۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
  • کد خبر: 287837
گازرسانی به زابل آغاز شد

مطابق دستور رئیس‌جمهوری، گازرسانی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان با روش گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) آغاز شد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان دیروز (شنبه 11 اسفندماه) در آیین بهره‌برداری از پروژه گازرسانی در منزل شهید پنجه‌کوبی زابل که با حضور عدل هاشمی، جانشین رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی و رضا پنجابی، سرپرست شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: از آنجا که بستر انتقال گاز از طریق خط لوله فراهم نبود و مراحل اجرای این طرح نیز زمان‌بر بود، به منظور تحقق دستور رئیس‌جمهوری، تامین گاز منطقه زابل از طریق CNG فراهم شده است.

وی ادامه داد: با استفاده از این روش، به حدود هزار واحد مسکونی گازرسانی شده و ظرفیت گازرسانی تا 4 هزار واحد نیز فراهم شده است، همچنین استان گیلان به عنوان استان معین سیستان و بلوچستان برای شتاب در روند اجرای پروژه گازرسانی شهری مشخص شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری به استان سیستان و بلوچستان، مبلغ 5 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای گازکشی داخل هر منزل مسکونی در شهرستان زابل  تصویب شده است.

وی با بیان اینکه گازرسانی به سیستان در دو مرحله اجرا می‌شود که شامل زاهدان تا دو راهی دشتک  و نیز  دشتک به سمت سیستان است، ادامه داد: برای گازرسانی به این استان، 7 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که شهرستان‌های خاش، میرجاوه و مناطقی از سراوان نیز با بهره‌مندی از همین میزان اعتبار، گازرسانی خواهند شد.

گازرسانی به زابل با ظرفیت 2500 مترمکعب در ساعت

رضا پنجابی، سرپرست شرکت گاز سیستان و بلوچستان نیز در آیین افتتاح رسمی گازرسانی به زابل از طریق سی‌ان‌جی اظهار کرد: به منظور تسهیل در گازرسانی به شهر زابل، گازرسانی به این شهر با روش سی‌ان‌جی توسط شرکت گاز استان و از محل قانون بودجه سال 93 انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح به عنوان سومین طرح گازرسانی سی‌ان‌جی در سطح کشور با ظرفیت 2 هزار و 500 متر مکعب در ساعت به بهره‌برداری رسیده است، عنوان کرد: بر این اساس، قابلیت گازرسانی به 4 هزار خانوار فراهم شده است که برای دستیابی به این هدف، ایستگاه «دختر» در شهر زابل احداث و پیش‌راه‌اندازی شده است.

سرپرست شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، درباره گازرسانی به منطقه شرق زاهدان تصریح کرد: عملیات اجرایی شبکه گازرسانی منطقه شرق زاهدان با هدف گازرسانی به 33 هزار خانوار این منطقه آغاز شده که در این پروژه با اجرای 350 کیلومتر از شبکه شهر زاهدان، 26 درصد از شبکه کل شهر در مدت 400 روز کاری پوشش داده خواهد شد.

به گفته پنجابی، هدف از گازرسانی به شمال استان سیستان و بلوچستان، توزیع گاز در این منطقه، ایجاد اتصال خط جنوب به شمال شرق کشور با ظرفیت 5 هزار و 200 میلیون مترمکعب در سال، بهره‌مندی بیشتر از گاز فازهای پارس جنوبی در منطقه عسلویه و تقویت شبکه گاز خانگیران خراسان است. 

وی اظهار کرد: توسعه و ایجاد شبکه گازرسانی در زابل مستلزم اجرای 300 کیلومتر شبکه است که اکنون 50 کیلومتر از این مقدار اجرا شده و 23 کیلومتر نیز پیمان‌سپاری شده و در حال اجراست و بقیه شبکه از سال آینده پیمان‌سپاری خواهد شد.

کد خبر 287837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =