به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اشاره به بارگیری و انتقال همزمان دو سازه دریایی این طرح اظهار کرد: پس از اعلام شرایط پایدار جوی، عملیات نصب دومین عرشه دریایی این فاز بلافاصله پس از نصب نخستین سکو در خلیج فارس از صبح امروز (دوشنبه، 26 آذر) آغاز شد و با موفقیت به پایان رسید.
وی پیشبینی کرد با راهاندازی دو سکوی B و D تا پایان دیماه امسال، برداشت یک میلیارد فوت مکعب (معادل روزانه 28 میلیون مترمکعب) گاز ترش از میدان گازی پارس جنوبی در بلوک فاز 13 محقق شود.
مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اشاره به انتقال گاز ترش برداشت شده از موقعیت مخزنی دو سکوی فاز 13، از طریق خط لوله 32 اینچی به پالایشگاه خشکی در فاصله 20 کیلومتری شهرستان کنگان گفت: پس از انجام عملیات فرآورش، محصولات مختلفی مانند گاز شیرین، اتان، پروپان، میعانات گازی و محصول جانبی گوگرد از این پالایشگاه به دست میآید که نقش حائز اهمیتی در اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد.
فاز 13 پارس جنوبی متشکل از 38 حلقه چاه دریایی در بخش شمال غربی میدان مشترک پارس جنوبی واقع شده است که با بهرهبرداری از دو عرشه مورد اشاره آن، نیمی از تعهدهای توسعهای این طرح محقق خواهد شد.
مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی در تشریح روند پیشرفت هر یک از بخشهای چهارگانه طرح توسعه فاز 13 گفت: خوشبختانه مراحل توسعه فاز 13 پارس جنوبی از روند مطلوبی برخوردار است، بهطوری که در بخش ساخت تجهیزات دریایی به پیشرفت 89.5 درصد و در بخش احداث خطوط لوله زیردریایی به پیشرفت 94.8 درصد رسیده است.
معتمد همچنین از پیشرفت 95 درصدی در توسعه بخش پالایشگاهی فاز 13 خبر داد و تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون سه ردیف شیرینسازی گاز پالایشگاه فاز 13 با دریافت گاز ترش فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی در مدار بهرهبرداری قرار گرفته و با تزریق گاز شیرین استحصالی از آن به خط سراسری، نیاز مصرفی بخشهای مختلف خانگی و صنعتی را تامین میکند.
وی میزان پیشرفت بخش حفاری دریایی این طرح را نیز 89 درصد اعلام کرد و افزود: در مجموع، طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی به پیشرفت 92.55 درصد رسیده است.
پیام معتمد اظهار امیدواری کرد که توسعه این فاز تا پیش از نیمه سال آینده به پایان برسد.
وی با اشاره به پیشرفت قابل توجه و بلوغ پیمانکاران داخلی در مسیر بومیسازی طرحهای توسعه پارس جنوبی گفت: به جرأت میتوان گفت که در بخش مهندسی و ساخت به کل از نیروهای متخصص داخلی استفاده شده است، همچنین 65 درصد کالا و تجهیزات مورد نیاز این طرح از طریق پیمانکاران ایرانی تأمین شده که امید میرود با توانمندتر شدن متخصصان داخلی و افزایش سطح دانش بومی، در پروژههای آینده این رقم افزایش یابد.
نظر شما