کانون‌های گرد و خاک با ساخت ماده هیبریدی مهار می‌شود

رئیس مهندسی کالا و تجهیزات عمومی مدیریت امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران از مهار کانون‌های گرد و خاک با ابداع و ساخت ماده هیبریدی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، اصغر صادق‌آبادی، در این باره گفت: حدود پنج سال روی این طرح مطالعه شده و هدف آن نیز رفع مشکل گرد و خاک و ریزگرد در استان خوزستان است.

وی افزود: تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در این زمینه به تولید ماده‌ای سازگار با محیط زیست منجر شده که تجهیزات و مواد مورد نیاز آن در استان موجود است.

رئیس مهندسی کالا و تجهیزات عمومی مدیریت امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران، با بیان این‌که با توجه به وضع کشور از نظر بیابان‌زایی و خشکسالی باید برای توسعه پایدار یک اقدام مهندسی روی این کار انجام می‌شد، تصریح کرد: محصول اختراع تثبیت‌کننده هیبریدی خاک با قابلیت نگهداری رطوبت و ایجاد مرتع به ثبت رسیده است و در مرحله تولید تجاری قرار دارد.

صادق‌آبادی با اشاره به این‌که در تولید این ماده از دانش کامپوزیت‌های زیستی استفاده شده است، اظهار کرد: با استفاده از این ماده، کنترل کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد امکان‌پذیر می‌شود، همچنین با استفاده از بذرهای مناسب می‌توان کانون‌ها را به مرتع تبدیل و از آن استفاده تجاری کرد.

وی این طرح را فرامنطقه‌ای معرفی کرد و با بیان این‌که صادرات آن برای کشور ارزآوری خواهد داشت، گفت: این طرح در زمینه بیایان‌زدایی و جلوگیری از توفان‌های گرد و غبار از سوی جشنواره فناوری پارک‌های علم و فناوری کشور به عنوان طرحی برتر انتخاب شده است.

کد خبر 286334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =