نگاه اوجی به شرکت‌های ایرانی نویدبخش حرکت رو به جلو در صنعت نفت است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه دولت و وزیر نفت در استفاده از توانمندی شرکت‌های بزرگ داخلی برای توسعه صنعت نفت می‌تواند نویدبخش حرکت رو به جلو باشد.

حسین حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه ما در مجموعه نفت و گاز، بیشترین ذخایر کشف‌شده را داریم، یا در حوزه گاز دومین ذخایر شناخته‌شده دنیا هستیم، اظهار کرد: این موضوع می‌تواند به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور و تأمین منابع کشور قلمداد شود، با این حال ما محدودیت‌هایی را در این بخش داریم و از گذشته، از این فرصت‌ها کمتر استفاده شده است.

وی با بیان اینکه توسعه میدان‌های نفتی و گازی برای ما حیاتی است، افزود: توسعه این میدان‌ها در تأمین گاز و خوراک صنایع بالادست برای ما حیاتی است، این موارد می‌تواند تأمین‌کننده خوراک و نیاز صنایع پایین‌دست و حرکت به سمت توسعه زنجیره ارزش باشد و ناترازی‌های انرژی ما را کم کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هم قوانین مجلس در برنامه هفتم توسعه و هم نوع نگاه دولت و وزیر نفت به استفاده از توانایی شرکت‌های داخلی می‌تواند نویدبخش حرکت رو به جلو باشد آن هم مانند اقدام جهادی که در دو سال گذشته در فازهای ۱۱، ۱۵ و ۱۴ پارس جنوبی انجام شد.

حسین‌زاده به امضای قراردادهای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی اشاره و اظهار کرد: باید در توسعه میدان‌های نفت و گاز به سرمایه‌گذار بخش خصوصی داخلی اعتماد کنیم. هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی هستند که اگر شرایط را برای آنها تسهیل کنیم آنها به این بخش وارد شده و اموال خود را در این بخش سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: ناترازی گاز در زمینه تولید و مصرف، چالش آینده کشور است و می‌تواند در گازرسانی به کشور و صادرات گاز، همچنین گازرسانی به صنایع و... اختلال ایحاد کند که باید با سرمایه‌گذاری لازم، از افت فشار جلوگیری کنیم. از این رو قراردادهایی همچون طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی راهکاری مناسب برای جلوگیری از افت فشار منابع زیرزمینی، همچنین جبران بخشی از ناترازی‌هاست.

به گزارش شانا، قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌عنوان مهمترین و راهبردی‌ترین طرح وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری و با هدف درآمد ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز یکشنبه (۲۰ اسفندماه) بین شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران اصلی امضا شد.

کد خبر 638952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =