شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب؛ از ارکان اصلی امدادرسانی در سیل خوزستان

شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت کشور که عمده فعالیت آن در استان خوزستان متمرکز است، این روزها همزمان با تلاش برای حفظ و استمرار تولید نفت، در قامت یکی از سازمان‎های اصلی کمک‎رسان به مردم سیل‎زده این استان ظاهر شده و با اعزام ماشین‎آلات متعدد، ایجاد سیل‎بند، ایمن‎سازی کریدورها، تهیه و توزیع غذای گرم و دیگر اقدام‌ها، روزهای پرمشغله‎ای را سپری می‎کند.

با افزایش مستمر حجم بارش‌ها، این شرکت فعالیت‌های امدادی خود را در نوروز امسال آغاز و آن را در چند جهت ساماندهی و دنبال کرد که نخستینش، تامین ماشین‌آلات مورد نیاز شهرستان‌های در معرض خطر سیل با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان خوزستان بود. مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در همان روزهای آغازین پس از اعلام شرایط بحرانی ناشی از سیل، انواع ماشین‌آلات شامل کمپرسی، لودر، بیل‌مکانیکی، بولدوزر، غلتک، گریدر، کامیون، وانت، تریلر و پمپ آب را ‌به مناطق مختلف از جمله شهرستان‌های باوی و اندیکا، بخش‌های اسماعیلیه و بامدژ، روستای بیت حمید مشراگه، ایذه و دشت آزادگان اعزام و اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای این مدیریت به‌صورت ۲۴ ساعته (نوبتکار) مشغول کار هستند. واحدهای ایمنی و بازرسی فنی این مدیریت نیز در مناطق یادشده مشغول فعالیت شدند.

احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در این باره به شانا می‌گوید: تاکنون بیش از ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات فوق‌سنگین، سنگین و نیمه‌سنگین راه‌سازی و تجهیزات صنعتی به مناطق سیل‌زده در حاشیه رودخانه‌های کارون، دز و کرخه اعزام شده، همچنین برای نجات و انتقال دام و احشام روستاییان به نقاط امن، نیرو و وسایل نقلیه کافی به مناطق سیل‌زده فرستاده شده است.

وی به اختصاص نیروی انسانی ماهر و اپراتورهای زبده ماشین‌آلات برای تداوم عملیات امداد به‌صورت شبانه‌روزی نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: تجهیزات ویژه عملیات حفاری مثل پمپ‌تراک، کمپرسور هوا، ژنراتور برق و ... نیز به منظور کمک به تخلیه فاضلاب در شهرها و مناطق سیل‌زده به این مناطق ارسال شده است.

ایجاد بیش از ۷۰ کیلومتر سیل‌بند در نقاط بحرانی واقع در شهرستان‌ها، شهرها، روستاها و مناطق سیل‌زده و ایمنسازی کریدور خطوط لوله مشرف بر رودخانه کارون، راههای ارتباطی، تاسیسات آبرسانی اهواز، موقعیت‌های در حال حفاری، واحدهای عملیاتی نفت و گاز و همچنین چاههای در حال تولید از دیگر اقدام‌های انجام شده ازسوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که محمدی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: ما به‌طور همزمان در دو جبهه کاری فعال هستیم؛ یکی ایفای مسئولیت‌های اجتماعی با کمک‌رسانی همه‌جانبه در سیلاب و دیگری راهبری عملیات تولید پایدار و انجام تعهدهای خود در قبال برنامه ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران.

به گفته این مقام مسئول، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران به عنوان معین شهرهای باوی، کارون و اهواز، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجد سلیمان به عنوان معین مناطق مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، هفتکل و لب‌سفید، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران به عنوان معین بخشی از شهرستان‌های استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر و شرکت نفت و گاز آغاجاری به عنوان معین شهرهای شرقی استان خوزستان از جنوب و جنوب غرب، کهگیلویه و بویراحمد تا شهرستان‌های امیدیه، ماهشهر و هندیجان و شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز مارون و کارون نیز به عنوان معین مناطق روستایی اطراف شهر اهواز، شهر اهواز و کارون فعالیت می‌کنند.

پایش مستمر وضع خطوط لوله و چاه‌ها

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار می‌کند: همزمان با امدادرسانی، پایش مستمر وضع خطوط لوله و چاه‌های در معرض سیل را همراه با تمهیدات تخلیه اضطراری خطوط انتقال نفت در تلاقی با رودخانه‌ها به طور جدی در دستور کار داریم، همچنین به منظور راه‌اندازی و تعمیر فوری دیزل ژنراتورها و پمپ‌های اضطراری، کشیک ۲۴ ساعته کارکنان در کارگاه مرکزی اهواز برنامه‌ریزی شده است و اجرا می‌شود.

ایجاد مسیرهای موازی و پمپ‌های اضطراری برای انتقال فاضلاب شهری مناطق مختلف شهرستانهای اهواز و کارون (خرمکوشک، نیوسایت، زیتون کارگری و حصیرآباد و...)، تهیه و توزیع روزانه حدود هزار پرس غذای گرم با نظارت ایمنی و بهداشت صنعت نفت و هلال احمر استان خوزستان بین سیلزدگان و برگزاری نشست‌های روزانه مدیریت بحران با حضور اعضای ستاد بحران و گرفتن تصمیم‌های لازم برای برنامه‌ریزی و تداوم عملیات کنترل سیلاب را هم باید به مجموعه اقدام‌ها و برنامه‌های نفت‌خیز جنوب در این روزها اضافه کرد.

محمدی به ارتباط و هماهنگی مستمر با سازمان‌ها و نهادهای استانی از جمله هلال‌احمر برای تمرکز در امدادرسانی و اطمینان از توزیع بهینه کمک‌ها، سازمان آب و برق برای دریافت آخرین وضع جریان سیلاب در بالادست کارون و شهرداری اهواز برای پاسخگویی به درخواستهای آن سازمان در زمینه کمک به مناطق سیلزده و تامین ماشینآلات راه‌سازی نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: همچنین اعضای حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان وزارت نفت جنوب با ایجاد تمهیدات حفاظتی، کنترل و نظارت کامل فیزیکی و الکترونیکی توسط حراست نفت بر خطوط لوله، تاسیسات و چاه‌های همجوار با رودخانهها و شهرها در آماده‌باش کامل هستند.

بر اساس این گزارش، کریدور خطوط لوله نفت و گاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در محل تصفیه‌خانه آب صنعتی شهید دغاغله، از واحدهای تحت راهبری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون است که از روی رودخانه کارون می گذرد و از سوی حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان وزارت نفت جنوب در حال ایمن‌سازی است.

شرکت‌های تابعه نفت خیز در صف امدادرسانی

صحبت از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون شد؛ شرکتی که در ایجاد کمیته بحران در همان روزهای آغازین سال ۹۸ پیشتاز بود و با توجه به مجاورت بخشی از تاسیساتش با رودخانه کارون، اتخاذ راهکارهای لازم را پیش از بحرانی شدن شرایط در دستور کار قرار داد.

کارکنان این شرکت در بحبوحه سیلاب و آبگرفتگی، موفق به کنترل نشت نفت لوله ۲۰ اینچ نفت ارسالی به آبادان در کیلومتر ۸۰ جاده اهواز – آبادان و جلوگیری از انتشار آلودگی در آب‌های جمع شده از سیلاب شدند. تعدادی از چاه‌ها به دلیل آب‌گرفتگی جاده‌های دسترسی بسته و خطوط لوله آنها تخلیه شد و در عین حال از همه چاه‌های منطقه بازدید به عمل آمد و گودال‌های سوخت آنها پاکسازی شد.

همه شرکت‌های زیرمجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب این روزها برای امدادرسانی به سیل‌زدگان سنگ تمام گذاشته‌اند. کاروان کمک‌های غیرنقدی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان مشتمل بر مرغ، برنج، روغن و رب به منظور تهیه ۵ هزار پرس غذای گرم برای شهروندان سیل‌زده مسجدسلیمان تحویل فرمانداری شوشتر شد تا پخت و توزیع غذای گرم با نظارت فرمانداری صورت گیرد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری هم محموله‌هایی از وسایل و مواد غذایی مورد نیاز سیل‌زدگان را به همراه ۶ هزار گونی ۵۰ کیلویی برای احداث سیل‌بند به منطقه سیل‌زده حمیدیه ارسال و با استقرار موکب در پادگان شهید غلامی حمیدیه، نسبت به همراهی با سیل‌زدگان اقدام کرده است. شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز مارون و نفت و گاز گچساران نیز با اعزام ماشین‌آلات و اقدام‌های امدادی دیگر، دوشادوش سیل‌زدگان ایستاده‌اند. خوزستان تنها نیست.

کد خبر 288342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =