وزارت نفت باید منابع حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی سی‌ان‌جی را به حساب هدفمندی یارانه‌ها واریز کند

نمایندگان مجلس، شرکت‌های تابع وزارت نفت را موظف کردند تا همه دریافتی‌های ارزی و ریالی را پس از پرداخت حق‌العمل جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی به حساب تمرکز وجوه منابع قانون هدفمندکردن یارانه‌ها نزد بانک مرکزی واریز کنند.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی روز سه‌شنبه (سوم بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (ت) تبصره (۸) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ت) تبصره (۸) ماده واحده آمده است که در اجرای اصل پنجاه و سوم (۵۳) قانون اساسی، شرکت‌های تابع وزارت نفت موظفند همه دریافت‌های ارزی و ریالی منابع پیش‌بینی‌شده را پس از پرداخت حق‌العمل جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی و سی‌ان‌جی به حساب‌های ریالی و ارزی خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مفتوحه توسط ‌خزانه‌داری کل کشور تحت عنوان تمرکز وجوه منابع قانون هدفمند کردن یارانه‌ها واریز کنند.

نمایندگان مجلس همچنین در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (ب) و (پ) تبصره (۸) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده این لایحه آمده است: منابع ارزی این تبصره بلافاصله توسط شرکت‌های تابع وزارت نفت به ‌حساب ارزی افتتاح‌شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به‌محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ ارز حواله تالار دوم مرکز مبادله طلا و ارز، تسعیر و مستقیماً به‌حساب ریالی سازمان مذکور واریز می‌شود.

در بند (پ) تبصره (۸) ماده واحده آمده است؛ ۱۰۰ درصد منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات شش فرآورده اصلی (بنزین، نفت‌گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هوایی) مطابق برنامه اعلامی سال ۱۴۰۳ پالایشگاه‌های نفت بر اساس برنامه تولید منابع این تبصره به‌ حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد ‌خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. در صورت کاهش تولید فرآورده‌های اصلی نسبت به برنامه تولید، وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابع ‌ذی‌ربط با دریافت و فروش فرآرده‌های ویژه از پالایشگاه‌های مربوط، مقادیر کسری را جبران می‌کند.

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با ردیف (۵) بند (الف) تبصره (۸) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

بر اساس ردیف (۵) بند (الف) تبصره (۸) ماده واحده این لایحه، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است منابع حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده فروش فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی را با تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور تنها برای تأمین یارانه نان و دارو هزینه کند.

منابع مابه‌التفاوت قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ مشمول مالیات نمی‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با ردیف (۳) بند (الف) تبصره (۸) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در ردیف ۳ بند (الف) تبصره (۸) ماده واحده این لایحه آمده است: مابه‌التفاوت قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده و سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.

در جریان بررسی ردیف (۳) بند (الف) تبصره (۸) لایحه بودجه ۱۴۰۳، حسینعلی حاجی دلیگانی پیشنهادی را مبنی بر اختصاص ماهانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه ای به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده و امکان تبادل سهمیه بنزین در بازار را مطرح کرد که البرز حسینی به عنوان مخالف این پیشنهاد صحبت کرده و اجرای این موضوع را برای اقتصاد نامطلوب ارزیابی کرد که موجب افزایش دلالی بنزین در جایگاه ها می‌شود.

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ نیز نسبت به این پیشنهاد مخالفت کرده و معتقد بودند اجرای چنین مواردی نیازمند بررسی های عمیق اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. در نهایت نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

منابع درآمدی اجرای مرحله دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان در بودجه ۱۴۰۳ مشخص شد

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (ژ) تبصره (۷) ماده واحده این لایحه نیز موافقت کردند.

در بند (ژ) تبصره (۷) ماده واحده این لایحه آمده است: به شرکت دولتی تابعه ذیربط وزارت نفت اجازه داده می‌شود فرآورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه آبادان مازاد بر برنامه مصوب تولید (معادل ۳۷۰.۰۰۰ بشکه در روز دریافت خوراک) را تا سقف دویست و سی میلیون (۲۳۰،۰۰۰،۰۰۰) یورو، به فروش رسانده و پس از واریز به‌حساب شرکت نزد خزانه‌داری کل کشور، وجوه حاصل را صرف بازپرداخت تعهدات طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه نماید. همچنین در صورت افزایش خوراک دریافتی پالایشگاه آبادان به بیش از ۴۳۰.۰۰۰ بشکه در روز، فروش فرآورده‌های نفتی تولیدی از این محل تا سقف مبلغ چهارصد و هفتاد میلیون (۴۷۰،۰۰۰،۰۰۰) یورو مازاد بر سقف مبلغ تعیین شده در صدر این بند، تنها برای تأمین منابع مالی اجرای مرحله دوم طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه مجاز است. در صورت استفاده از تأمین مالی خارجی برای تکمیل این طرح، دولت مکلف به ارائه تضامین مربوط به بازپرداخت تسهیلات مربوطه است.

درآمد حاصل از تولید مازاد پالایشگاه آبادان صرف بازپرداخت تعهدات طرح توسعه این پالایشگاه می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بندهای (ز) و (ژ) تبصره (۷) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ز) تبصره (۷) ماده واحده این لایحه آمده است: وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت دولتی تابعه ‌ذی‌ربط نسبت به أخذ ۲.۵ درصد ارزش فروش هر تن اتیلن تولیدی فروش رفته حاصل از خوراک اتان و واریز آن به‌حساب ردیف درآمدی مربوط نزد خزانه‌داری کل کشور اقدام نماید. ۸۰ درصد وجوه مذکور از محل ردیف ‌ذی‌ربط در جداول پیوست این قانون تنها برای تکمیل خط انتقال اتیلن غرب هزینه می‌شود. رعایت ملاحظات سند ملی آمایش سرزمین مصوب سال ۱۳۹۹ الزامی است.

بر اساس بند (ژ) تبصره (۷) ماده واحده این لایحه؛ به شرکت دولتی تابعه ذیربط وزارت نفت اجازه داده می‌شود فرآورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه آبادان مازاد بر برنامه مصوب تولید (معادل ۳۷۰.۰۰۰ بشکه در روز دریافت خوراک) را تا سقف دویست و سی میلیون (۲۳۰،۰۰۰،۰۰۰) یورو، به فروش رسانده و پس از واریز به‌حساب شرکت نزد خزانه‌داری کل کشور، وجوه حاصل را صرف بازپرداخت تعهدات طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه نماید. همچنین در صورت افزایش خوراک دریافتی پالایشگاه آبادان به بیش از ۴۳۰.۰۰۰ بشکه در روز، فروش فرآورده‌های نفتی تولیدی از این محل تا سقف مبلغ چهارصد و هفتاد میلیون (۴۷۰،۰۰۰،۰۰۰) یورو مازاد بر سقف مبلغ تعیین شده در صدر این بند، تنها برای تأمین منابع مالی اجرای مرحله دوم طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه مجاز است. در صورت استفاده از تأمین مالی خارجی برای تکمیل این طرح، دولت مکلف به ارائه تضامین مربوط به بازپرداخت تسهیلات مربوطه است.

کد خبر 636734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =