سامانه ملی مقابله با آلودگی های نفتی تشکیل می شود

شانا _ گروه نفت: هیئت وزیران به منظور اجرای تعهدهای قانون پیوستن ایران به کنوانسیون بین المللی، با تشکیل سامانه ملی مقابله با آلودگی های نفتی موافقت کرد.

به گزارش شانا، هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد اصل 138 قانون اساسی و به منظور اجرای تعهدهای ناشی از قانون پیوستن ایران به کنوانسیون بین المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی –مصوب1376- "سامانه ملی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریا و رودخانه های قابل کشتیرانی" را تصویب کرد.

طبق این مصوبه، به منظور برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر اجرای طرح ملی سامانه ملی مقابله با آلودگی های نفتی ، "کارگروه هماهنگی مقابله با آلودگی نفتی" تشکیل می شود.

بر اساس این مصوبه، این کارگروه با عضویت نمایندگان (حداقل در سطح معاون وزیر) وزارت راه وشهرسازی(سازمان بنادر و دریانوردی)، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت جهاد کشاورزی(سازمان شیلات ایران)، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت(شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)، وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تشکیل می شود.

ریاست کارگروه به عهده معاون وزیر راه و شهرسازی (رئیس سازمان بنادر و دریانوردی) است.

بر اساس این مصوبه، تصویب طرح های احتیاطی ملی و استانی مقابله با آلودگی های نفتی به تفکیک سطوح و طرح اضطراری مقابله با آلودگی نفتی، هماهنگ کردن اقدام های به منظور مقابله با آلودگی های نفتی در سطح دوم و سوم بر اساس مفاد طرح ملی، نظارت بر عملکرد دستگاه های مرتبط در اجرای طرح های اضطراری و احتیاطی (ملی و استانی) از وظایف کارگروه است.

به منظور تهیه پیش نویس طرح های احتیاطی استانی، همچنین پیگیری اجرای مصوبات کار گروه ملی، کارگروهی متناظر کارگروه ملی در استان های ساحلی به ریاست معاون عمرانی استانداری به عنوان نماینده وزارت کشور تشکیل می شود. دبیرخانه این کارگروه در اداره کل بنادر و دریانوردی استان های یاد شده مستقر است.

براساس این مصوبه، دستگاه های عضو کارگروه یادشده، وظایفی عهده دار شده اند که بر اساس آن، نظارت، ردیابی و کنترل آلودگی نفتی در منطقه زیر پوشش طرح احتیاطی ملی، از وظایف خاص سازمان بنادر و دریانوردی است.

طبق این مصوبه، سازمان بنادر و دریانوردی موظف شده است ضمن تجهیز کردن مراکز استانی به تجهیزات مورد نیاز برای عملیات مقابله با آلودگی نفتی، به نظارت بر فرآیند تجهیز همه تأسیسات دریایی فعال در محدوده طرح ملی به تجهیزات مقابله با آلودگی، همچنین برگزاری برنامه های تمرینی و آموزشی مربوط و تهیه و به روز رسانی فهرست تجهیزات موجود در مراکز استانی و انجام وظیفه به عنوان مرکز ارتباطی عملیات ملی و مسئول دریافت و انتقال گزارش های نفتی و درخواست کمک از کشورها و تصمیم گیری در مورد کمک به دیگر کشورها اقدام کند.

این مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری را نیز موظف کرده است که هماهنگی های لازم را به منظور ارسال گزارش مشاهده آلودگی از سوی خلبان و کارکنان واحدهای پروازی در هنگام پرواز بر فراز مناطق دریایی تحت پوشش طرح احتیاطی ملی انجام دهد.

این مصوبه، سازمان هواشناسی کشوری را موظف می کند در زمینه ارسال فوری گزارش های مورد نیاز هنگام انجام عملیات مقابله با آلودگی نفتی به مرجع ملی همکاری کند.

سازمان حفاظت محیط زیست موظف است ضمن مدیریت، نظارت، پایش زیست محیطی و اتخاذ تدابیر حفاظتی خاص حین و پس از آلودگی نفتی و ارزیابی و تعیین خسارت های وارد شده به منابع و محیط زیست دریایی ناشی از آلودگی نفتی، نسبت به تعیین موقعیت جغرافیایی، تنظیم نقشه های مورد نیاز و تشریح شرایط زیستی مناطق حساس و آسیب پذیر و ایجاد دریافت و توزیع اطلاعات زیست محیطی در منطقه زیر پوشش طرح ملی، تدوین و اعلام شاخص های زیست محیطی مربوط در چارچوب اجرای طرح احتیاطی ملی اقدام کند.

وزارت امور خارجه موظف است ضمن مشورت، همکاری لازم را در تعاملات بین المللی موضوع طرح احتیاطی ملی انجام دهد.

براساس این مصوبه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است بنادر و اسکله های تحت مدیریت نیروهای مسلح را به تجیهزات مقابله با آلودگی نفتی تجهیز کند.

وزارت نفت نیز موظف است ضمن تجهیز اسکله ها و پایانه های بارگیری و تخلیه مواد نفتی، مخازن شناور ذخیره نفت و سکوهای بهره برداری ثابت و شناور بر اساس ماده 6 کنوانسیون، به همکاری دو یاچند جانبه در تجهیز بنادر و اسکله های مورد استفاده مشترک به تجهیزات مورد نیاز برای آمادگی و مقابله سریع و مؤثر با سوانح آلودگی نفتی اقدام کند.

بر اساس این مصوبه، وزارت نفت باید قسمت هایی از منطقه زیر پوشش طرح احتیاطی ملی در مناطقی از دریا را که بیشترین احتمال ریزش نفت در ارتباط با فعالیت های اکتشاف و بهره برداری از منابع دریایی، انتقال، بارگیری و تخلیه نفت از سوی آن وزارتخانه را دارد، تعیین و اعلام کند.

تعیین مناطق حساس شیلاتی، صیدگاه های دریایی و بنادر صیادی و آبزی پروری در مناطق زیرپوشش طرح احتیاطی ملی و نیز تجهیز بنادر و اسکله های صیادی زیرپوشش به تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی، همچنین همکاری دو یا چند جانبه در بنادر و اسکله هایی که مورد استفاده مشترک است، از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است.

بر اساس این مصوبه، وزارت نیرو باید مناطقی از سواحل را که در آنها تأسیسات حساس نسبت به آلودگی نفتی از سوی وزارت نیرو یا شرکت های تابعه آن احداث شده است، تعیین و اعلام کند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است برای ورود موقت یا دایم تجهیزات مورد نیاز مقابله با آلودگی نفتی هنگام سوانح آلودگی نفتی همکاری کند.

این مصوبه وظایف مشترکی را برای دستگاه های عضو کارگروه تعیین کرده است که بر اساس آن دستگاه های عضو کارگروه به ارسال فوری گزارش سوانح آلودگی نفتی به مرجع ملی همچنین درخواست پشتیبانی عملیاتی از مرجع ملی هنگام وقوع سوانح آلودگی نفتی موظف هستند.

برگزاری تمرین ها و برنامه های آموزشی منظم با حضور کارکنان و تجهیزات مندرج در طرح های احتیاطی استانی و شرکت در برنامه های آموزشی به درخواست مرجع ملی و نیز ارسال گزارش آخرین وضعیت اقدام های مقابله با آلودگی نفتی و اعلام وضعیت تجهیزات، تمرینات و برنامه های آموزشی به مرجع ملی، همچنین همکاری لازم با بهره گیری از همه ظرفیت های اجرایی خود با مرجع ملی، از دیگر وظایف مشترک این دستگاه هاست.

این مصوبه را محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ کرده است.

کد خبر 191342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =