وزارت نفت، پیشرو در مهار تورم و رونق تولید در ۱۴۰۲

وزارت نفت با تدبیر، کار جهادی و تکیه بر توان داخلی توانست در سال ۱۴۰۲ با تکمیل بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و مهار تورم نقش بسزایی در رشد اقتصاد کشور داشته‌ باشد.

به گزارش شانا، با توجه به اینکه سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شد، همه دستگاه‌های اجرایی توان خود را برای رونق تولید و در نتیجه کاهش تورم کشور به کار گرفتند، از میان همه دستگاه‌ها وزارت نفت در دولت سیزدهم توانست با تکمیل بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید، نقش بسزایی در افزایش تولید و مهار تورم داشته باشد.

در ادامه اهم طرح‌ها و پروژه‌های بهره‌برداری‌شده، عملیات‌های اجرایی آغازشده و قراردادها و تفاهم‌نامه‌های امضاشده با حضور جواد اوجی، وزیر نفت را همسو با شعار سال ۱۴۰۲ مرور می‌کنیم. 

وزارت نفت، پیشرو در مهار تورم و رونق تولید در ۱۴۰۲

بهره‌برداری‌ها

** پروژه فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ با هدف صیانت از محیط زیست با جلوگیری از سوزاندن گازهای حاصل از فرآورش نفت و تبدیل آن به محصولات ارزشمند و خلق ثروت که با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

** طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار ارزی و ۲۲۱ میلیارد تومان به‌منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، دارخوین و سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه اجرا شد.

** پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰ و پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰  که از جمله پروژه‌های طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون در مجموع با هزینه حدود ۷.۵ میلیون یورو و هزار ۲۰۰ میلیارد ریال به‌صورت ویدیوکنفرانس در سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان افتتاح شد و با اجرای آنها روزانه حدود ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس افزایش یافت.

** طرح پتروشیمی گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۳ میلیارد یورو و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن C۳+ به فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

** فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به‌عنوان آخرین فاز باقی‌مانده این میدان مشترک گازی پس از ۲۰ سال وقفه در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، به‌عنوان یکی از طرح‌های نیمه‌تمام دارای اولویت مورد توجه قرار گرفت و با واگذاری آن به شرکت‌های داخلی و با اتکا به توانمندی‌های متخصصان کشور در مدت دو سال با تلاش جهادی و شبانه‌روزی، در سال ۱۴۰۲ افتتاح و عملیات تولید گاز در آن آغاز شد.

با بهره‌برداری کامل از این فاز روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به تولید گاز و میعانات گازی کشور افزوده می‌شود که درآمدی ۵ میلیارد دلاری را در سال نصیب کشور خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی را حدود یک درصد افزایش خواهد داد.

** واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه نفت اصفهان با هدف کاهش گوگرد گازوئیل تولیدی در پالایشگاه اصفهان به کمتر از ۱۰ ppm و تولید ۱۶ میلیون لیتر (معادل حدود ۱۰۰ هزار بشکه) در روز گازوئیل یورو ۵ برای عمل به تکالیف مندرج در قانون هوای پاک با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به بهره‌برداری رسید.

با راه‌اندازی این واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه نفت اصفهان از انتشار روزانه ۳۰۰ تن گوگرد جلوگیری شده و افزون بر آن رقابت‌پذیری محصول نفت‌گاز تولیدی پالایشگاه در بازارهای جهانی فراهم خواهد شد، همچنین سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای اجرای این طرح مهم محیط زیستی ۶۷ میلیارد و ۸۴۸ میلیون ریال و ۵۱۱ میلیون یورو بوده است.

وزارت نفت، پیشرو در مهار تورم و رونق تولید در ۱۴۰۲

** ایستگاه تقلیل فشار بصیرآباد با ظرفیت روزانه ۲.۵ میلیون مترمکعب و با هزینه ۳۰ میلیارد تومان که کل تجهیزات آن از سوی سازندگان ایرانی و دانش‌بنیان‌ها تأمین شده است، با حضور رئیس جمهوری و وزیر نفت به بهره‌برداری رسمی رسید. این ایستگاه استمرار گازرسانی به ۱۵۰ روستا و پنج شهر استان گلستان را تضمین و در مدیریت ناترازی گاز کمک شایانی به شرکت گاز استان گلستان کرد.

** طرح افزایش تولید نفت خام میدان چشمه‌خوش با هدف اصلی تولید برآوردی تجمعی اضافی حدود ۱۶۷ میلیون بشکه و پروژه انجام آزمایش ایستایی آب و تعمیرات فوری خط لوله ۲۰ اینچ انتقال نفت لب‌سفید - قلعه‌نار در محدوده شیرخانه جانه تا واحد مارون ۶ برای انتقال ۵۰ هزار بشکه نفت واحدهای قلعه نار/ لب سفید/کبود/ بالارود به بهره‌برداری رسمی رسید.

** میدان مشترک سهراب با تولید روزانه ۲ هزار بشکه نفت و ظرفیت تولید نهایی ۳۰ هزار بشکه به‌عنوان یکی از میدان‌های بیست‌ویک‌گانه مشترک شناخته می‌شود و به لحاظ سرمایه‌ای و عملکردی دارای اهمیت است به بهره‌برداری رسید.

** با بهره‌برداری خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی و تکمیل عملیات پیش‌راه‌اندازی، راه‌اندازی و انجام آزمون‌های مقدماتی و نهایی عملیاتی روی خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی، سکوی گازی و دیگر تأسیسات فراساحل و خشکی فاز ۱۶ پارس جنوبی با دریافت گاز از بلوک مخزنی این طرح، به بهره‌برداری رسیدند و زمینه برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از این موقعیت فراهم شد.

** طرح افزایش تولید روزانه ۵۰ هزار بشکه‌ای میدان مشترک آزادگان جنوبی با بهره‌برداری رسمی از ۶۰ حلقه چاه به بهره‌برداری رسمی رسید، این میدان مشترک در فاصله ۸۰ کیلومتری اهواز و جزو میدان‌های مشترک ایران با عراق در غرب کارون است و ۲۰۳ حلقه چاه و دو مرکز جمع‌آوری در شمال و جنوب و یک واحد فرآورش مرکزی دارد.

** با هدف افزایش روزانه ۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران، بهره‌برداری رسمی از میدان‌های سپهر و جفیر در سال ۱۴۰۲ آغاز شد، ارزش کلی قرارداد توسعه این دو میدان  ۲.۸ میلیارد دلار است که از این مقدار تاکنون ۳۳۰ میلیون دلار آن هزینه شده است و با اجرای کامل این قرارداد تولید نفت به روزانه ۱۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وزارت نفت، پیشرو در مهار تورم و رونق تولید در ۱۴۰۲

آغاز عملیات‌های اجرایی

** عملیات اجرایی احداث پروژه خط لوله انتقال گاز «اهواز - کوهدشت» به‌طول ۴۰۰ کیلومتر و با سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیون دلار و در قالب چهار گستره که بخش مهمی از خط لوله نهم سراسری گاز است، در سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

** عملیات اجرایی مرحله نخست طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور در جریان سفر رئیس‌جمهوری به این استان و با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران آغاز شد؛ این طرح در دو مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود. این پروژه مهم طبق سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی گاز و تقویت شبکه گاز کشور طراحی شد و به مرحله اجرا رسید.

** عملیات اجرایی طرح تولید بنزین و پروپیلن هلدینگ پتروپالایش اصفهان با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به‌صورت رسمی آغاز شد، ظرفیت خوراک این واحد ۹۱ هزار بشکه و سرمایه‌گذاری لازم برای این واحد، یک هزار و ۱۰۰ میلیون یورو برآورد شده است که چهار سال پس از بهره‌برداری (سال ۱۴۰۸) سرمایه آن به‌طور کامل باز خواهد گشت.

** عملیات اجرایی احداث مجتمع پتروشیمی سیگلو با ۲۷۷ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و با هدف تکمیل زنجیره ارزش متانول با حضور وزیر نفت در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد، این طرح شامل تولید متیل‌آمین‌ها و مشتقات آن (م. س. پ) برای نخستین‌ بار در کشور است که با سرمایه‌گذاری‌ ۲۲۷ میلیون یورو در مساحت ۱۰ هکتار ساخته می‌شود.

** فاز نخست طرح پالایشی شهرستان مُهر با ظرفیت پالایش سالانه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه میعانات گازی (روزانه ۱۰ هزار بشکه) و سرمایه‌گذاری ۳۰۷۹۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

** پس از سال‌ها بلاتکلیفی و با حضور وزیر نفت، عملیات اجرایی طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی گلستان از سر گرفته شد.

وزارت نفت، پیشرو در مهار تورم و رونق تولید در ۱۴۰۲

قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها

** توافق‌نامه استحصال اتان از ۱۸ فاز پارس جنوبی گاز پارس جنوبی به‌منظور افزایش بازده بازیافت اتان در ۹ پالایشگاه این مجتمع، در چارچوب همکاری‌های وزارت نفت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بین احمد باهوش، مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و حمیدرضا خلیلی، مدیرعامل گروه توسعه انرژی تدبیر، زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در حضور جواد اوجی، وزیر نفت امضا شد.

** قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌عنوان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح صنعت نفت امضا شد، بر اساس این قراردادها، طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری و با هدف افزایش برداشت ۹۰ تریلیون فوت‌مکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی اجرا خواهد شد و درآمدزایی ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور به‌دنبال دارد. این قراردادها در حالی امضا شد که قطر نیز در بخش جنوبی این میدان مشترک در حال احداث سکوهای فشارافزایی است.

** بزرگترین قراردادهای یک دهه اخیر صنعت نفت کشور به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار در سالروز ملی شدن صنعت نفت به‌منظور افزایش روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت خام ایرانی امضا شدند که شامل طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران، گام دوم توسعه میدان نفتی آذر، توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان و گام دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان است.  

کد خبر 639352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =