۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
  • کد خبر: 277250
قصد ما یادآوری بود!

اگر ذکری از تیتر درشت شما مبنی بر «خودکفایی در بنزین» رفت از این جهت بود که فراموشتان نشود چه گفته‌اید، چون ما می‌دانیم چه گفته‌ایم، اعتقاد ما بر این است که خودکفایی در تولید بنزین به عنوان یکی از اهداف بزرگ دولت تدبیر و امید از همان شهریور 92 در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش شانا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، عطف به سخنان مهندس بی‍ژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت چهارشنبه گذشته که در پاسخ به پرسشی در مورد این‌که آیا کشور هم‌اکنون در تولید بنزین خودکفا شده است؟ پاسخ داده بودند «من نگفتم در بنزین خودکفا شده‌ایم، کیهان گفته خودکفا شدیم که خودش باید جواب بدهد...»

دو روز بعد روابط عمومی وزارت نفت به منظور روشن شدن استناد وزیر نفت، تصویر صفحه اول روزنامه کیهان مورخ 96/02/04 را که در آن خبر خودکفایی ایران در بنزین به صورت تیتر اصلی چاپ شده بود را جهت یادآوری بازنشر کرد که در پی آن کیهان و رسانه‌های همسو با آن به صورتی عجیب به تکذیب این موضوع پرداخته و آن را به استناد اخبار و گزارش‌های منتشره در رسانه‌های دولتی و یا نزدیک به دولت دانسته و خود را مبرا از آن دانستند.

در اینجا باید گفت اگر ذکری از تیتر درشت شما مبنی بر «خودکفایی در بنزین» رفت از این جهت بود که فراموشتان نشود چه گفته‌اید، چون ما می‌دانیم چه گفته‌ایم، اعتقاد ما بر این است که خودکفایی در تولید بنزین به عنوان یکی از اهداف بزرگ دولت تدبیر و امید از همان شهریور 92 در دستور کار قرار گرفت.

وزارت نفت پروژه به گل نشسته ستاره خلیج‌فارس به عنوان نماد تحقق این هدف را که مانند یک کلاف درهم پیچیده بود در شهریور 92 به گونه‌ای تحویل گرفت که به قول معروف «مسلمان نشنود، کافر نبیند»، پروژه‌ای که بلبشویی تمام عیار بود و باید حقایق آن را به عنوان نماد یک فاجعه مدیریتی تدریس کرد تا دیگر به عنوان یک گزیدگی در توسعه صنعتی کشور تکرار نشود.

باری به هر روی کارها پیش رفت و پس از اجرایی شدن برجام در دی‌ماه 94 و رفع تحریم از تجهیزات با تکنولوژی بالای این پروژه، سرعت کار بازهم بالاتر رفت تا عاقبت با استمرار تولید بنزین از فاز اول آن، این پروژه دیرینه صنعت نفت با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، افتتاح رسمی شد، در تمامی اخباری که از ماه‌های پیش از آن تا روز افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط رسانه‌های وابسته به صنعت نفت یا سایر رسانه‌های دیگر انتشار یافت، موضوع خودکفایی بنزین به عنوان یک دستاورد کلان نظام و به نقل از افراد و مسئولان مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

خودکفایی یک فرآیند است نه اتفاقی که در یک لحظه باید منتظرش بود، وزیر نفت با درک صحیح از موضوع و با گفتاری صادقانه و به منظور جلوگیری از بهره‌برداری‌های سیاسی جناح مخالف دولت در ایام قبل از انتخابات، اتفاقا تاکید داشتند که از خودکفایی چیزی نگویند، بنابراین شاهد بودید که در مراسم رسمی افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از آن با عنوان آغاز تولید مستمر بنزین از فاز اول یاد شد.

هرچند رسانه‌ها و سایر مسئولان، این افتتاح را به درستی به عنوان گام بزرگ دولت برای خودکفایی در تولید بنزین دانستند، همانگونه که بارها تکرار شده است خودکفایی در بنزین فرآیندی است که با تکمیل فازهای 2 و 3 پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و به مدار آمدن سایر طرح‌های پالایشی محقق خواهد شد.

گفتن از خودکفایی و گزارش موفقیت‌هایی که در مسیر آن به دست می‌آید به مصداق انتشار «اخبار خوب و امیدبخش» که چه از سوی رسانه‌های نزدیک به دولت و چه از سوی رسانه‌های منتقد دولت نه تنها اشکالی ندارد، بلکه حرکتی قابل تقدیر است، مسئله اینجاست که در این میان برخی با هدف مچگیری و ایجاد چالش سعی دارند فضای مثبت و سازنده کشور را وارونه جلوه داده و با بزرگنمایی تناقض‌های خود ساخته و خود پنداشته، دولت را ناکارآمد جلوه دهند و در این راه از هیچ کاری رویگردان نیستند.

طنز روزگار اینجاست که اینان برای مخالفت با دولت حتی حاضرند گذشته خودشان را نیز انکار کنند، آن‌ها روزی دولت را به کارشکنی در ساخت پالایشگاه متهم می‌کردند و اکنون خود جلوتر از دولت، اخبار خودکفایی در تولید بنزین را مخابره می‌کنند، یا در مصداقی عجیب‌تر، این طیف اکنون در حالی نگران سهم اندک ایران در تجارت جهانی گاز هستند که تا همین چند سال پیش به عنوان مخالفان سینه چاک صادرات گاز انواع کارشکنی‌ها را علیه مذاکرات گازی کشور به راه می‌انداختند و اساسا معتقد بودند که ایران گازی برای صادرات ندارد!

و اما در پاسخ به سناریوی خودساخته کیهان مبنی بر تلاش وزارت نفت برای انحراف افکار عمومی از موضوع جریمه گازی و خسارت کرسنت باید گفت که خوشبختانه در این زمینه وزارت نفت برخلاف رویه حاکم در دولت‌های نهم و دهم با شفافیت لازم و به صورت دقیق موضوع را برای نهادهای مسئول با ارائه اسناد و مدارک توضیح داده و در سطح افکار عمومی نیز کلیات و برخی جزئیات این موضوع به منظور روشن شدن اذهان از طریق رسانه‌ها انتشار یافته و سبب روشنگری در موضوع شده است.

حال این‌که برخی افراد و رسانه‌ها با چه قصدی بازهم بدیهیات این پرونده را ورق زده و اظهار تشکیک می‌کنند خود موضوعی بدیع است، آن‌ها در حالی انتشار عمومی جزئیات پرونده و احکام و ارقام را مطالبه می‌کنند که این امر به دلیل احتمال سو استفاده سایر ذینفعان در هیچ کجای جهان عرف نبوده و معلوم نیست این گروه در زمین چه کسی بازی می‌کنند که حاضرند دولت را برای افشای اسناد محرمانه کشور تحت فشار قرار دهند.

آقایان! دولت و وزارت نفت شفافیت و پاسخگویی مسئولانه را به عنوان اصول اساسی کاری خود دانسته و به آن پایبند است، اما شما یکبار هم که شده با خود و مخاطبانتان صادق باشید و مسائل پیرامون خودتان را شفاف کنید.

کد خبر 277250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =