۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
  • کد خبر: 268898
رشد 3 درصدی قیمت نفت در هفته گذشته

توافق روسیه و عربستان برای همکاری در تثبیت بازار از یک سو و افت سطح ذخیره‎سازی نفت در آمریکا از سوی دیگر سبب شد قیمت نفت در هفته گذشته از افزایش برخوردار شود.

به گزارش شانا، برای نخستین بار در سه هفته اخیر،  قیمت نفت در هفته گذشته از سه درصد رشد برخوردار شد.

روز دوشنبه (15 شهریور ماه) پس از آنکه روسیه و عربستان از توافق خود درباره همکاری برای تثبیت بازار نفت خبر دادند، قیمت این کالا از رشدی محدود برخوردار شد.

در معاملات میان این روز، قیمت شاخص نفت خام برنت با 44 سنت افزایش به 47 دلار و 27 سنت رسید و قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا با 60 سنت رشد، قیمت 45 دلار و چهار سنت را تجربه کرد.

با توجه به تعطیلی روز کار در آمریکا، بازارهای این کشور فعالیتی نداشتند و به همین دلیل، قیمت نهایی نفت خام در این روز مشخص نشد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد این کشور و عربستان به سوی شراکت راهبردی در زمینه انرژی حرکت می‎کنند و افزایش سطح اعتماد میان دو کشور، امکان رویارویی آنها با چالش‎های جهان را فراهم می‎کند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، اعلام کرد نسبت به همکاری تولیدکنندگان نفت خوشبین است اما تأکید کرد تثبیت سطح تولید، تنها راه‎حل در این زمینه نیست.

پیش از این، محمد بن سلمان، معاون ولیعهد عربستان، در دیدار با ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرده بود همکاری میان دو کشور می‎تواند به بازار جهانی نفت سود برساند.

با وجود اظهارنظرها، بسیاری از کارشناسان نسبت به امکان توافق مؤثر میان تولیدکنندگان نفت، خوشبین نیستند.

ایران که سومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک به شمار می‎آید، اعلام کرده است که تنها در صورتی برای مذاکره درباره تثبیت تولید آمادگی دارد که تولیدکنندگان دیگر، حق آن را برای پس گرفتن سهم خود از بازار به رسمیت بشناسند.

افزون بر این، مسئولان صنعت نفت ایران اعلام کرده‎اند بسته به شرایط بازار، این کشور می‎تواند ظرف چند ماه تولید نفت خود را به چهار میلیون بشکه در روز برساند.
روز سه شنبه (16 شهریور ماه) قیمت شاخص نفت خام برنت حدود یک درصد کاهش یافت زیرا امید به توافق تولیدکنندگان نفت برای تثبیت بازار، کمرنگ شد.

در این روز، قیمت شاخص نفت خام برنت برای تحویل در ماه نوامبر با 37 سنت کاهش، در سطح 47 دلار و 26 سنت تثبیت شد. با این همه، قیمت شاخص نفت خام آمریکا با 39 سنت افزایش، به 44 دلار و 83 سنت رسید.

به گفته معامله‎گران، گزارش مؤسسه جنسکیپ مبنی بر کاهش 700 هزار بشکه‎ای سطح ذخیره‎سازی نفت در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا، یکی از دلایل افزایش قیمت شاخص نفت آمریکا با وجود افت قیمت برنت بود.

در این روز مسئولان عربستان باز هم لزوم همراهی ایران با توافق تثبیت تولید نفت پای فشردند و این مسئله، امیدواری‎ها درباره دستیابی به چنین توافقی را کاهش داد.

روز چهارشنبه (17 شهریور ماه) قیمت نفت 1.5 درصد افزایش یافت، زیرا برخی معامله‎گران به احتمال دستیابی به توافق تولیدکنندگان نفت برای تثبیت عرضه، امیدوار ماندند.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 72 سنت افزایش، در سطح 47 دلار و 98 سنت برای هر بشکه تثبیت شد و قیمت نفت آمریکا با 67 سنت افت، به 45 دلار و 50 دلار رسید.

روز پنجشنبه (18 شهریور ماه)، انتشار خبر کاهش شدید سطح ذخیره‎سازی نفت در آمریکا و کاهش واردات نفت از جنوب این کشور سبب شد قیمت نفت چهار درصد افزایش یابد، به گونه‎ای که در معاملات میان روز، شاخص نفت خام برنت قیمت 50 دلار را نیز پشت سر گذاشت.

در این روز شاخص نفت خام برنت با دو دلار و یک سنت افزایش، قیمت 49 دلار و 99 سنت را تجربه کرد که بالاترین قیمت نهایی آن در حدود سه هفته اخیر به شمار می‎آمد.

شاخص دبیلو تی آی آمریکا نیز در این روز 2 دلار و 12 سنت رشد را تجربه کرد که بیشترین درصد رشد آن از ماه آوریل سال جاری میلادی تاکنون به شمار می‎آمد و در نهایت، در سطح 47 دلار و 62 سنت تثبیت شد.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی دولت آمریکا، سطح ذخیره سازی نفت در این کشور در در هفته منتهی به 12 شهریور ماه، با 14 میلیون و 500 هزار بشکه کاهش به 511 میلیون و 400 هزار بشکه رسید که شدیدترین افت هفتگی از سال 1999 میلادی تا کنون به شمار می‎آمد.

طبق اعلام مؤسسه یاد شده، واردات نفت از ساحل جنوبی آمریکا نیز به دو میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یافت که پایین‎ترین رقم از سال 1990 میلادی به این سو بود.

به گفته معامله‎گران، یکی از دلایل افت واردات نفت آمریکا، تأثیر طوفان اخیر در خلیج مکزیک بوده است که در رفت و آمد کشتی‎ها اختلال ایجاد کرد. طوفان یاد شده در نهایت به تأسیسات تولید و واردات نفت در ایالت‎های تگزاس و لوییزیانا در جنوب آمریکا، خسارتی وارد نکرد.

افزایش 25 درصدی واردات نفت خام چین در ماه اوت امسال نسبت به پارسال نیز از دیگر عوامل مؤثر در رشد قیمت نفت در روز پنج‎شنبه بود.

با این همه، رشد میانگین تولید نفت روسیه و رسیدن آن به 11 میلیون بشکه در روز در هفت روز نخست ماه سپتامبر، نگرانی‎ها درباره استمرار عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی را تشدید کرد و سبب شد رشد قیمت نفت ادامه نیابد.

خبر افزایش تولید نفت روسیه در شرایطی منتشر می‎شود که عربستان و روسیه به تازگی توافقی برای همکاری در زمینه تثبیت بازارهای جهانی امضا کرده بودند.

در آخرین روز هفته گذشته (جمعه 19 شهریور ماه) قیمت نفت حدود چهار درصد کاهش یافت زیرا افزایش شمار دکل‎های حفاری نفت در آمریکا، به نگرانی درباره عرضه مازاد نفت دامن زد.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با یک دلار و 98 سنت کاهش به 48 دلار و یک سنت رسید. قیمت نفت آمریکا نیز با یک دلار و 74 سنت افزایش، در نهایت در سطح 45 دلار و 88 سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز اعلام کرد در هفته منتهی به 19 شهریور، شمار دکل‎های حفاری نفت در آمریکا برای دهمین بار در 11 هفته اخیر از افزایش برخوردار شده است.

نگرانی درباره وضع اقتصادی اتحادیه اروپا از یک سو و گمانه‎زنی درباره افزایش نرخ بهره در آمریکا از سوی دیگر، سبب شدند ارزش دلار افزایش یابد. با توجه به قیمت‎گذاری نفت به دلار، افزایش ارزش این ارز سبب می‎شود خرید طلای سیاه برای دارندگان ارزهای دیگر گران‎تر تمام شود و این مسئله، مطلوبیت این کالا را کاهش می‎دهد.

با وجود پیش‎بینی آژانس بین‎المللی انرژی مبنی بر کاهش تدریجی سطح ذخیره‎سازی نفت جهان ماه‎های پایانی سال جاری میلادی به بعد، بانک آمریکایی مرگان استنلی اعلام کرد بازگشت توازن به بازار نفت ممکن است تا ماه‎های پایانی سال 2017 یا حتی سال 2018 میلادی نیز محقق نشود.

کد خبر 268898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =