحویل گاز به پتروشیمی امیرکبیر

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر با تشریح برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تأمین خوراک پایدار، از توسعه میدان مارون خامی و احداث یک واحد پالایشگاه کوچک از سوی این شرکت خبر داد و اظهار امیدواری کرد که تا دو سال آینده امیرکبیر متفاوتی خواهیم داشت.

سعید صادقی در تشریح برنامه‌های توسعه‌ای شرکت پتروشیمی امیرکبیر در گفت‌وگو با رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت اظهار کرد: سند بالادستی مطالعات راهبردی شرکت پتروشیمی امیرکبیر به‌منظور اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در برابر تمام چالش‌ها و ریسک‌های پیش‌روی تولید مستمر این مجموعه پیش‌بینی و تدوین شده است.

وی با اشاره به استفاده طیف وسیعی از خوراک‌ها در واحد الفین پتروشیمی امیرکبیر از خوراک‌های گازی تا خوراک‌های مایع افزود: تأمین خوراک پایدار اساسی‌ترین چالش و ریسک پیش‌روی مجموعه امیرکبیر است، زیرا منبع ثابتی برای تأمین خوراک این مجتمع در نظر گرفته نشده است و این مجموعه را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌کند.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر به اتمام قراردادهای کوتاه‌مدت تأمین خوراک این شرکت در ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال اشاره کرد و گفت: عمده قرارداد این مجموعه برای تأمین گاز اتان با پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بود که این قرارداد و قرارداد پشتیبان تأمین اتان از سایت پتروپالایش کنگان نیز در اردیبهشت‌ماه تمام شد.

صادقی با اشاره به برنامه‌های کوتاه‌مدت پتروشیمی امیرکبیر برای تأمین خوراک ادامه داد: با وجود تعهد درون‌گروهی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در هلدینگ خلیج فارس برای تأمین خوراک پتروشیمی تازه به بهره‌برداری رسیده گچساران، قرارداد تأمین خوراک پتروشیمی امیرکبیر با این شرکت به مدت یک سال تمدید و قرارداد تأمین خوراک پشتیبان یکساله نیز با پتروتجهیز ایرانیان منعقد شد.

وی افزود: به لحاظ فنی و در عمل نیز کوره‌های دوآل (خوراک گازی و مایع) مجموعه را به سمت استفاده بیشتر از گاز اتان بردیم تا تولید بیشتری از اتان داشته باشیم.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر تأکید کرد: درست است که این برنامه کوتاه‌مدت می‌تواند سودآوری را نیز برای شرکت به همراه داشته باشد اما حفظ اصل مال بر سودآوری اولویت دارد و باید تأمین خوراک پایدار پتروشیمی امیرکبیر به‌صورت اساسی حل شود.

توسعه میدان مارون خامی با هدف تأمین خوراک پایدار

صادقی تصریح کرد: از این روز توسعه میدان‌های نفت و گاز به منظور تأمین خوراک پایدار مجتمع در دستور کار قرار گرفت و میدان مارون خامی با توجه به بعد مسافت و حجم میدان به‌منظور تأمین پایدار خوراک مجتمع انتخاب و با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه امضا شد.

وی با اشاره به اینکه به‌سرعت کنسرسیومی با شرکتی از مجموعه انرژی‌گسترسینا زیرمجموعه بنیاد مستضعفان به‌عنوان شریک اکتشاف و تولید تشکیل شد، اظهار کرد: هم‌اکنون با همکاری حفاری شمال در فاز تهیه پروپوزال هستیم و این برنامه در حال انجام است.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر با بیان اینکه نوع قرارداد این طرح نیز به احتمال زیاد آی‌پی‌سی(IPC) خواهد بود، گفت: از آنجا که سهامدار عمده پتروشیمی امیرکبیر بانک رفاه است بنابراین از طریق منابع این بانک، تضامین تأمین می‌شود، البته با چند مجموعه نیز برای فاینانس مذاکره شده است.

صادقی با اشاره به اینکه با توسعه مخزن مارون، ظرفیت بسیار بالایی برای رفع ناترازی گاز کشور در ۶ ماهه دوم سال ایجاد می‌شود، تصریح کرد: توسعه این مخزن برای کشور امری حیاتی است که پتروشیمی امیرکبیر با قبول ریسک آن می‌تواند با توجه به ظرفیت بالای اتان موجود، بخشی از نیاز پتروشیمی بندر امام و  ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ را تأمین کند.

احداث یک واحد پالایشگاه کوچک و سه مخزن ذخیره

وی در زمینه تأمین پایدار خوراک مایع واحد الفین این مجموعه نیز ادامه داد: احداث سه مخزن ذخیره‌سازی خوراک مایع و یک واحد پالایشگاه کوچک در کنار آنها در زمینی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در دستور کار قرار گرفت که در حال اخذ مجوزهای آن هستیم.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر افزود: با اجرای این طرح می‌توانیم به طور مستقیم و بدون واسطه خوراک را از پالایشگاه‌ها خریداری و در یک واحد پالایشگاه کوچک احداث شده خودمان براساس نیاز به برش‌های لازم استحصال کنیم و به خوراک پایدار دست یابیم، در ضمن دیگر نیازی به اجاره مخزن نخواهیم داشت.

صادقی تأکید کرد: پس از اخذ مجوز لازم، وارد فاز طراحی خواهیم شد و بر مبنای خوراک‌های مورد نیاز این واحد طراحی خواهد شد و پس از آن برآورد می‌شود که در مدت ۱۸ ماه احداث شود.

وی اظهار کرد: با تأمین ۱۰۰ درصدی خوراک واحد الفین به عنوان واحد مادر این شرکت، در نهایت ۶۰ تا ۶۵  درصد خوراک واحدهای پلی‌اتیلنی ما تأمین می‌شود و برای تولید با ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی نیاز به حدود ۲۵۰ هزار تن اتیلن مازاد وجود دارد.

ساخت یکی از بزرگ‌ترین مخازن راهبردی اتیلن

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر در ادامه از اخذ مجوز یک مخزن اتیلن که یکی از بزرگ‌ترین مخازن راهبردی کشور خواهد بود، خبر داد و گفت: اقدام‌های اولیه برای ساخت این مخزن در حال انجام است که با احداث این مخزن در مواقع اضطراری تا یک ماه خوراک اتیلن واحدهای پایین دست شرکت تأمین خواهد بود.

صادقی ادامه داد: این مخزن ۱۶ هزار تنی اتیلن، این شرکت را به یک شرکت بزرگ در تأمین خوراک اتیلن تبدیل می‌کند که اجرای این سیاست همسو با تکمیل زنجیره ارزش است.

وی با بیان اینکه این شرکت با مدیریت دریافت خوراک هوشمند در ۶ ماهه اول امسال رکورد دریافت گاز اتان از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در طول سه سال‌ونیم گذشته را شکست، گفت: این شرکت با مدیریت هوشمند دریافت خوراک، گاز بیشتری با تغییر آرایش کوره‌ها و در خوراک مایع نیز خوراکی که درصد بیشتری اتیلن تولیدی می‌کند، دریافت کرد.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر با بیان اینکه روزانه حدود ۴۴ تن در ساعت اتان از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس دریافت می‌شود، ادامه داد: در مجموع روزانه حدود ۹۲ تن در ساعت اتیلن مورد نیاز شرکت از واحد الفین خود شرکت، پتروشیمی‌های مارون و بندرامام و بعضا خط اتیلن غرب تأمین می‌شود.

صادقی به تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت پتروشیمی امیرکبیر برای مدیریت چالش تأمین خوراک اشاره کرد و افزود: این شرکت در مردادماه حدود ۶۸ هزار تن پلیمر تولید و رکورد ادوار گذشته در تولید ماهانه پلی‌اتیلن را شکست و در شهریورماه این رکورد را تثبیت کرد.

وی با بیان اینکه این شرکت افزون‌بر تولید محصولات بین مجتمعی، ۵۱۶ هزار تن محصولات پلیمری پلی‌اتیلن سبک، پلی‌اتیلن سبک خطی و پلی‌اتیلن سنگین از ابتدای امسال تا ابتدای دی‌ماه تولید کرده است، گفت: این شرکت در کنار تولیدات اصلی، حجم تولیدات جانبی را که زیان‌ده هستند با مدیریت بهینه کاهش داد و امیدواریم تا پایان سال به تولید ۷۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن دست یابیم.

افزایش عرضه داخلی محصولات

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعهد امیرکبیر در تأمین نیاز داخل را ۵۰ درصد نسبت به پارسال افزایش داده است، تصریح کرد: از این رو ۵۰ درصد از حجم صادرات این شرکت کاسته شده است اما این شرکت در بعضی از گریدها ۳۰ درصد بازار را تأمین می‌کند.

صادقی به عرضه ماهانه ۳۲ هزار تن محصول در بورس کالا اشاره و اظهار کرد: تا دهم آبان‌ماه ۴۵۰ هزار تن محصول به فروش رسیده که نزدیک ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تن از تولیدات شرکت صادر و مابقی در بورس عرضه شده است. بر اساس سیاست‌گذاری دولت اولویت تأمین نیاز داخل است که عرضه داخلی این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش عرضه داشته است.

وی عمده بازارهای محصولات پتروشیمی امیرکبیر را کشورهای همسایه و بازارهای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (سی‌آی‌اس) دانست و ادامه داد: سهامدار پتروشیمی امیرکبیر دولتی است و سعی می‌شود مقاصد بازار صادراتی شرکت به نحوی باشد که بیشترین ارزش خرید را محقق کند به این دلیل بازارهای صادراتی این شرکت متعدد نیست.

توسعه گریدهای جدید

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر تأکید کرد: تقاضا برای سه گرید تولیدی پتروشیمی امیرکبیر بسیار بالاست اما پس از انجام تعمیرات اساسی به دنبال توسعه گریدهای شرکت هستیم.

صادقی با اشاره به اینکه برخی از تجهیزات حساس پتروشیمی امیرکبیر ۱۱ سال است که تعمیرات اساسی نداشته‌اند، بر ضرورت انجام تعمیرات اساسی این تجهیزات تأکید و تصریح کرد: برای انجام تعمیرات اساسی باید قطعات و تجهیزات مورد نیاز و خوراک کافی برای واحدهای پایین‌دستی موجود باشد که به این منظور تا جایی که مقدور بود، سفارش داخلی تجهیزات مورد نیاز داده شده است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون ۵۰ درصد از نیازمندی‌های تعمیرات اساسی آماده است و مابقی نیز تا فروردین‌ماه ۱۴۰۳ آماده می‌شود، البته بنا بود امسال تعمیرات اساسی مجتمع آغاز شود اما به دلیل زمان‌بر شدن سفارش‌گذاری‌های خارجی با توجه به تحریم‌ها، به تعویق افتاد.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به افزایش ۳.۵ برابری حجم سفارش کالا در این شرکت اعلام کرد: جایگزینی کاتالیست ۱۴ میلیون دلاری با کاتالیست ۲ میلیون دلاری ایرانی در این مجتمع در حال انجام است.

صادقی به تبدیل وضعیت ۳۵۰ نفر از نیروی انسانی این شرکت براساس قانون ایثارگری اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر نیروی این شرکت، بیش از ۶۰ درصد بومی ماهشهر و بیش از ۸۰ درصد بومی استان هستند.

وی با تأکید بر حمایت حداکثری از ساخت داخل گفت: در اجرای طرح‌های توسعه و قطعات و تجهیزات مورد نیاز هرآنچه که قابل تأمین در داخل باشد، از توان متخصصان داخلی استفاده می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر با اظهار امیدواری از اینکه تا دو سال آینده امیرکبیر متفاوتی خواهیم داشت، افزود: اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تولید پتروشیمی امیرکبیر را از ۸۰ درصد به بالای ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی می‌رساند و پیش‌بینی شده است که حتی به ۱۱۰ درصد نیز برسد. به این ترتیب تا ۳۰ درصد افزایش تولید را خواهیم داشت.

کد خبر 636523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =