تامین مصرف داخلی و گسترش همکاری‌های جهانی؛ هدف شرکت ملی گاز

نشست مجمع عمومی عادی شرکت ملی گاز ایران به منظور بررسی عملکرد و تصویب صورت‌های مالی این شرکت برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، عصر دیروز (شنبه ٢٥ اسفند) نشست مجمع عمومی عادی شرکت ملی گاز ایران با حضور حسن منتظر تربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت به نمایندگی از رئیس مجمع، اعضای هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، شرکت ملی نفت ایران و سازمان حسابرسی برگزار شد.

در این نشست، تربتی با ارائه گزارشی از عملکرد شرکت ملی گاز ایران و توضیح درباره راهبردها و چشم‌انداز این شرکت، گفت: بهره‌برداری از موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی کشور برای تجارت گاز، تامین گاز بخش‌های مصرفی کشور، بهینه‌سازی مصرف انرژی گاز، توانمندسازی بخش خصوصی، گسترش تحقیقات بنیادی و توسعه و ارتقای فناوری در بخش گاز، از مهم‌ترین برنامه‌های آتی شرکت ملی گاز ایران است. افزون بر این، تربیت نیروهای متخصص، تلاش برای ایجاد مرکز جذب و صدور دانش و خدمات فنی و مهندسی در سطح جهانی نیز از دیگر برنامه‌های مهم این شرکت به‌شمار می‌رود.

به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، حضور در بازارهای منطقه‌ای، تولید و صادرات ال‌ان‌جی و سوآپ گاز، تنوع‌بخشی‌ به صادرات، ثبات تولید و حضور در بازارهای بزرگ از طریق خط انتقال، ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های لازم برای تجارت فرآورده‌های تولیدی، تجدید ساختار و تکمیل زنجیره عرضه گاز و حضور فعال و استفاده از فرصت‌های مناسب تجارت جهانی گاز در زمره مهم‌ترین اهداف شرکت ملی گاز ایران است.

وی با اشاره به ذخایر 33 تریلیون مترمکعبی گاز ایران، گازرسانی به بیش از یک هزار و 141 شهر و حدود ٢٨ هزار روستا را از مهم‌ترین اقدامات شرکت ملی گاز ایران برای توزیع عدالت اجتماعی و ارائه خدمات به مردم برشمرد و اعلام کرد: در کشور حدود ٤٥ هزار روستا با جمعیت بیش از ٢٠ خانوار وجود دارد که قابلیت گازرسانی دارند، از این تعداد بیش از 27 هزار روستا از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند و مطابق برنامه‌های آتی شرکت، دیگر روستاها نیز به‌تدریج گازرسانی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران سهم گاز طبیعی در سبد سوخت کشور را حدود ٧٥ درصد اعلام کرد و گفت: در سال‌های اخیر، به صورت دائمی مصرف سوخت‌های میان تقطیر و مایع کاهش یافته، به گونه‌ای که میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها از ٢٧ میلیارد مترمکعب در سال ٩٢، به 8 میلیارد مترمکعب در سال ٩٦ رسیده و این رقم در سال ٩٧ نیز کاهش بیشتری داشته است.

تربتی عملکرد شرکت ملی گاز ایران احداث خطوط انتقال گاز فشار قوی را سالانه بیش از هزار کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: تکمیل خطوط انتقال گاز برای صادرات گاز به عراق، خط انتقال گاز دامغان - کیاسر - ساری - نکا برای تقویت فشار گاز استان‌های شمالی،  قطع وابستگی به گاز ترکمنستان و سایر خطوط از جمله اقدام‌های مهم و ارزشمند این شرکت در سال ٩٦ است.

در این نشست، رئیس و اعضای مجمع به بررسی عملکرد شرکت ملی گاز ایران پرداختند و سرانجام صورت‌های مالی سال 96 این شرکت تصویب شد و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی برای درج آگهی‌ها و موارد مرتبط، مشخص و اعلام شد.

کد خبر 288091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =