۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
  • کد خبر: 268353
آخرین تحولات اوپک در هفته دوم شهریور

اعلام آمادگی کشورهای تولید کننده عمده نفت عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و غیر عضو اوپک برای همکاری به منظور تثبیت سطح تولید و تقویت قیمت های جهانی نفت، از مهم ترین تحولات این نهاد نفتی، در هفته دوم شهریور ماه ١٣٩٥ (اوت – سپتامبر ٢٠١٦) بود.

به گزارش شانا، رسیدن عرضه نفت اوپک به بالاترین سطح و کاهش همزمان درآمدهای کشورهای عضو اوپک به پائین‌ترین سطح در 12 سال گذشته، از دیگر تحولات در ١٤ کشور عضو این سازمان در این دوره بود.

آمادگی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای تثبیت سطح تولید نفت

همزمان با اعلام آمادگی ایران برای شرکت در نشست غیررسمی اوپک  در سطح وزیر که قرار است در حاشیه مجمع بین المللی انرژی (آی یی اف) از 26 تا 28 سپتامبر (پنجم تا هفتم مهر ماه) در الجزایر، برای مذاکره در باره تثبیت سطح تولید نفت و تقویت قیمت های جهانی برگزار شود، عربستان سعودی و روسیه نیز برای مذاکره درباره تثبیت سطح تولید نفت اعلان آمادگی کردند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، روز پنجشنبه (11 شهریور ماه) گفت که اعضای اوپک در حال رسیدن به موضعی مشترک درباره سطح تولید نفت هستند.

وی با بیان این موضوع که که اگر این کشور میزان تولید نفت خود را مانند کشورهای دیگر تغییر دهد، امری معقول است، اظهار کرد: تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک در حال رسیدن به اجماع و اتحاد نظر در مورد این موضوع هستند.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، نیز گفت که کشورش در آستانه برگزاری اجلاس غیر رسمی اوپک که قرار است برای بررسی مساله تثبیت قیمت ها برگزار شود، بازار را اشباع نمی کند.

وی در جلسه ای با حضور نمایندگان کشورهای آسیایی خریدار نفت از جمله چین با یادآوری این موضوع که کشورش می تواند تا ١٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز نفت تولید کند، گفت: بازار در حال حاضر بیش از سطح معمول اشباع است و ما لزومی نمی‎بینیم که عربستان در آینده‎ای نزدیک به ظرفیت بیشین خود برسد.

عربستان تولید نفت خود را به سطح تقریبا بی سابقه ای رسانده است و تلاش می کند سهم خود را در بازار در صورت اشباع بازار جهانی حفظ کند به گونه ای که طبق آمار شبکه خبری بلومبرگ، در ماه ژوئیه،١٠ میلیون و ٤٣٠ هزار بشکه نفت در روز تولید کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نیز روز جمعه (١٢ شهریور ماه) از برنامه های ایران در پسابرجام برای بازیابی نقش و سهم خود در بازارهای نفتی جهان و افزایش تولید و عرضه نفت حمایت کرد.

وی تاکید کرد: بر این باورم که از نظر خردمندی اقتصادی و منطق باید در این زمینه توافق کرد و اطمینان دارم همه طرف ها نیز آن را تائید می کنند، زیرا مساله سیاسی شده است. همه طرف های شریک در بازارهای نفتی که به حفظ بهای عادلانه و ثبات در عرضه علاقه دارند، باید تصمیم لازم را بگیرند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، نیز روز شنبه (١٣ شهریور ماه) گفت که موضوع تثبیت سطح تولید نفت در نشست این ماه تولیدکنندگان عمده نفت در الجزایر، مطرح می‌شود.

وی افزود که تثبیت سطح تولید نفت یکی از موضوع‌هایی خواهد بود که تولیدکنندگان عمده نفت خام در نشست این ماه (سپتامبر) در الجزایر درباره آن به گفت‌وگو خواهند نشست.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، نیز هفته گذشته اعلام کرد که این کشور به منظور کمک به افزایش قیمت‌های جهانی نفت، از تصمیم تثبیت تولید نفت حمایت خواهد کرد؛ اگرچه وزیر نفت عراق اظهار کرد که این کشور قصد دارد تولید نفت خود را افزایش دهد.

وی روز سه شنبه (٩ شهریور ماه) اعلام کرد که این کشور از طرح تثبیت سطح تولید نفت در نشست غیر رسمی آتی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در سپتامبر، حمایت خواهد کرد.

جبار علی اللعیبی، وزیر نفت عراق، که قرار است برای نخستین بار در نشست اوپک، شرکت کند، پیشتر از شرکت های نفتی بین‎المللی فعال در عراق خواستار افزایش تولید به منظور بالا بردن درآمد ملی شده بود تا تولید خود را در سطح بالاتری تثبیت کند.

عراق با تولید روزانه چهار میلیون و ٣٦٠ هزار بشکه نفت در ماه گذشته (ژوئیه)، در ردیف دومین تولید کننده عمده اوپک پس از عربستان سعودی قرار گرفته است.

هر چند که ممکن است عراق در حال حاضر تثبیت سطح تولید نفت خود را بپذیرد، اما بدون شک به پیگیری هدف بزرگ تولید روزانه ٦ میلیون بشکه تا سال ٢٠٢٠ ادامه خواهد داد.

سهیل بن محمد فرج فارس المزروعی، وزیر انرژی امارات، نیز گفت بود که سهم اوپک از بازار نفت در سطح خوبی قرار دارد.

وی روز شنبه ( 6 شهریور ماه) تصریح کرد: ما از چالش های موجود در بازار آگاه هستیم و معتقدیم که این دشواری‌ها وجود دارد. اما به نظر من اوپک قادر است با انعطاف پذیری با آنها مقابله کند و به زودی به ثبات برسد. به نظر من هر تصمیمی در آینده نیازمند حضور کامل تمامی کشورهای اوپکی و همچنین تولیدکنندگان مهم نفت غیر اوپک است.

رسیدن عرضه نفت اوپک به بالاترین سطح

عرضه روزانه نفت اوپک در ماه گذشته (اوت) با توجه به افزایش تولید کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ٤٠ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه پیش از آن (ژوئیه)، به بالاترین سطح در ماه‌های اخیر رسید.

اطلاعات مربوط به حمل و نقل دریایی و اطلاعات به دست آمده از منابع صنعت نفت نشان داد که عرضه روزانه نفت کشورهای عضو اوپک از ٣٣ میلیون و ٤٦٠ هزار بشکه در ماه ژوئیه، با ٤٠ هزار بشکه افزایش، به ٣٣ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه درماه اوت رسید.

میزان عرضه نفت کشورهای عضو اوپک در ماه اوت بدون در نظر گرفتن کشورهای گابن و ونزوئلا به ٣٢ میلیون و ٥٤٠ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین سطح از زمان شروع ثبت آمار اوپک از سوی رویترز در سال ١٩٩٧ است.

طبق این بررسی‌ها، تولید نفت عربستان در ماه اوت در حد تولید ماه ژوئیه خود، که به رکورد ١٠ میلیون و ٦٧٠ هزار بشکه در روز رسید، باقی بماند.

بر اساس بررسی‌ها، تولید امارات با افزایش در ماه اوت، برای نخستین بار به سه میلیون بشکه در روز رسیده است و تولید نفت کشورهای عراق و کویت نیز کمی بیشتر از ماه ژوئیه آنها است.

بیشترین افت عرضه در میان کشورهای عضو اوپک درماه اوت مربوط به نیجریه و به دلیل حملات نظامی به تأسیسات نفتی این کشور بود. تولید نفت لیبی و ونزوئلا نیز در این مقطع زمانی به دلیل بحران اقتصادی کاهش یافت.

همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) پیش بینی کرد که درآمد صادرات نفت اوپک در سال ٢٠١٦ به پائین‎ترین میزان در ١٢ سال گذشته رسیده است.
این نهاد انرژی ایالات متحده پیش بینی کرد که درآمد خالص صادراتی اعضای سازمان اوپک در سال جاری (٢٠١٦) با ١٦ درصد کاهش نسبت به سال پیش ٢٠١٥ به ٣٣٧ میلیارد و ٩٠٠ میلیون دلار برسد.

همچنین میزان افت درآمد خالص صادراتی اوپک امسال نسبت به سال ٢٠١٤ میلادی، ٥٥ درصد و در پائین ترین میزان از سال ٢٠٠٤ به این سو خواهد بود.

کاهش ٦ میلیارد دلاری ذخایر خارجی عربستان

ذخایر خارجی ماه ژوئیه عربستان سعودی بیش از ١٥ درصد یا ٦ میلیارد دلار کاهش یافت.

بولتن ماهانه آماری آژانس پولی عربستان سعودی اعلام کرد که ذخایر خارجی این کشور نفت خیز حوزه خلیج فارس و تولید کننده عمده عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، در ماه ژوئیه با ١٥,٧ درصد کاهش به ١٠٥ میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس آمار انتشار یافته توسط این سازمان، کاهش ٦ میلیارد و ٥٦٠ میلیون دلاری ذخایر خارجی عربستان میزان آن را به پائین‎ترین سطح از مارس ٢٠١٣ به این سو، رسانده است.

عربستان سعودی به عنوان بزرگ‎ترین صادر کننده نفت جهان از کاهش قیمت های نفت، زیان دیده به گونه ای که این نوسان‎ها و بی ثباتی‎ها، موجب کسر بودجه ٨٧ میلیارد دلاری این کشور در سال جاری میلادی (٢٠١٦) شده است.

تولید نفت خام عربستان سعودی، در ماه ژوییه (٢٠١٦) به رقم بی‎سابقه ١٠ میلیون و ٦٧٠ هزار بشکه در روز رسید که حدود هفت میلیون بشکه در روز آن را صادر و بقیه را به مصرف داخلی می رساند.

تلاش سعودی ها برای نفوذ در بخش پالایش جهان

شرکت سعودی آرامکو برای به دست آوردن جایگاه بیشتر در بخش پالایش جهان، تلاش می کند.

محمد القحطانی مدیر بخش بالادستی شرکت آرامکو، گفت که این شرکت برای گسترش جایگاه خود در بخش پالایش بین‌المللی به ویژه در آسیا مذاکره می کند.
وی افزود: هدف این شرکت بالابردن میزان بازیافت نفت از ٥٠ درصد کنونی به ٧٠ درصد است. به گفته مدیر بخش بالادستی شرکت آرامکو، هدف این شرکت، دو برابر کردن میزان مشارکت محلی در پروژه ها تا رسیدن به سطح ٧٠ درصد است.

ریاض، بزرگترین صادر کننده نفت خام جهان، قصد دارد بزرگترین عرضه اولیه سهام را در تاریخ برگزار کند. انتظار می رود که عربستان با فروش عرضه اولیه حدود پنج درصد سهام شرکت انرژی عربستان، سعودی آرامکو، مبلغی در حدود ١٠٠ میلیارد دلار کسب کند که بخش اصلی طرح سلمان برای خروج اقتصاد این کشور از سیطره درآمد نفت است.

این کشور خاورمیانه قصد دارد با سرمایه گذاری در پالایشگاه های کشورهای آسیایی به مصرف کنندگان و خریداران در کشورهایی مانند چین، هند، اندونزی، مالزی و ویتنام، نزدیک شود.

به گفته جان اسفاکیاناکیس، مدیر بخش پژوهش اقتصادی مرکز پژوهش خلیج، با توجه به اندازه این عرصه اولیه سهام و تمایل بالقوه بخش های همگانی و خصوصی در آسیا، این عرضه اولیه سهام شرکت نفت دولتی عربستان به نام سعودی آرامکو، احتمالا بخشی از مذاکرات سلمان در این کشورها خواهد بود.

هنوز عربستان در باره انتخاب مکان و بورس برای عرضه سهام اولیه سعودی آرامکو، تصمیمی نگرفته است.

چین در نیمه نخست سال جاری میلادی (٢٠١٦) حدود یک میلیون و ٧٠ هزار بشکه نفت در روز از عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده عضو سازمان اوپک، وارد کرده است که حدود ١٤ درصد کل صادرات عربستان به شمار می رود.

روزنامه دیلی تلگراف در ماه مه نوشت که عربستان سعودی، گروه دولتی سینوپک چین را که بزرگترین پالایشگر جهان به شمار می رود، به عنوان سرمایه گذار راهبردی در سعودی آرامکو به شمار می آورد.


این در حالیست که روسیه با استفاده از خط لوله ارتباطی مستقیم و پایانه صادراتی نفت در اقیانوس آرام به رقابت با عربستان سعودی در صادرات نفت به چین پرداخته و جایگاه نخست عربستان را به چالش کشیده است.

شرکت های مستقل پالایشگر چین، منبع تازه ای برای مصرف نفت شده‌اند و ایران نیز به عنوان یک عرضه کننده نوظهور، پا به عرصه بازارهای جهانی گذاشته است.

آرامکو با شرکت پتروچاینا در باره مشارکت در ساخت پالایشگاه یونان متعلق به این شرکت، در حال مذاکرات مقدماتی است. آرامکو همچنین ٢٢ درصد سهام یک شرکت پالایش و بازاریابی سوخت را در فوجیان چین در اختیار دارد و شرکت صنایع پایه سعودی (سابیک) به همراه گروه سینوپک در سهام مجتمع پلی کربنات تاجین شراکت دارد.


همچنین ٣٧,٥ درصد سهام پالایشگاه ینبع عربستان نیز به شرکت چاینا پترولیوم اند کمیکال وابسته به گروه سینوپک، تعلق دارد.

از سوی دیگر عرضه نفت خام عربستان سعودی به ژاپن در نیمه نخست سال جاری میلادی (٢٠١٦)، با هشت درصد افزایش به یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است که به این ترتیب عمده ترین عرضه کننده نفت خام به ژاپن به شمار می رود.


به گفته منابع آگاه، ژاپن قصد بررسی تجدید یک توافقنامه را دارد که به آرامکو امکان ذخیره سازی حدود یک میلیون کیلو لیتر (٦ میلیون و ٢٩٠ هزار بشکه) نفت خام در جزیره اوکیناوا و همچنین دیگر طرح های اقتصادی را می دهد.

آرامکو همچنین به تکمیل تاسیسات پتروشیمی درون پالایشگاه مشترک با شرکت سومیتومو کمیکال ژاپن در رابغ عربستان، نزدیک شده است.

فعالیت تاسیسات کراکر خوراک ترکیبی مجتمع پتروشیمی «صداره کمیکال» نیز در جبیل عربستان سعودی در حاشیه خلیج فارس، آغاز شد.


شرکت پتروشیمی «صداره کمیکال» حاصل سرمایه گذاری مشترک ٢٠ میلیارد دلاری میان شرکت ملی نفت سعودی آرامکو و داوکمیکال است.

این تاسیسات که نخستین واحد کراکر خوراک ترکیبی در ٦ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به شمار می رود، می تواند اتان و نفتا را فرآوری کند.

زیاد البان، مدیر عامل صداره، در ژانویه به رویترز گفته بود که این واحد قرار است در ماه مارس راه اندازی شود و ظرفیت نهایی روزانه آن به ٨٥ میلیون فوت مکعب اتان و ٥٠ هزار بشکه نفتا خواهد رسید.

مجتمع پتروشیمی صداره متشکل از ٢٦ تاسیسات یکپارچه است که در یک مرحله ساخته شده و قرار است تمامی تاسیسات آن تا پایان ٢٠١٧ وارد مدار شود.

مجتمع پتروشیمی صداره در دسامبر گذشته (٢٠١٥) با تولید نخستین محصول پتروشیمی اعلام کرد که ناولین فرآورده این مجتمع که محلول پلی اتیلن بود، با کشتی به چین صادر شده است.

ازسرگیری صادرات نفت شمال عراق از خط لوله اقلیم کردستان

اقلیم کردستان و دولت عراق در پی مذاکرات توافق کردند که نفت میدان کرکوک را به طور مشترک صادر کنند.

منابع تجاری عراق روز پنجشنبه (١١ شهریور ماه) اعلام کردند که شرکت دولتی بازاریابی نفت خام این کشور «سومو» و دولت اقلیم کردستان پس از رسیدن به توافق آغازین درباره تقسیم درآمدهای میدان نفتی کرکوک عراق، تصمیم به صادرات مشترک نفت از این میدان گرفتند.

به گفته عزت صابر، مدیر کمیته مالی شورای وزیران اقلیم کردستان، بر اساس این توافق، قرار است درآمد نفت میدان کرکوک تا پایان سال جاری میلادی (2016)، میان دو طرف به صورت مساوی تقسیم شود.

این دستاورد نشانه پیشرفت روابط میان بغداد و اربیل است که سالها به دلیل مسائل مالی و بر سر تقسیم درآمدهای نفتی در حال نزاع بوده‌اند و مصالحه بر سر میدان نفتی کرکوک می‌تواند نخستین گام در جهت ایجاد یک توافق جامع درباره تمام نفت اقلیم کردستان باشد.

تولید نفت از میدان نفتی کرکوک که از طریق بندر جیحان ترکیه در حاشیه دریای مدیترانه صادر می‌شود از ماه مارس امسال متوقف شده بود.

پیش از ماه مارس تولید نفت این میدان به طور یکجانبه تحت کنترل اقلیم کردستان بوده است. از اواسط سال ٢٠١٥ میلادی سومو هیچ محموله نفتی را از طریق بندر جیحان صادر نکرد و اقلیم کردستان به طور مستقل فروش و صادرات نفت خود و میدان کرکوک را بر عهده گرفت.

اقلیم کردستان علاوه بر میدان کرکوک، حدود ٥٠٠ هزار بشکه در روز از میدانهای خود تولید نفت می کند که صادرات آن نیز به طور مستقل بر عهده این منطقه نیمه خودمختار است.

اقلیم کردستان نیاز دارد که تولید نفت میدان کرکوک به سرعت ازسرگرفته شود زیرا صادرات نفت خود به تنهایی کفاف نیازهای آن را نمی‌دهد و اقلیم کردستان مجبور بود میلیاردها دلار از ترکیه وام بگیرد.

میزان درآمد نفتی از دست رفته اقلیم کردستان از زمان توقف تولید میدان کرکوک در ماه مارس امسال بیش از یک میلیارد دلار برآورده شده است. اما بغداد تاکید کرده است: سومو تنها نهادی است که می‌تواند نفت خام عراق را بفروشد.

اقلیم کردستان از میانه سال ٢٠١٥ با این استدلال که بغداد به قرارداد تقسیم درآمد نفت احترام نگذاشته و بودجه کافی به اربیل انتقال نداده است، صادرات و فروش مستقل نفت خام از طریق ترکیه را آغاز کرد.

مقامات اربیل نیز تاکید کرده اند: تنها در صورتی که بغداد هر ماه یک میلیارد دلار از بودجه فدرال را به این منطقه انتقال دهد حاضر است امتیاز صادرات نفت را به سومو واگذار کند.

وزارت نفت عراق هفته گذشته اعلام کرده بود: قصد دارد در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات با مقام های اقلیم کردستان درباره چگونگی تقسیم درآمد صادرات نفت تولید شده در میدان های نفتی کرکوک در شمال عراق، فروش نفت خام از طریق ایران را بررسی کند، اگرچه طرفین درباره درآمد نفتی میدان کرکوک به توافق رسیده‌اند.

میدان نفتی کرکوک یکی از بزرگترین میدانهای نفتی عراق است که درشهر کرکوک در شمال بغداد قرار دارد و دارای ذخیره ۱۰ میلیارد بشکه نفت است.

عراق که دومین تولید کننده عمده عضو اوپک، پس از عربستان سعودی است، بیشتر نفت خام خود را از منطقه جنوبی صادر می کند.

این در حالیست که بغداد نفتکش هایی که نفت اقلیم کردستان را حمل می کنند، از ورود به بندرهای عراق منع کرد.

شرکت دولتی بازاریابی نفت خام عراق (سومو)، به منظور تشدید فشار بر اقلیم کردستان و هم زمان با مذاکرات در باره تقسیم درآمد نفت صادراتی، سه فروند کشتی که نفت خام این منطقه نیمه خودگردان را حمل کرده اند، تحریم کرد.

سومو هفته گذشته در نامه ای به عوامل فعال در بازار نفت اعلام کرد که از این پس به کشتی های ماران سناتوروس، فور اسمایل و اس ان اولیویا که اقدام به نقل و انتقال نفت اقلیم کردستان کرده اند، اجازه ورود به پایانه ها و بندرهای عراق و صادرات نفت خام این کشور را نخواهد داد.

اقلیم کردستان عراق روزانه حدود ٥٠٠ هزار بشکه نفت خام از بندر جیحان در سواحل مدیترانه ترکیه صادر می کند. اما حجم نفت خام کرکوک که بغداد از ماه جاری (اوت) شروع به تحویل دادن به اقلیم کردستان کرده است، تنها نصف ١٨٠ هزار بشکه در روز است که قبلا از این طریق صادر می شد.

تنها راه انتقال نفت خام سومو به ایران با استفاده از کامیون از مسیر سلیمانیه در مرکز منطقه اقلیم کردستان است که تحت تسلط اتحادیه میهنی کردستان رقیب حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم، است.

طرح انتقال نفت کرکوک از طریق ایران متضمن تحمل و پرداخت هزینه های انتقال بار بالغ بر ٢٠ دلار برای هر بشکه نفت است که به نسبت انتقال نفت از طریق خط لوله سواحل مدیترانه، بسیار بالاتر خواهد بود و موجب کاهش بیشتر درآمد صادرات نفت عراق خواهد شد.

همچنین میزان صادرات نفت عراق از بنادر جنوبی این کشور در ماه اوت امسال نسبت به ماه گذشته ٢٨ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

دو منبع خبری از شرکت ملی نفت جنوب عراق (پنج‌شنبه، یازدهم شهریور ماه) اعلام کردند که میزان صادرات روزانه نفت از پایانه های جنوبی این کشور از سه میلیون و ٢٠٢ هزار بشکه در ماه ژوئیه امسال به سه میلیون و ٢٣٠ هزار بشکه در ماه اوت افزایش یافت.

عراق که برای تامین ٩٥ درصد درآمد همگانی خود به فروش نفت متکی است به علت قیمت های پائین نفت و هزینه های سنگین جنگ علیه داعش، زیر فشار شدیدی قرار دارد. گروه تروریستی داعش در تهاجم گسترده دو سال پیش (2014)، بخش هایی از شمال و غرب عراق را اشغال کرده است.

فیاض النعمه معاون وزیر نفت عراق روز جمعه (پنج شهریور ماه) به رویترز گفته بود که شرکت دولتی نفت شمال عراق، در ماه جاری (اوت)، انتقال نفت خام را از طریق خط لوله اقلیم کردستان به ترکیه برای نشان دادن حسن نیت به منظور فراخوانی کردها به آغاز مذاکرات ازسرگرفته است.

وی افزود: تولید نفت خام از میدان نفتی کرکوک توسط شرکت نفت شمال که از طریق خط لوله صادر می شود، تاکنون حدود ٧٥ هزار بشکه در روز بوده که نصف میزان پیش از توقف جریان صادرات نفت در ماه مارس (٢٠١٦) است و تنها در صورت دستیابی بغداد و اربیل به توافق، افزایش خواهد یافت.

وزارت نفت عراق پنجشنبه (٢٨ مرداد ماه) اعلام کرده بود که انتقال نفت از میدان های کرکوک را که توسط شرکت دولتی نفت شمال بهره برداری می شود، از طریق خط لوله اقلیم کردستان به ترکیه ازسرگرفته است.

مهار آتش سوزی چاه های نفتی القیاره عراق

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، وزارت نفت عراق روز دوشنبه (هشتم شهریور ماه) اعلام کرد که آتش سوزی در چهار چاه نفت منطقه نفت خیر القیاره را خاموش کرده است. نیروهای مسلح عراق به تازگی این منطقه را از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد کردند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، روز پنجشنبه (چهارم شهریور ماه) اعلام کرد که ارتش این کشور، عناصر گروه داعش را از منطقه نفت خیز القیاره در جنوب شهر موصل مرکز این گروه تروریستی در خاک عراق، بیرون رانده است.

نیروهای مسلح عراق، ماه گذشته (ژوئیه) پایگاه هوایی قیاره را از اشغال داعش آزاد کردند و قصد دارند از آن به عنوان مرکز حمایت از پیشروی نیروهای این کشور به سوی موصل در ٦٠ کیلومتری شمال آن، بهره برداری کنند.

بخشی از نفت خام تولیدی منطقه القیاره، که از نوع بسیار ترش است، در یک پالایشگاه کوچک در این منطقه، فرآوری می شود.

رکود پیاپی در بخش نفت و گاز کویت

بر اساس داده های اولیه اداره مرکزی آمار کویت، بخش نفت و گاز این کشور عضو اوپک در حوزه خلیج فارس که زمانی سودآور بود، در سال ٢٠١٥ برای سومین سال پیاپی در رکود به سر برد.

در گزارش اداره مرکزی آمار کویت، این رکود در بخش نفت و گاز به جای کاهش تولید، به افت ١٩ درصدی فعالیت های پالایشی در سال گذشته نسبت داده شده است.

دولت این کشور حوزه خلیج فارس به تازگی یارانه های سخاوتمندانه و گزاف انرژی به شهروندان و ساکنان این کشور را کاهش داده است.

بر اساس بیانیه دولت کویت که در ماه اوت منتشر شد، قیمت های سوخت از اول سپتامبر (١١ شهریور ماه) برای مشتریان و مصرف کنندگان انرژی این کشور، ٨٠ درصد بالا خواهد رفت.

گرچه کویت آخرین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود که قیمت های سوخت را افزایش می دهد، اما این کشور الگوی قیمت گذاری انرژی خود را در ژانویه ٢٠١٥ آزادسازی کرد به گونه ای که تغییر ماهانه قیمت ها را امکان پذیر می کند.

کشورهای بحرین، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز الگوی قیمت گذاری سوخت را در میانه ٢٠١٤ به علت کاهش شدید درآمدهای نفتی در پی سقوط قیمتهای جهانی نفت در همان سال، آزادسازی کردند.

توقف جنگ نفت در جنوب نیجریه

گروه شبه نظامی انتقام جویان دلتای نیجر که مسئولیت رشته حملات ماه های اخیر را به تاسیسات نفت و گاز منطقه دلتای نیجر در جنوب این کشور پذیرفته است، روز دوشنبه (هشت شهریور ماه) اعلام کرد که اقدامات خصومت آمیز در این منطقه را متوقف کرده است.

گروه انتقام جویان دلتای نیجر این بیانیه را حدود یک هفته پس از اعلام آمادگی برای برقراری آتش بس و مذاکره با دولت نیجریه، منتشر کرد.

حملات شورشیان به تاسیسات نفتی این منطقه باتلاقی که ٧٠ درصد درآمد دولت نیجریه را تامین می کند، از ماه ژانویه تاکنون، تولید این کشور را با حدود ٧٠٠ هزار بشکه در روز کاهش، به یک میلیون و ٥٦٠ هزار بشکه در روز رسانده و جایگاه این کشور عضو اوپک را در غرب آفریقا از بزرگ ترین تولید کننده نفت این قاره، به جایگاه دوم پس از آنگولا پایین آورد.

ارتش نیجریه روز شنبه (٦ شهریور ماه) اعلام کرد که عملیات تهاجمی تازه ای را علیه شبه نظامیان فعال در منطقه دلتا برای سرکوب آنان، آغازکرده است.

تجدید مناقصه طرح عظیم نفتی ونزوئلا


شرکت دولتی نفت ونزوئلا (پی دی وی اس ای) یک مناقصه بزرگ برای حفاری ٦٠٠ چاه نفت را در بزرگ ترین ذخایر نفت جهان واقع در آمریکای جنوبی، تجدید کرد.

پیشنهاد مناقصه مشابهی به ارزش چهار میلیارد و 500 میلیون دلار سال گذشته (٢٠١٥) به علت نگرانی ها در باره شفافیت قرارداد و نفوذ سیاسی، شکست خورد.

منابع آگاه از این مناقصه به رویترز گفتند: پی دی وی اس ای اکنون پیشنهاد مشابهی با این تفاوت مطرح کرده که آن را به ٦ قرارداد که هر یک مربوط به ١٠٠ چاه است، تقسیم کرده است.

شرکت دولتی پی دی وی اس ای از برندگان بالقوه این مناقصه ها می خواهد که هزینه های مالی پروژه هایشان را به طور کامل تامین کنند.

این در حالی است که تولید نفت خام ونزوئلا عضو اوپک در سال جاری (٢٠١٦) در روندی قرار گرفته است که پیش بینی می شود به علت سپری شدن دوره طولانی سرمایه گذاری ناکافی در صنعت نفت و قیمت های پائین این کالا، بیشترین کاهش را در ١٤ سال اخیر خواهد داشت.


اخراج کارکنان شرکت نفتی شلمبرژه در ونزوئلا

شرکت آمریکایی خدمات میدان‌های نفتی شلمبرژه، هم زمان با اخراج کارگران خود در ونزوئلا، بخش زیادی از فعالیت های خود را در این کشور آمریکای جنوبی، متوقف کرده است.

اخراج کارگران و توقف فعالیت ها، موجب برپایی تظاهرات اعتراض آمیز و اوج گرفتن نگرانی برسر کاهش تولید این کشور عضو سازمان اوپک، شده است.

شلمبرژه ماه آوریل اعلام کرد که گستره فعالیت خود را در ونزوئلا که به علت پرداخت ناکافی و بهبود نیافتن افق آتی، در سال گذشته میلادی (٢٠١٥)، کمتر از پنج درصد کل درآمد این شرکت را تامین کرده است، کاهش خواهد داد.

به گفته کارگران شلمبرژه و یک رئیس اتحادیه نفتی ونزوئلا، در نتیجه توقف فعالیت‌های این شرکت، کارکنان شاغل در پروژه‎های آن از دریاچه نفت‌خیز ماراکایبو گرفته تا کمربند نفتی اورینوکو بیکار شده‌اند که نشانه ناخوشایندی از افت بیشتر تولید نفت ونزوئلا و اقتصاد متزلزل این کشور به شمار می رود.

ایوان فریتس، رئیس اتحادیه کارگری ونزوئلا و منتقد سرسخت شرکت دولتی نفت ونزوئلا «پی دی وی اس ای» گفت که حدود ٦٠٠ کارگر فقط در ایالت زولیا به مرکزیت ماراکایبو و دو هزار کارگر در کل این کشور بیکار شده اند.

این در حالیست که آمار دقیق کارگران اخراج شده در کل ونزوئلا هنوز مشخص نشده است. برخی از کارگران شلمبرژه روز چهارشنبه (١٠ شهریور ماه) در ماراکایبو به این اخراج ها اعتراض کردند.

پی دی وی اس ای، تنها بهره‌بردار میدان‌های گسترده نفت ونزوئلا که بیشترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، در نتیجه مشکلات انتقال پول به علت رکود عمیق، میلیاردها دلار به شرکت‌های عرضه کننده خدمات نفتی، بدهی دارد.

بر اساس اطلاعاتی که ونزوئلا در اختیار اوپک قرار داده، تولید نفت خام این کشور از ٢ میلیون و ٦٧٥ هزار بشکه در ماه ژوئن سال گذشته (٢٠١٥) به حدود ٢ میلیون و ٣٦٤ هزار بشکه در روز در ماه مشابه سال جاری (٢٠١٦) کاهش یافته که ممکن است به جبران مازاد عرضه که بر قیمت‌ها فشار وارد کرده است، کمک کند.

                                                                                                                                                             گردآورنده: محسن شریفی                                                       

 

کد خبر 268353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =