نمایندگان شرکت متن درباره هورالعظیم مراجعه کننده نداشته اند

رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت متن ضمن تشریح اقدامات قانونی این شرکت در غرب کارون، گفت: نماینده ما در همه جلسه های استانداری و کارگروه به طور مستمر حضور فعالانه داشته، اما مراجعه ای به آنها نشده است.

الهام اردلانی در گفتگو با خبرنگار شانا، جزئیات حضور شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) برای توسعه میدانهای نفتی غرب کارون در محدوده تالاب هورالعظیم را تشریح کرد و در ادامه گفت: در سالهای اخیر اقدامهایی مانند تامین نکردن حقابه از رودخانه های ورودی کشور عراق، استفاده از سم برای صید آبزیان بوسیه افراد بومی، احداث دایک مرزی از سوی ارتش، ‌آتش سوزیهای هور و خشکاندن تالاب به منظور تبدیل عرصه تالابی به اراضی کشاورزی، مشکلاتی را برای تالاب هورالعظیم فراهم کرده است که نمی توان از تاثیر آنها گذشت.

وی افزود: فعالیتهای شرکت ملی نفت ایران در پنج حوضچه هورالعظیم به گونه ای است که در بخش شمالی تالاب هورالعظیم، حوضچه 1 و 2 در ضلع شمالی تالاب هرگز هیچ دریچه‌ای مسدود نشده و تالاب خشک نشده است. همچنین جاده های آنتنی ایجاد شده که مسیرهای دسترسی به چاههای آزادگان شمالی هستند به منظور حفظ تبادلهای آبی در اکوسیستم تالاب، از طریق احداث 244 آبراهه، سبب اتصال بخشهای مختلف تالاب به یکدیگر شده اند. البته این جاده ها در مسیر دسترسی به چاه های میدان آزادگان شمالی هستند.

اردلانی ادامه داد: دریچه های حوضچه شماره سه در ضلع جنوبی، آذر ماه 1393 با حضور معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران باز شد. این مهم و اقدامها انجام شده در آن بخش، در مکاتبه رسمی به معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران مورد قدردانی و تشکر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. از این رو مشخص است که اقدامهای شرکت ملی نفت ایران همسو با حفظ و احیای هور العظیم بوده است.

حتی با وجود باز شدن دریچه ها هور از آب پر نمی شود

رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت مهندسی و توسعه (متن) تاکید کرد: به دلیل قرارگرفتن ایران روی کمربند خشک، تبخیر بالا و میزان بارش کم و نیز کم شدن آب ورودی به تالاب هورالعظیم از سمت عراق و احداث 30 سد بزرگ و کانال آب در ترکیه و عراق و تغییرات اقلیمی، حوزه تالابی منطقه دچار بحران کم آبی است. به نحوی که حتی با وجود بازشدن دریچه ها، حجم آب در تالاب به حدی نبود که حوضچه 3 را پر کند و این مسئله در مورد حوضچه های 4 و 5 نیز صادق است از این رو با ایجاد رطوبت به دلیل مستعد بودن خاک، رویش گیاهان صورت پذیرفته است.

وی تاکید کرد که هم اکنون حوضچه 4 و 5 نیز خشک نیست و زیستگاه پرندگان زیادی در این منطقه است.

اداره کل محیط زیست خوزستان واکنشی به برنامه جامع زیست محیطی میدانهای نفت غرب کارون نداشته است

وی افزود: با وجود تهیه و ارسال برنامه جامع زیست محیطی میدانهای نفت غرب کارون از اول اردیبهشت سال 1393 به سازمان حفاظت محیط زیست و طرح برنامه اجرایی زیست محیطی از جمله زمانبندی بازکردن دریچه‌ها، احداث پل و آبراهه، کاشت گیاهان متناسب و بومی منطقه، پاسخی دال بر صحت و یا اصلاح موارد از سوی اداره کل محیط زیست خوزستان دریافت نشده است.

اردلانی تصریح کرد: با توجه به ضرورت بهبود وضع زیست محیطی منطقه، با وجود دریافت نکردن پاسخ از سوی اداره کل محیط زیست خوزستان،‌ احداث بسیاری از کالورتها (آبراهه ها) ، پل و باز کردن دریچه ها از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت صورت پذیرفته و این طرح نیز از سوی وزارت نفت نیز به منظور احیاء و بهبود وضع اکولوژی به سازمان محیط زیست پیشنهاد شده است.

رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: این طرح به عنوان بند 2 برنامه مصوبه هیئت وزیران در تاریخ 27 اسفند 93 تعیین شده و در دست اجرای این شرکت است و بر این اساس تا کنون 24 عدد از کالورتهای چند دهانه ای جدید ساخته و در محل نصب و بهره برداری شده و ساخت 2 پل به طور کامل در منطقه به اتمام رسیده است.

مراجعه ای به نماینده های شرکت متن در مورد هورالعظیم نشده است

وی تاکید کرد که نماینده شرکت مهندسی و توسعه نفت در همه جلسه ها استانداری و کارگروه به طور مستمر حضور فعالانه داشته و در این مورد ویژه نیز نمایندگان مطلع طرحهای در دست اجرا در منطقه برای ادای توضیح حضور داشته اند، اما مراجعه ای به آنها نشده است.

کد خبر 240049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =