بازدید اوجی از فعالیت‌های توسعه‌ای در میدان مشترک نفتی یادآوران

وزیر نفت طی هشتمین سفر رئیس‌جمهوری به استان خوزستان از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم، برای بررسی فعالیت‌های توسعه‌ای در میدان یادآوران از تأسیسات این میدان مشترک نفتی بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به اهواز، جواد اوجی امروز (جمعه، ۱۸ اسفندماه) طی سفر یک روزه  سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به استان خوزستان برای بهره‌برداری رسمی از پروژه توسعه میدان‌های نفتی سپهر و جفیر، به همراه محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از نزدیک در جریان تازه‌ترین تحولات و پیشرفت‌های مربوط به فعالیت‌های توسعه‌ای در میدان مشترک نفتی یادآوران  قرار گرفت.

فعالیت‌های توسعه‌ای در میدان یادآوران با پیگیری شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و حمایت‌های جدی شرکت ملی نفت ایران بهمن‌ماه ۱۴۰۱ پس از ۶ سال وقفه از سر گرفته شد. انتظار می‌رود روند گام دوم توسعه این میدان مشترک نفتی با اعتبار ۴۰۰ میلیون دلاری تکمیل شود و با حفاری ۲۴ حلقه چاه ظرفیت تولید از گام دوم توسعه به ۴۲ هزار بشکه در روز برسد.

گام نخست توسعه میدان نفتی یادآوران پیش از این از سوی سینوپک در سال ۹۵ با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز تکمیل شد و در حال بهره‌برداری است، بر اساس مذاکرات با سینوپک قرار بود مرحله دوم توسعه این میدان مشترک نیز به این شرکت واگذار شود، اما متأسفانه در آن مقطع زمانی وزیر پیشین نفت، مذاکرات را متوقف کرد.

تقاضای افزایش ظرفیت تولید میدان نفتی مشترک یادآوران تا سقف ۱۵۲ هزار بشکه در روز نیز از جمله پیشنهادهای مصوب در نشست شورای اقتصاد طی شهریورماه ۱۴۰۲ بوده است.

شایان ذکر است که شرکت مهندسی و توسعه نفت بهمن‌ماه امسال از کاهش بیش از ۹۸ درصدی گازهای مشعل در میدان نفتی مشترک یادآوران و ارسال آنها به پالایشگاه هویزه خلیج فارس (کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰) خبر داد، این در حالی است که تا پیش از آماده شدن کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰  برای جمع‌آوری گازهای مشعل میدان‌های نفتی منطقه غرب کارون که اردیبهشت‌ماه امسال با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید، حجم عمده گاز همراه تولیدی از میدان نفتی یادآوران در مشعل سوزانده می‌شد.

جمع‌آوری گازهای همراه میدان‌های شرق کارون یعنی میدان‌های مارون، گچساران، آقاجاری و رگ‌سفید و ارسال به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس برای فرآوری، از سوی وزارت نفت دولت سیزدهم به‌طور جد در حال پیگیری است، برای جمع‌آوری گازهای مشعل میدان‌های نفتی شرق کارون در مجموع ۴۲ قرارداد (۱۹ قرارداد ئی‌پی‌سی + ۲۳ قرارداد خرید کالا و خدمات با پیمانکاران و سازندگان ایرانی) امضا شده است.

دولت سیزدهم در طول عمر دو ساله خود توانسته است قراردادهای زیادی به ارزش حدود ۱.۲ میلیارد دلار در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل را که بیشتر با شرکت‌های خصوصی امضا شد نهایی کند. افزون بر این متعهد شده است پرونده بیشتر پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت کشور را تا پایان عمر خود ببندد.

هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد گازهای همراه جنوب کشور جمع‌آوری شده است و دولت سیزدهم تلاش می‌کند با جمع‌آوری گازهای مشعل باقیمانده افزون بر صرفه اقتصادی، تعهدهای بین‌المللی محیط زیستی را در نظر داشته باشد.

 دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن به‌دنبال تأمین مالی پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت با استفاده از روش‌های گوناگون بوده و هیچ‌گاه توسعه صنعت عظیم نفت کشور را منتظر نتایج مذاکرات نگذاشته است.

این موضوع حکایت از آن دارد که عزم دولت سیزدهم برای تحقق هدف یادشده تا حدی جدی است که وزیر نفت از آمادگی وزارت نفت برای واگذاری توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور به‌صورت صفر تا صد به پتروشیمی‌ها سخن به میان آورده و معتقد است این معامله وزارت نفت و پتروشیمی معامله‌ای برد - برد برای دو طرف است زیرا پتروشیمی‌ها می‌توانند با توسعه میدان‌های نفتی در کمتر از سه سال حداقل تا ۳۰ سال تأمین خوراک گاز و خوراک مایع واحدهای خود را تضمین کنند.

کد خبر 638794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =