۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
  • کد خبر: 466796
آمادگی لهستان برای توقف خرید نفت از روسیه

وزیر آب و هوای لهستان از آمادگی و انجام مقدمات لازم برای اجرای طرح ممنوعیت خرید نفت خام روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنا مسکوا گفت: لهستان برای توقف خرید نفت از روسیه آماده است، زیرا ورشو خرید نفت از مسکو را کاهش داده و برای تأمین نیاز خود نفت روسیه را با محموله‌های دریافتی از عربستان سعودی جایگزین کرده است.

کشورهای عضو گروه هفت و استرالیا روز جمعه ۱۱ آذرماه پس از غلبه بر مقاومت برخی اعضای اتحادیه اروپا به‌ویژه لهستان، بر سر تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه به توافق رسیدند.

طرح سقف قیمتی به اعضای اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد محموله‌های دریایی نفت خام روسیه را با رعایت سقف قیمت ۶۰ دلاری وارد کنند، اما در صورت رعایت نشدن این سقف، خریداران نفت روسیه از خدمات شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه‌ اتکایی برای حمل محموله‌های نفت این کشور منع می‌شوند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به‌تازگی فرمانی را صادر کرد که عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهای حامی طرح سقف قیمتی را از یکم فوریه به مدت پنج ماه ممنوع می‌کند.

پالایشگاه بزرگ پی‌کی‌ان اورلن اعلام کرد: لهستان به‌تدریج مصرف نفت روسیه را کاهش داده است و پس از آغاز تنش‌های مسکو و کی‌یف خرید نفت روسیه از طریق دریا را متوقف کرد. 

پی‌کی‌ان اورلن اعلام کرده که برای تأمین نفت خام مورد نیاز پالایشگاه خود با شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان به توافق رسیده است.

وزیر آب و هوا و محیط زیست لهستان در یک نشست خبری گفت: ما آماده پالایش انواع نفت خام هستیم و این مزیت ماست.

مسکوا افزود: اعتقاد دارم که بسته تحریمی بعدی اتحادیه اروپا شامل تصمیمی درباره ممنوعیت نفت روسیه خواهد بود، در این صورت تحریم‌ها قرارداد اورلن با شرکت تات‌نفت روسیه را لغو می‌کند.

دو منبع مطلع در نوامبر پارسال به رویترز گفتند: لهستان به‌دنبال جلب حمایت آلمان برای اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا بر بخش لهستان - آلمان خط لوله نفت دروژباست تا از این طریق بتواند در سال جاری میلادی از معامله خرید نفت روسیه بدون پرداخت جریمه صرف‌نظر کند.

لهستان و آلمان در بهار وعده دادند که تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی به واردات نفت روسیه از طریق بخش شمالی خط لوله دروژبا پایان دهند، اما شرکت اورلن همچنان به قرارداد خود با شرکت نفت و گاز روسیه تاتنفت وابسته است.

کد خبر 466796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =