تداوم صادرات نفت قزاقستان به آلمان از خط لوله دروژبا

منابع مطلع از توافق اپراتورهای خط لوله روسیه و لهستان برای تداوم انتقال نفت قزاقستان به آلمان از خط لوله دروژبا خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع آگاه اعلام کردند شرکت‌های اپراتور خط لوله روسیه و لهستان با رفع مشکل مربوط به خطر توقف عرضه نفت در ماه ژوئن، توافق کردند انتقال نفت قزاستان به آلمان ادامه یابد.

شرکت ترانسنفت روسیه در ماه آوریل به قزاقستان هشدار داد به‌دلیل توقف صدور گواهینامه مربوط به جریان‌سنج نفت در لهستان که تا تاریخ پنجم ماه ژوئن (چهارشنبه، ۱۴ خردادماه) نیاز است، انتقال نفت این کشور به آلمان متوقف می‌شود.

منابع آگاه لهستانی اوایل امسال اعلام کردند شرکت پرن، اپراتور دولتی خط لوله لهستان، نگران نقض تحریم‌های غرب علیه روسیه است.

به گفته منابع آگاه، شرکت پرن، شرکت دولتی ترانسنفت روسیه و پالایشگاه پی‌سی‌کی شودت آلمان توافق کردند که یک شرکت غیرروس خدمات مربوط به جریان‌سنج‌های نفت در خط لوله دروژبا در خاک لهستان را به‌عهده بگیرد.

یک شرکت اسلواکی خدمات مربوط به جریان‌سنج نفت این خط لوله را در خاک لهستان ارائه خواهد داد و بدین‌ترتیب مشکل قرار گرفتن شرکت پرن در معرض تحریم رفع می‌شود. به‌منظور مطابقت جریان‌سنج‌ها با استانداردهای روسیه، گواهی دوره‌ای صادر می‌شود. هشدار ترانسنفت روسیه به قزاقستان نشان داد این کشور محصور در خشکی برای صادرات خود به روسیه متکی است، به‌طوری که بیشتر صادرات روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای قزاقستان که ۱.۵درصد از عرضه جهان را به خود اختصاص می‌دهد، با خطوط لوله مختلف روسیه انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، شرکت ترانسنفت روسیه اداره خط لوله نفت دروژبا را به‌عهده دارد. این خط لوله یکی از بزرگ‌ترین خطوط لوله جهان است و ظرفیت انتقال ۲ میلیون بشکه نفت در روز را دارد. پس از آغاز تنش‌ها بین روسیه و اوکراین و در نتیجه امتناع اتحادیه اروپا از خرید نفت روسیه، جریان نفت از خط لوله دروژبا به‌شدت کاهش یافته است.

بخش شمالی خط لوله دروژبا که از لهستان و بلاروس به آلمان متصل می‌شود، هم‌اکنون برای صادرات نفت کبکو قزاقستان برای پالایشگاه «شودت» استفاده می‌شود که بیشتر سوخت برلین را تأمین می‌کند.

اگرچه این مقدار صادرات نفت جریان زیادی نیست و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نفت برسد، اما به آلمان کمک کرده است تا به نفت روسیه متکی نباشد؛ اقدامی که برلین در سال ۲۰۲۲ پس از آغاز تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف متعهد به انجام آن شد.

شرکت دولتی کازمونای‌گاز قزاقستان اعلام کرد قزاقستان قرارداد عرضه نفت به پالایشگاه «شودت» را تا پایان سال تمدید کرده است.

در همین حال، سخنگوی شرکت «پرن» اعلام کرد این شرکت در تلاش است با کمک پیمانکاران راه‌حلی مطابق با قوانین کنونی بیابد.

شرکت اپراتور خط لوله «کازترانس‌اویل» قزاقستان هم اعلام کرد هم‌اکنون هیچ محدودیتی برای انتقال نفت خام قزاقستان به این خط لوله در منطقه آداموو در خاک لهستان نزدیک مرز بلاروس وجود ندارد.

وزارت انرژی قزاقستان در پاسخ به رویترز گفت: قزاقستان و طرف‌های روس توافق کرده‌اند از طریق سامانه‌های ترانسنفت و دروژبا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نفت خام از قزاقستان به پالایشگاه «شودت» منتقل کنند.

کد خبر 642256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =