ایجاد ظرفیت سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعبی کاهش مصرف گاز با پذیرش گواهی صرفه‌جویی در بورس

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران گفت: حجم گازی که برای صدور گواهی صرفه‌جویی مورد توجه قرار گرفته ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال است.

به گزارش خبرنگار شانا، ساجد کاشفی امروز (دوشنبه، ۱۴ اسفندماه) در نشست تخصصی پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی و دومین سال تأسیس خانه گاز ایران با اشاره به اینکه موضوع بهینه‌سازی موضوع فرابخشی است و بخش‌های مختلف کشور در آن دخیل هستند، اظهار کرد: یکی از کمک‌هایی که رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه انجام دهند، مطالبه‌گری در این زمینه است.

وی ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران اقدام‌هایی در این زمینه مانند بهینه‌سازی موتورخانه‌ها انجام داده و این اقدام‌ها را توسعه داده است که یکی از مهم‌ترین آنها پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی است.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: ابتدا طرح‌های بهینه‌سازی به بازار ارائه شده و با تصویب و صحت‌سنجی، مکلف هستیم معادل گاز صرفه‌جویی‌شده، گواهی صادر کنیم و سرانجام این گواهی‌ها در بورس انرژی تسویه می‌شود.

کاشفی گفت: حجم گازی که برای صدور گواهی صرفه‌جویی مورد توجه قرار گرفته، ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال است.

وی افزود: یکی از این طرح‌ها، طرح تعویض ۴.۱ میلیون بخاری کم‌بازده است که با تعویض این بخاری‌ها سالانه ۹ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز ایجاد خواهد شد.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: گنجاندن معیار مصرف انرژی در ارائه ستاره به هتل‌ها نیز انجام شده است.

کاشفی یادآور شد: تهیه و تدوین اطلس بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور و همکاری با سازمان بهره‌وری نیز در دستور کار است.

کد خبر 638615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =