مشتریان نفتی ایران آماده پرداخت بدهیهای نفتی خود هستند

وزیر نفت از آمادگی شرکتهای خارجی برای بازپرداخت بدهیهای نفتی خود به ایران خبرداد و گفت: مطالبات نفتی ایران احتمالا با یورو دریافت می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه، 20 بهمن ماه) در نشستی با اصحاب رسانه درباره پرداخت یارانه نقدی از سوی وزارت نفت و این که آیا دولت حاضر است در صورت اضافه دریافت از وزارت نفت برای سازمان هدفمندی یارانه ها آن را بازپرداخت کند، افزود: در زمینه پرداخت یارانه، مواضع من همانند مواضع گذشته است، اما در زمینه بازپرداخت از سوی دولت باید گفت، دولت هر پولی بگیرد، دیگر پس نمی دهد.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی در این باره که تعامل با بخش خصوصی و این که عنوان می شود وزیر نفت مخالف خصوصی سازی است، یادآور شد: وزارت نفت از بخش خصوصی در بخشهای پتروشیمی و پالایش حمایت می کند، اما باید عنوان شود بخش بالادستی یعنی مخازن و میدانها و همچنین اکتشاف و تولید قابل واگذاری نیست؛ ضمن این که 20 درصد پتروشیمی نیز باید طبق قانون در اختیار دولت باشد و با واگذاری آن مخالف هستیم.

با عرضه نفت خام در بورس موافقم

وی افزود: صنعت پتروشیمی و بخش پایین دستی در برنامه ششم توسعه به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارند که این مقدار باید از سوی بخش خصوصی تامین شود.

زنگنه درباره عرضه نفت خام در بورس گفت: من مشکلی در این زمینه ندارم و اعتقادم این است که این مسیر باید طی شود.

به گفته زنگنه، دلیل مخالفت بدنه شرکت ملی نفت ایران نیز به دلیل جدید بودن این موضوع است، زیرا دلیلی برای مخالفت با عرضه نفت خام در بورس حتی به میزان اندک وجود ندارد.

دولت تصمیمی درباره افزایش قیمت بنزین نگرفته است

زنگنه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که دولت چه برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده دارد، افزود: دولت هیچ تصمیمی در این باره نگرفته و بحثی در این باره نیز مطرح نشده است، اما من موافق ادامه استفاده از کارتهای سوخت در بخش بنزین نیستم، با این وجود کارت سوخت در بخش گازوئیل می تواند ادامه یابد.

زنگنه با بیان این که برخی دوستان معتقدند که کارتهای سوخت بنزین باید فعال باشند، زیرا دولت می تواند از اطلاعات تولیدی آنها استفاده کند، افزود: با این حال به اعتقاد من طی هفت تا هشت سال گذشته هیچ استفاده ای از اطلاعات مندرج در کارتهای سوخت نشده است و زمانی که سهمیه بندی وجود ندارد با چه ابزاری می توان مردم را به استفاده از کارتهای سوخت ترغیب کرد، با این حال از معاون اول رئیس جمهوری درخواست کرده ام تا این مسئله را بررسی کنند و دیدگاه های خود را به ما اعلام کنند.

زنگنه با بیان این که موافق دو نرخی بودن قیمت بنزین نیستم، افزود: نرخ بنزین، گازوئیل و ال پی جی تک نرخی شده است.

هنوز درباره جمع آوری کارتهای بنزین تصمیم نهایی گرفته نشده است

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال می دهید سال آینده کارتهای سوخت بنزین جمع آوری شود، افزود: جمع آوری در کار نیست، زمانی که استفاده ای از دستگاه های کارت خوان نشده و کارت جدیدی هم صادر نشود، در عمل این فرآیند حذف می شود، اما هنوز تصمیم نهایی در این باره اتخاذ نشده است.

وزیر نفت درباره افزایش 500 هزار بشکه ای ظرفیت تولید کشور پس  از تحریمها نیز افزود: بخشی از این افزایش تولید به بخش خشکی مربوط است که بخش عمده ای از آن نیز محقق شده است، منتها این روند برای رسیدن به اهداف زمانبر خواهد بود.

برای نفت تولیدی خود مشتری داریم

زنگنه با بیان این که برای نفت تولیدی خود مشتری داریم و قراردادهای آن را نیز امضا کرده ایم، تصریح کرد: هم اکنون مشکلاتی نیز در بیمه حمل و نقل داریم ضمن اینکه بانکها نه به دلیل تحریم، بلکه به دلیل جریمه های سنگینی که طی سالهای گذشته رخ داده است، تا اندازه ای مردد هستند که این مسئله خاصی نیست و بزودی حل خواهد شد، اما از منظر نفت، کارهای ما انجام شده است و از اواسط فوریه برنامه برای افزایش خرید نفت ایران آغاز می شود.

وی درباره برگزاری مناقصه های نفتی نیز افزود: اوایل سال آینده 15 تا 16 میدان نفتی با اولویت میدانهای مشترک و میدانهایی که نیاز به افزایش ضریب بازیافت دارند، به مناقصه گذاشته می شوند که این مناقصه در ایران برگزار خواهد شد.

وزیر نفت درباره کنفرانسی که قرار بود در لندن برگزار شود، اما لغو شد، گفت: این کنفرانس به دلیل صادر نشدن ویزا برای بخش خصوصی لغو شد و فکر می کنم حضور نیافتن ما در این کنفرانس اثر داشت، زیرا آنها گفتند می توانند ظرف چند هفته ویزا صادر کنند.

خسارت ناشی از لغو قرارداد کرسنت کمتر از 500 میلیون دلار است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره آخرین ابهامهای موجود درباره پرونده کرسنت گفت: بزودی و پیش یا پس از انتخابات، جلسه مفصلی با تعدادی از رسانه های مخالف و موافق درباره کرسنت خواهم داشت که در این مصاحبه در حدی که بتوانم و با توجه به مصوبه های شورای عالی امنیت ملی به پرسشهای آنان پاسخ خواهم داد.

وزیر نفت با بیان این که شورای عالی امنیت ملی، عالی ترین مرجع تامین کننده منافع ملی در حوزه عملیات کشور است که زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می کند، افزود: این افتخار نیست که فردی بیاید و بگوید برخلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی این سخنان را می گویم، این چه افتخاری است که منافع ملی را بر هم می ریزید؟

زنگنه با بیان این که وظیفه ما اجرای مصوبه های شورای عالی امنیت ملی است، ادامه داد: من به دلیل منافع ملی سکوت می کنم که آسیبهای فراوانی نیز از این ناحیه دیده ام، با این حال این وظیفه ماست که بر اساس مصلحت کشور و منافع ملی گام برداریم.

وی با اشاره به اظهارنظرهای بیان شده درباره قرارداد کرسنت برخلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی، افزود: با انتشار این مطالب کاری می کنیم که طرفهای مقابل با استناد به این سخنان بگویند که شما خودتان گفته اید که 50 میلیارد دلار خسارت از این قرارداد وارد شده است و  آنها همین حرفها را در دادگاه به عنوان سند مطرح می کنند، در حالی که طرف خارجی قرارداد 500 میلیون دلار هم خسارت ندیده است.

وزیر نفت گفت: چرا هر وقت اتفاقی به نفع منافع ملی رخ می دهد، عده ای این سخنان را می گویند؟ البته من نیز شخصا از آنها خواهش کرده ام به منافع ملی توجه کنند، بخشی از مخالفان در این زمینه با من همراهی و مشورت داشته اند که از آنان نیز تشکر می کنم، اما برخی دوستان مسائلی را مطرح کردند که به ضرر منافع ملی است.

تحولات قیمتی در قراردادهای گازی زیاد است

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره شکایت گازی ترکیه از ایران و این که مقصر این قضیه کیست، گفت: تحول در قراردادهای گازی زیاد است و از آن جا که قراردادهای گازی باید به صورت بلندمدت امضا شود، تحولات قیمتی در آن اتفاق می افتد و این موضوع امری طبیعی به شمار می آید.

وی ادامه داد: ترکیه دو بار تقاضای بازنگری در قیمت گاز را مطرح کرد، یک بار 12 درصد تخفیف گرفت و بار دیگر نیز خواهان کاهش قیمت 25 درصدی بود و از سال 2012 نیز به دادگاه داوری مراجعه کرده است که البته این دادگاه تخفیف 25 درصدی را رد کرد.

وزیر نفت با اشاره به مذاکرات گذشته رئیس جمهوری کشورمان با رجب طیب اردوغان گفت: مقامهای ترکیه اعتقاد داشتند که گاز ایران خیلی گران است، اما رئیس جمهوری به مقامهای ترکیه ای عنوان کردند که در صورت افزایش خرید حجم گاز ما حاضر به انعطاف در قیمت گذاری هستیم.

روسیه می تواند در تولید نفت از میدانهای مشترک با ایران همکاری کند

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تهاتر نفت با روسیه تصریح کرد: تهاتر با روسیه موضوعی تمام شده است، روسها مشتری خوبی برای ما هستند و  ما می توانیم با این کشور در میدانهای مشترک همکاری کنیم.

احتمال مذاکره ایران و عربستان درباره همگرایی هر چه بیشتر کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، پرسش خبرنگاری دیگری بود که وزیر نفت در این باره گفت: ایران با هر گونه مذاکره و همگرایی با کشورهای عضو اوپک و از جمله عربستان حمایت می کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره چشم انداز صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: خصوصی سازیها در صنعت پتروشیمی چه اشتباه و چه صحیح و چه موفق و ناموفق، رخ داده است، اما ما باید برنامه مشخصی برای توسعه این صنعت داشته باشیم؛ باید بتوانیم خوراک پتروشیمی ها را تعیین کنیم. ما سعی در جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی داریم. باید بتوانیم مسائل مالی آنها را حل کنیم زیرا این صنعت امروز به حمایت بیشتری نیاز دارد.

زنگنه در ادامه به عملکرد کشورهای حوزه خلیج فارس درباره چالش قیمت نفت اشاره کرد و گفت: برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به ظاهر می گویند هدف آنها از کمک به کاهش قیمت نفت اهداف اقتصادی است، اما این هدف به هیچ عنوان اقتصادی نخواهد بود.

وی افزود: یکی از تحلیلگران می گوید کشوری که قیمت نفت را پایین آورده، هدفش ضربه زدن به ایران است، بنابراین اگر اراده سیاسی باشد، قیمت نفت را نیز می توان در عرض یک هفته درست و منطقی کرد؛ ما به سخت زندگی کردن عادت کرده ایم، اما بسیاری (از کشورها) این گونه نیستند.

وزیر نفت در پاسخ به خبرنگاری دیگر گفت: برخی منتقدان شما را دلیل اصلی کاهش قیمت نفت می دانند، افزود: اگر من فردی هستم که می توانم قیمت جهانی نفت را کاهش دهم و یا اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین را متحول کنم، شخص مهمی هستم البته من خودم دچار این توهم نشده ام.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا ما با کشور روسیه در حوزه دریای خزر اشتراکهایی داریم گفت: ما با روسیه در دریای خزر جای مشترکی نداریم.

وزیر نفت به موضوع امنیت سرمایه گذاری برای شرکتهای خارجی در حوزه نفت و گاز اشاره و عنوان کرد: امروز ایران امن ترین کشور منطقه به شمار می رود، شکی وجود ندارد که ایران کشوری مقتدر و قوی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره  این که آیا پس از اجرایی شدن برجام سوآپ نفت همچنان در اولویت وزارت نفت است گفت: اولویت خیر؛ اما  آمادگی داریم تا عملیات سوآپ نفت و گاز را آغاز کنیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 

وزیر نفت درباره این که آیا در سفر هیئت ایتالیایی به تهران مذاکره ای با آنها خواهید داشت، با اشاره به این که در سفر به این کشور مذاکرات انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به این که کمتر از 10 روز پیش در سفرم به ایتالیا با مقامهای عالی رتبه آنها مذاکراتی داشتم و از آنجا که اتفاق جدیدی در این فاصله زمانی رخ نداده است بنابراین لزومی به مذاکره با آنها نیست.

وی ادامه داد: منتها مذاکرات برای عملیاتی شدن تفاهمهایی که در ایتالیا انجام شد با همکارانم در وزارت نفت انجام می شود. 

تعهد ایران برای صادرات گاز به پاکستان 

وزیر نفت درباره صادرات گاز ایران به پاکستان و این که آیا ایران از این کشور به دلیل اجرائی نشدن این قرارداد غرامت دریافت می کند، تصریح کرد: ایران علاقه مند و متعهد به صادرات گاز به این کشور است و طبق قرارداد این کشور باید اوایل سال 2015 از ایران گاز دریافت می کرد که عملیاتی نشده است و این به معنای تخلف و پرداخت خسارت از سوی آنهاست.

زنگنه گفت: با این حال اولویت نخست ما عملیاتی کردن اصل این قرارداد است.

وزیر نفت درباره این که در توسعه میدانهای مشترک اولویت همکاری با کدام کشورهاست، افزود: چنین اولویتی نداریم، اما علاقه مند هستیم با شرکتهای معتبر و صاحب فناوری کار کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش قیمت نفت چه برنامه ای برای نوسازی و بهسازی تجهیزات و خطوط لوله نفتی دارید، گفت: با این قیمت و همچنین سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت نمی توان اقدام زیادی در این زمینه انجام داد، اما برای نوسازی و بهسازی در قالب قراردادهای جدید نفتی برنامه هایی پیش بینی شده است.

به گفته زنگنه، باید فکری برای درآمدهای شرکت ملی نفت ایران کرد مگر این که قیمت نفت بالا رود.

آغاز بازپرداخت مطالبات نفتی 4 میلیارد دلاری ایران

زنگنه درباره همکاری ایران و جمهوری آذربایجان و حضور در دریای خزر نیز گفت:‌ موافق همکاری با این کشور در زمینه سوآپ هستیم، اما در زمینه حضور در دریای خزر باید گفت مذاکرات در سطح بالای سیاسی در حال انجام است و احتمال می رود در جریان سفر الهام علی یف، رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، مباحثی درباره حضور در دریای خزر نهایی شود.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه تولید نفت در دریای خزر افزود: به دلیل گران تمام شدن تولید نفت در خزر، فعالیت در این حوزه دارای اهمیت نیست، اما حضور در دریای خزر برای ایران مهم است. 

وزیر نفت درباره دریافت پول نفت به یورو نیز گفت: همه معاملات نفتی با دلار انجام می شود و پرداخت آن یک کار عملیاتی است که می توان به ارزهای مختلف و آنچه مدنظر بانک مرکزی است دریافت کرد. 

زنگنه با بیان این که مطالبات نفتی ایران از شرکت هلنیک پترولیوم یونان، ساراس ایتالیا و شرکت انگلیسی-هلندی شل به احتمال زیاد به یورو یا ارزهای مدنظر بانک مرکزی دریافت می شود، افزود: مجموع بدهی این شرکتها حدود چهار میلیارد دلار است.

وی با بیان این که شل آماده بازپرداخت بدهی نفتی خود است، اظهارکرد: هلنیک پترولیوم مشکلاتی برای بازپرداخت دارد که قرار است راههای بازپرداخت آن بررسی شود. 

وزیر نفت تاکید کرد: بدهیهای نفتی اینوک امارات، ژاپن و هلند به بانک مرکزی پرداخت می شود که کار بازپرداخت آن نیز آغاز شده است.

برای دسترسی به فایل صوتی نشست خبری بیژن زنگنه، وزیر نفت اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 254928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =