اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه نفت خارگ متوقف شد

طرح جمع آوری گازهای همراه نفت خارگ با مخالفت اداره محیط زیست و بخشدار منطقه خارگ متوقف شد.

به گزارش خبرنگار شانا، مجری طرح جمع آوری گازهای همراه منطقه خارگ، با بیان این خبر گفت: از ابتدای اجرای این پروژه در سه ماه گذشته، محیط زیست منطقه خارگ به صورت ادواری مانع از فعالیت پیمانکار شده است و این موضوع در هفته گذشته قوت گرفت و فعالیت پیمانکار در تاسیسات اصلی این پروژه متوقف شد.

مهندس نادر رحیمی با بیان این که فعالیت های ابتدایی و آماده سازی زمین طرح در حال اجرا است، گفت: توقف این پروژه در تاسیسات اصلی آن ما را از رسیدن به هدف اصلی اجرای پروژه که جمع‌آوری نزدیک به 6500 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در دریا و خشکی است، باز می دارد.

وی با بیان این که محیط زیست و بخشداری جزیره خارگ معتقدند که این منطقه به گردشگری اختصاص دارد و باید منطقه دیگری در جزیره به این اجرای پروژه اختصاص داده شود، افزود: امکان تغییر مکان احداث کارخانه ان.جی.ال. وجود ندارد، زیرا این منطقه پس از ارائه گزارش های متعدد از سوی مشاوران خارجی و تست مکان های مختلف در جزیره خارگ انتخاب شد.

وی تاکید کرد: با دریافت مجوز از سازمان محیط زیست و مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، طرح جمع آوری گازهای همراه منطقه خارگ عملیاتی و مکان احداث کارخانه «ان.جی.ال»  تعیین شد.  

به گزارش خبرنگار شانا، طرح جمع آوری گازهای همراه نفت خارگ با هدف کاهش آلایندگی زیست محیطی ناشی از سوزانده شدن روزانه ۷۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت مناطق خارگ و بهرگان اجرا می‌شود.

 همچنین تولید محصولاتی با ارزش تقریبی 719 میلیون دلار در سال، تأمین خوراک واحد الفین و متانول 2 پتروشیمی خارگ، جلوگیری از آلودگی محیط زیست به ویژه با وجود 5/12 درصد هیدروژن سولفوره گازهای یاد شده و تزریق گازهای اسیدی جدا شده از محصولات ان.جی.ال به مخزن زیرزمینی غیر تولیدی از دیگر اهداف اجرای این پروژه است.

این طرح شامل سه بخش جمع آوری گازهای همراه سکوهای نفتی و تقویت فشار آنها برای ارسال به خارگ، انتقال گازهای همراه به وسیله خطوط لوله زیردریایی و احداث واحد ان.جی.ال است که دو بخش اول در حال اجراست و در سال 86 به اتمام می رسد.

تولید محصولات طرح جمع آوری گازهای همراه و استحصال مایعات گازی جزیره خارگ،‌ سالانه بیش از 719 میلیون دلار برای کشور درآمد زایی دارد که این میزان درآمد از فروش محصولات کارخانه ان.جی.ال خارگ که شامل گاز سبک، ‌اتان، ‌پروپان، ‌بوتان، پنتان و میعانات گازی است، تامین خواهد شد. 

وی اضافه کرد: به دلیل مخالفت بخشدار و اداره محیط زیست جزیره خارگ، مشاوری برای مکان یابی جدید محل احداث کارخانه ان.جی.ال. تعیین و محلی در جنوب این جزیره برای این کار در نظر گرفته شد، اما نقشه اجرای این پروژه به تصویب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران نرسید و ما ناچار به اجرای این پروژه در محل از پیش تعیین شده (شمال جزیره خارگ) هستیم.

کد خبر 99983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =