گام های بلند اداره کل آموزش در مسیر اعتلای صنعت نفت کشور

شانا_ گروه عمومی: اداره کل آموزش، نیروی انسانی و توسعه مدیریت وزارت نفت با همکاری چهار شرکت اصلی، اقدام های مهمی در زمینه اعتلا و بالندگی صنعت نفت کشور انجام داده که ایجاد سه هزار دوره آموزشی با کد و شناسنامه یکسان در صنعت نفت، بخشی از این اقدام هاست.

تنظیم و تدوین یا اصلاح و تجدید خط مشی‌ها، سیاست‌ها، مبانی، موازین و معیارهای ناظر بر نیازسنجی آموزشی، تعیین سوابق، تعدیل مدرک تحصیلی در تعامل با ارکان تابعه، از جمله وظایف ذات حاکمیتی اداره کل آموزش وزارت نفت به شمار می آید.

به طور کلی تنظیم و تدوین یا اصلاح و تجدید خط مشی‌ها، سیاست‌ها، مبانی، موازین و معیارهای ناظر بر نیازسنجی آموزشی، برنامه ریزی و اجرای دور ه های آموزشی، ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی، آموزش های فنی و حرفه ای، آموزش های ضمن خدمت، آموزش های بدو استخدام، نیز بخش دیگری از این وظایف عنوان شده است.

آموزش های خارج از کشور، بورس های تحصیلی، واگذاری فعالیت های آموزشی، دوره های منتهی به مدرک تحصیلی، دوره های منتهی به گواهینامه، مرخصی تحصیلی و ... برنامه ریزی برای انجام این فعالیت ها و نظارت بر حسن اجرا و ساماندهی آنها همچنین پشتیبانی، برخی دیگر از وظایف این اداره کل را تشکیل می دهد.

سرپرست اداره کل آموزش، نیروی انسانی و توسعه مدیریت وزارت نفت، هدف از تشکیل این اداره کل را یکپارچه سازی، راهبری و سیاست گذاری کلان در سه حوزه آموزش، برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی و توسعه مدیریت است می داند و می گوید: چهار شرکت اصلی با هماهنگی این اداره و این اداره نیز با همکاری چهار شرکت اصلی، فعالیت های آموزشی صنعت نفت را سامان می بخشند.

به گفته دکتر محمد ابوالحسنی، طراحی برنامه های آموزشی و نظارت بر اجرای دوره های آموزشی، دو حوزه اصلی عملکرد این واحد را تشکیل می دهد.

طراحی 3000 هزار دوره آموزشی با کد یکسان در سطح صنعت نفت

یکی از اقدام هایی که اداره آموزش وزارت نفت در سال های اخیر به آن پرداخته و از امسال نیز در سطح صنعت نفت اجرا شده، ایجاد 3000 هزار دوره آموزشی با کد معین در وزارت نفت و چهار شرکت اصلی است.

ابوالحسنی در این باره یادآور می شود: پس از بررسی کارشناسان این واحد دریافتیم که 15000 هزار دوره آموزشی با عناوین مختلف در صنعت نفت وجود دارد.

در واقع برخی از دوره های موجود با مباحث و ماهیت یکسان دارای عناوین مختلف بود که هر شرکت به طور جداگانه برای خود تدارک دیده بود.

این موضوع سبب شد تا واحد آموزش وزارت نفت به عنوان متولی پس از سه سال تلاش، تمام دوره ها و سرفصل های موجود را بررسی و پس از یک اجماع کلی، سه هزار دوره آموزشی با کد یکسان در سطح صنعت نفت ایجاد کند که از امسال اجرایی خواهد شد.

هم اکنون سه هزار دوره آموزشی در صنعت نفت با یک شناسنامه معتبر موجود است و در آن تمام مشخصات دوره از قبیل سرفصل ها، مدت، شرایط مدرس و ... اعلام شده است.

وی به عدم انتقال سوابق آموزشی یک کارمند در صورت انتقال وی از یک شرکت به شرکت دیگر به عنوان یکی از معایب یکسان نبودن دوره های آموزشی در گذشته اشاره کرده و می گوید: هم اکنون تمام دوره ها در سطح صنعت یکسان شده و با یک کد معین برگزار می شود.

یکی دیگر از اقدام های این واحد، معادل سازی دوره های قبلی بر اساس دوره های کنونی است و بنابراین افراد می توانند در صورت انتقالی، سوابق آموزشی گذشته خود را نیز منتقل کنند.

برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان خارجی

آموزش صنعت نفت از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری دارای قابلیت های فراوان و این موضوع سبب شده است در صنایع نفتی دنیا جزء واحدهای شاخص بین المللی به شمار آید.

سرپرست اداره آموزش در این باره می گوید: واحد آموزش وزارت نفت با همکاری معاونت بین الملل و بازرگانی نقش موثری در آموزش کارشناسان سایر کشورهای جهان داشته است.

مرکز آموزش بین المللی کشورهای عضو اکو در ایران است و هر ساله تعدادی کارشناس از این کشورها برای آموزش به ایران اعزام می شوند.

محمد ابوالحسنی می گوید: در ابتدا از هر کشور یک نفر پذیرش می شد که به خواست آنها این تعداد به دو نفر از هر کشور افزایش یافت و هم اکنون نیز کشورهای عضو اکو خواهان اعزام تعداد بیشتری از افراد خود برای آموزش به ایران هستند.

به گفته وی، تعدادی از کارشناسان نفتی عراق نیز هم اکنون در حال آموزش در مراکز آموزشی صنعت نفت کشور هستند.

تدوین نظام جامع آموزشی تا پایان امسال

مقرر شده است یک نظامنامه جامع آموزشی برای تمامی مباحث آموزشی در صنعت نفت تا پایان امسال تدوین شود.

این نظامنامه که هم اکنون مرحله طراحی آن به پایان رسیده است، شامل مقدمه، اهداف، الزامات، استراتژی ها، چگونگی طراحی دوره، چگونگی اجرا و بررسی و ... می شود.

ابوالحسنی معتقد است چنانچه تدوین این نظامنامه تا پایان امسال به اتمام برسد، برای رفع نقایص احتمالی آن به چهار شرکت اصلی ارائه خواهد شد.

طراحی دوره های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد

سرپرست اداره آموزش وزارت نفت با بیان اینکه بدنه صنعت نفت همواره باید در سه مقطع تکنیسین، متخصصان و کارشناسان، همچنین تکنولوژیست ها و پژوهشگران تقویت شود، از ایجاد دوره های کاردانی رشته های تخصصی نفت در دانشگاه علمی کاربردی کشور خبر و توضیح می دهد: این دوره ها در 8 رشته و 160 نفر دانشجو از سوی شرکت مناطق نفت خیز جنوب از مهرماه به مدت دو سال برگزار خواهد شد.

پیش تر کامران دهقان، معاون سرپرست اداره آموزش، نیروی انسانی و توسعه مدیریت با تاکید بر اینکه وزارت نفت در قبال استخدام این افراد پس از فارغ التحصیلی تعهدی ندارد، تصریح می کند: آموزش های تخصصی که به این دانشجویان ارائه می شود، باعث خواهد شد که پس از پایان دوره به عنوان تکنیسین مجرب به طور مستقیم یا غیر مستقیم (فعالیت در شرکت های پیمانکاری خصوصی) برای صنعت نفت کشور مفید باشند و خود افراد نیز از تجارب خود در این دوره آموزشی بهره مند شوند.

هشت رشته مورد نظر شامل کاردانی فنی مکانیک- تجهیزات ثابت فرآیندی، کاردانی فنی مکانیک- تعمیرات پمپ و کمپرسور، کاردانی فنی مکانیک - توربین‌های احتراق گازی، کاردانی فنی حفاری چاه‌های نفت و گاز، کاردانی فنی گاز - عملیات تولید و فرآورش، کاردانی فنی نفت - عملیات تولید و فرآورش، کاردانی فنی برق - ابزار دقیق و کاردانی فنی برق – برق صنعتی است.

دکتر ابوالحسنی همچنین از ایجاد دوره های تخصصی کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعت نفت خبر می دهد.

در واقع دانشگاه صنعت نفت با ایجاد چهار رشته جدید، برای سال تحصیلی ٩٢-٩٣ از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش دانشجو می‌پذیرد.

بر اساس این گزارش، با توجه به نیاز صنعت نفت به تربیت نیروهای متخصص و با هماهنگی های انجام شده با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با ایجاد چهار رشته "مدیریت مخازن هیدروکربنی"، "اقتصاد نفت و گاز"، "حقوق نفت و گاز" و "مالی– تامین مالی و سرمایه‌گذاری در نفت و گاز " در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشگاه صنعت نفت موافقت شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعت نفت در هریک از رشته های یادشده مجاز به پذیرش ١٠ دانشجو است، می افزاید: در تلاش هستیم به تعدادی از پژوهشگران و تکنولوژیست ها نیز بورس تحصیلی ارائه شود.

 تهیه کتابچه راهنما در اداره آموزش، تهیه تقویم آموزشی، به روزرسانی دستورعمل آموزش زبان انگلیسی، ایجاد یک فرم هماهنگ ارزیابی کارآموزان بدو استخدام، مستندسازی برای پدافند غیرعامل، نظارت بر فرآیند آموزشی، بررسی نحوه نیاز سنجی آموزشی و ... سایر فعالیت ها و برنامه های در دست اقدام این واحد محسوب می شود.

به طور کلی مجموعه آموزش صنعت نفت همواره در جهت بالندگی کارکنان نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش گام های اساسی برداشته است و در این راه با بهره گیری از مکانیزم های سخت افزاری و نرم افزاری روزآمد دنیا و بهره مندی از اساتید مجرب داخلی و خارجی، تشکیل دوره های آموزشی تخصصی و عمومی، برگزاری سمینارها و کارگاه های تخصصی و ... نقش چشمگیری در اعتلای این صنعت عظیم داشته است.
کد خبر 205614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =