بازار مشتقه ارزی راهکاری مطمئن برای جذب سرمایه گذاری در دوران پساتحریم

راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران مسیر سرمایه گذاریهای جدید خارجی و نیز کاهش ریسک سرمایه گذاری را هموار می کند.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا ناصرپور سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران  امروز (دوشنبه، 30 آذرماه) در کارگاه آموزشی  آشنایی با بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران به معرفی بازار مشتقه ارزی پرداخت و اظهار کرد: در فضای جدید به وجود اآمده در کشور و در آستانه ورورد به دوران پسا تحریم این بازار می تواند میزبانی مطمئن برای سرمایه گذاران خارجی باشد تا با خیالی راحت در بخشهای مختلف اقدام به سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به انواع معاملات ارز، اهداف راه‌اندازی و تجربه جهانی در این خصوص گفت: معاملات ارز در جهان به سه صورت معاملات نقدی، معاملات فارکس CFD و معاملات مشتقه انجام می شود و 62 درصد معاملات ارز در جهان در حوزه مشتقات بورسی، معاملات سوآپ و پیمانهای آتی صورت می پذیرد.

ناصرپور درباره انواع بازارهای معاملاتی ارز گفت: بازار میان بانکی، بازار خرده فروشی، بازارهای بورسی و فارکس از بازارهای فعال در حوزه ارز به شمار می روند.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با اشاره به پوشش ریسک نوسانهای نرخهای ارز برای فعالان بخش واقعی اقتصاد به عنوان یکی از اهداف اصلی راه اندازی این بازار گفت: این پوشش ریسک در فعالی‎های بازرگانی خارجی، در معاملات نقدی و رینگ صادراتی در بورس کالا و در سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران صورت خواهد گرفت و افزون بر کشف نرخ ارز با سازوکار بازار در یک بازار منسجم و کارا، امکان سیاست‎گذاری بازار ارز توسط نهاد ناظر با توجه به نمایش انتظارات آتی سرمایه‎گذاران و فعالان در این بازار فراهم می شود.

وی  افزود: ایجاد ابزارها و امکانات نظارتی بیشتر برای نهاد ناظر و امکان نظارت نظام‎مند بر بازار و مزیت پوشش ریسک نکول در مقابل بازار غیر رسمی از دیگر مزایای راه اندازی قراردادهای آتی ارز به شمار می رود.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با اشاره به تجربه جهانی قراردادهای آتی ارز در بورسهای مهم دنیا گفت: بورس تجاری شیکاگو، بورس کالا و طلای دبی، بورس کالای سنگاپور، بورس های هند، بورس آتی و اختیار روسیه، بورس کره، بورس آرژانیتن و بورس ابزارهای مشتقه ترکیه از جمله بورس های جهانی معتبر در دنیا هستند که معاملات قراردادهای آتی ارز در آنها انجام می شود.

ناصرپور تصریح کرد: شفاف بودن این بازار با توجه به کارکردهای بازار سرمایه و نیز وجود نظارتهای دقیق و جامع سبب شده تا بازار مشتقه ارزی به بازاری مطمئن تبدیل شود و امید است در آینده نزدیک این بازار بتواند تاثیر مثبت خود را در اقتصاد ایران برجای گذارد.

کارگاه آموزشی آشنایی با بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران امروز با هدف معرفی و تبیین این بازار برگزار شد.

کد خبر 252169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =